Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza trudności rozwojowych i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat (ćwiczenia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SP314-04
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza trudności rozwojowych i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat (ćwiczenia)
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Cele zajęć:

- zapoznanie z zasadami pracy psychologa w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

- nabycie umiejętności sporządzania dokumentacji;

- poznanie zasad przechowywania dokumentacji;

- rozwijanie umiejętności wywiadu oraz obserwacji klinicznej dziecka;

- nabycie umiejętności sporządzania protokołów z obserwacji;

- rozwijanie umiejętności przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej;

- zdobycie umiejętności posługiwania się wybranymi narzędziami wykorzystywanymi podczas diagnozy dziecka.

Zajęcia będą się odbywać na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul. Idzikowskiego7b w Sulejówku

Spotkanie organizacyjne: 18.02.2013 r. (poniedziałek), godz. 8 30- 10 00 lub 10 15 -11 45, sala 406

Wydział Psychologii UW

Pełny opis:

Sylabus

1.Omówienie organizacji zajęć.- 2 godziny

2.Zapoznanie się z funkcjonowaniem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, rozporządzeniami regulującymi pracę tej placówki, sposobem prowadzenia dokumentacji.- 1 godzina

3.Zapoznanie się ze sposobem organizowania wczesnego wspomagania rozwoju na terenie Poradni. Udział w zajęciach grupowych (jako cień), obserwacja zajęć indywidualnych.- 2 godziny

4.Obserwacja i omówienie z prowadzącymi wybranych metod wspomagania rozwoju dziecka (w tym: Metody Ruchu Rozwijającego, Psychomotoryki, Integracji Sensorycznej, Muzykoterapii).- 8 godzin

5.Udział w treningach poznawczych organizowanych dla dzieci pięcioletnich z grupy ryzyka dysleksji oraz z problemami w rozwoju mowy (udział studenta polega na uczestniczeniu w zajęciach jako cień wybranego dziecka oraz napisaniu scenariusza zajęć). – 3 godziny

6.Przeprowadzenie obserwacji dziecka.- 3 godziny

7.Zapoznanie się z narzędziami diagnostycznymi omawianymi podczas seminarium (Dziecięca Skala Rozwojowa DSR, Test Matryc Ravena- wersja kolorowa TMK, Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera, Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig, Kwestionariusz Temperamentu EAS-C, Test Stosunków Rodzinnych, Rysunek Postaci Ludzkiej według Godenough- Harrisa, Test Apercepcji Tematycznej dla Dzieci, Rysunek Rodziny)- próby posługiwania się nimi.- 4 godziny

8.Obserwacja badania psychologicznego i samodzielne przeprowadzenie badania z wykorzystaniem omawianych na seminarium metod (wywiad, analiza dokumentów, próby kliniczne) oraz narzędzi (wyżej wymienione testy, przygotowane przez koordynatora kwestionariusze wywiadu i arkusze obserwacji) .- 2 godziny

9.Udział w planowaniu kolejnych kroków diagnostycznych w stosunku do wybranego dziecka.- 1 godzina

10.Omówienie przebiegu zajęć praktycznych, wnioski.- 4 godziny

Literatura:

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1992) Metoda Weroniki Sherborne w terapii

i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa

Cieszyńska J., Korendo M. (2007) Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków

Cytowska B., Winczura B. (red.) (2006) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków

Cytowska B., Winczura B. (red.) (2006) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków

Dołęga Z. (red.) (2005) Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice

Kmita G., Kaczmarek T. (red). (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (Nr 2). Wydawnictwo EMU, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa.

Piszczek M. (2006) Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CMPPP, Warszawa

podręczniki do prezentowanych testów

Efekty uczenia się:

1.Student opisuje sposób prowadzenia dokumentacji w poradni psychologiczno- pedagogicznej.

2.Student wymienia najważniejsze rozporządzenia regulujące pracę poradni oraz organizację wczesnego wspomagania rozwoju na terenie poradni.

3.Student porównuje przedstawione na zajęciach metody wspomagania rozwoju dzieci.

4.Student opisuje zastosowanie wykorzystywanych podczas zajęć metod diagnostycznych.

5.Student posługuje się prezentowanymi podczas zajęć narzędziami diagnostycznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)