Diagnoza trudności rozwojowych i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat (ćwiczenia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP314-04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza trudności rozwojowych i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat (ćwiczenia) |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć: - zapoznanie z zasadami pracy psychologa w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - nabycie umiejętności sporządzania dokumentacji; - poznanie zasad przechowywania dokumentacji; - rozwijanie umiejętności wywiadu oraz obserwacji klinicznej dziecka; - nabycie umiejętności sporządzania protokołów z obserwacji; - rozwijanie umiejętności przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej; - zdobycie umiejętności posługiwania się wybranymi narzędziami wykorzystywanymi podczas diagnozy dziecka. Zajęcia będą się odbywać na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul. Idzikowskiego7b w Sulejówku Spotkanie organizacyjne: 18.02.2013 r. (poniedziałek), godz. 8 30- 10 00 lub 10 15 -11 45, sala 406 Wydział Psychologii UW |
Pełny opis: |
Sylabus 1.Omówienie organizacji zajęć.- 2 godziny 2.Zapoznanie się z funkcjonowaniem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, rozporządzeniami regulującymi pracę tej placówki, sposobem prowadzenia dokumentacji.- 1 godzina 3.Zapoznanie się ze sposobem organizowania wczesnego wspomagania rozwoju na terenie Poradni. Udział w zajęciach grupowych (jako cień), obserwacja zajęć indywidualnych.- 2 godziny 4.Obserwacja i omówienie z prowadzącymi wybranych metod wspomagania rozwoju dziecka (w tym: Metody Ruchu Rozwijającego, Psychomotoryki, Integracji Sensorycznej, Muzykoterapii).- 8 godzin 5.Udział w treningach poznawczych organizowanych dla dzieci pięcioletnich z grupy ryzyka dysleksji oraz z problemami w rozwoju mowy (udział studenta polega na uczestniczeniu w zajęciach jako cień wybranego dziecka oraz napisaniu scenariusza zajęć). – 3 godziny 6.Przeprowadzenie obserwacji dziecka.- 3 godziny 7.Zapoznanie się z narzędziami diagnostycznymi omawianymi podczas seminarium (Dziecięca Skala Rozwojowa DSR, Test Matryc Ravena- wersja kolorowa TMK, Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera, Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig, Kwestionariusz Temperamentu EAS-C, Test Stosunków Rodzinnych, Rysunek Postaci Ludzkiej według Godenough- Harrisa, Test Apercepcji Tematycznej dla Dzieci, Rysunek Rodziny)- próby posługiwania się nimi.- 4 godziny 8.Obserwacja badania psychologicznego i samodzielne przeprowadzenie badania z wykorzystaniem omawianych na seminarium metod (wywiad, analiza dokumentów, próby kliniczne) oraz narzędzi (wyżej wymienione testy, przygotowane przez koordynatora kwestionariusze wywiadu i arkusze obserwacji) .- 2 godziny 9.Udział w planowaniu kolejnych kroków diagnostycznych w stosunku do wybranego dziecka.- 1 godzina 10.Omówienie przebiegu zajęć praktycznych, wnioski.- 4 godziny |
Literatura: |
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1992) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa Cieszyńska J., Korendo M. (2007) Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków Cytowska B., Winczura B. (red.) (2006) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków Cytowska B., Winczura B. (red.) (2006) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków Dołęga Z. (red.) (2005) Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice Kmita G., Kaczmarek T. (red). (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (Nr 2). Wydawnictwo EMU, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa. Piszczek M. (2006) Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CMPPP, Warszawa podręczniki do prezentowanych testów |
Efekty uczenia się: |
1.Student opisuje sposób prowadzenia dokumentacji w poradni psychologiczno- pedagogicznej. 2.Student wymienia najważniejsze rozporządzenia regulujące pracę poradni oraz organizację wczesnego wspomagania rozwoju na terenie poradni. 3.Student porównuje przedstawione na zajęciach metody wspomagania rozwoju dzieci. 4.Student opisuje zastosowanie wykorzystywanych podczas zajęć metod diagnostycznych. 5.Student posługuje się prezentowanymi podczas zajęć narzędziami diagnostycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.