Elementy retoryki i moderowanie dyskusji w pracy nauczyciela– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-ERMD-KKPN-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy retoryki i moderowanie dyskusji w pracy nauczyciela– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. |
Skrócony opis: |
ajęcia składać się będą z dwóch części. W części pierwszej studentki i studenci zapoznają się z tymi narzędziami wykorzystywanymi podczas przygotowywania i wygłaszania przemówienia, które łatwo mogą być użyte w pracy nauczycielek i nauczycieli. W części drugiej nabyte umiejętności wykorzystają poprzez uczestnictwo w wybranym typie debaty, wcześniej zapoznając się ze sposobami prowadzenia dyskusji i debat. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter przede wszystkim warsztatowy. W ich trakcie będą poruszane następujące zagadnienia: jak rozpoczynać i kończyć mowę/lekcję jak stawiać tezę wystąpienia/jak formułować temat lekcji jak dobierać argumenty/jak dobierać treści na lekcji jak nawiązywać kontakt ze słuchaczami/uczniami jak wykorzystywać mowę ciała jak wykorzystywać możliwości głosu jak kontrolować tremę jak trenować pamięć jak urozmaicać wystąpienia/lekcje narzędziami multimedialnymi i rekwizytami jak oceniać wystąpienie publiczne jak wywoływać i moderować dyskusję w klasie jak prowadzić różne typy debat Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Literatura: |
Literatura Literatura dotycząca tematyki zajęć jest ogromna. Poniżej wybrane lektury: Anderson C., TED talks: oficjalny poradnik TED: jak przygotować wystąpienie publiczne, Wrocław 2018 Bańko M., ABC dobrego mówcy, w: Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2020, 159-230 Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2012 Korolko M., Sztuka retoryki: przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990 Kutnyj P., Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2021 Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Dacy, P. Wilczek, Warszawa 2009 Szermierka na słowa: o debacie oksfordzkiej i nie tylko, red. T. Dołęgowski, W. Labuda, Warszawa 2021 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć studentka/student: potrafi zaplanować mowę potrafi wygłosić przemówienie wykorzystując narzędzia wykorzystywane przy tworzeniu mowy wedle metody retorycznej potrafi ocenić jakość wystąpienia publicznego potrafi zaplanować przeprowadzenie wybranego typu debaty potrafi moderować wybrane typy debat |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć -aktywność, -przygotowanie kilkuminutowego wystąpienia z wykorzystaniem narzędzi i wiedzy zdobytych podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.