Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-MC-POB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Geologia I 1300-MC-GEO1 |
Założenia (opisowo): | Student przed udziałem w zajęciach powinien opanować podstawową wiedzę w zakresie procesów egzogenicznych, zwłaszcza w zakresie procesów zachodzących w strefach brzegowych mórz i oceanów oraz procesów glacjalnych. Wskazane jest aby studenci uczestniczący w zajęciach mieli zaliczone ww. zajęcia z Geologii. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia terenowe odbywają się w pasie wybrzeża pomiędzy Łebą a Helem. Studenci mają możliwość zapoznania się z współczesnymi procesami przyrodniczymi w strefie brzegowej Bałtyku, z zagadnieniami ochrony roślinności, sposobami zabezpieczania brzegu przed erozją. Poznają zasady funkcjonowania elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Biorą udział w wykładach i zajęciach na terenie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii UG w Helu. Poznają zagadnienia sukcesji roślinności w obrębie pół wydmowych w Słowińskim Parku Narodowym. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia terenowe mają na celu zapoznanie studentów z krajobrazem glacjalnym i budową geologiczną Pobrzeża Pomorskiego w odsłonięciach klifowych Kępy Swarzewskiej. Współczesne procesy strefy brzegowej, budowę plaży, mikroformy dna piaszczystego związane z falowaniem i prądami studenci poznają na odcinku wybrzeża pomiędzy Helem a Łebą. Szczególny nacisk położony jest na procesy niszczenia brzegów morskich, zarówno na klifowym (Jastrzębia Góra) i wydmowym (Dębki, Łeba) odcinku wybrzeża. Studenci poznają różnego typu umocnienia brzegu zapobiegające dalszej erozji i osuwiskom (Rozewie, Jastrzębia Góra, Półwysep Helski, port we Władysławowie). Na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego zapoznają się z procesami eolicznymi, sukcesją roślinną środowiska wydmowego oraz problemami ochrony tego obszaru. Podczas pobytu w elektrowni szczytowo-pompowej, studenci poznają jej budowę, zasady działania, jej wpływ na środowisko przyrodnicze. W Stacji Morskiej UG w Helu studenci biorą udział w wykładach i zajęciach prowadzonych przez oceanografów i biologów pod kierunkiem prof. K. Skóry. Zajęcia dotyczą ekosystemu Morza Bałtyckiego, w tym Zatoki Puckiej, ochrony i introdukcji ssaków morskich (foki, morświny). |
Literatura: |
Augustowski B (red). 1984 - Pobrzeże Pomorskie. Ossolineum. Przewoźniak M. (red). 1995 - Ochrona przyrody w rejonie Gdańskim. Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Rudowski S. 1986 - Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia Geologica Polonica 87, 1-74. Duxbury A.C. i in., 2002 - Oceany świata. PWN. Cyberski, J. (red). 2005 - Stan i zagrożenie półwyspu Helskiego. Wydawnictwo Gdańskie. Piotrowska H. (red). 1997 - Przyroda Słowińskiego Parku Narodowego. Bogucki Wydawnictwo Naukowe. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć studenci opanują: - rozpoznawanie struktur sedymentacyjnych oraz opis litologii skał klastycznych; - analizę zmian środowiska i jej interpretacji, zarówno w odniesieniu do procesów współczesnych jak i w zapisie kopalnym; - zagadnienia związane z ekosystemem Bałtyku; - poznają sukcesje roślinne na różnych typach podłoża. Nauczą się interdyscyplinarnego podejścia do analizowania problemów ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student w czasie zajęć uczestniczy zarówno w zajęciach pokazowych, wykładowych, jak i praktycznych (np. samodzielnie opisując osady odsłaniające się w klifie lub wydmach). Na ocenę końcową składa się zarówno aktywność studenta w trakcie zajęć, jak również ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.