Karty animacyjne w pracy nauczyciela, wychowawcy i terapeuty (edycja 2.)- Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-KAPN-KKPN-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Karty animacyjne w pracy nauczyciela, wychowawcy i terapeuty (edycja 2.)- Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Ponadto: - nastawienie na intensywną pracę indywidualną i zespołową. Otwartość na eksperymentowanie, twórczą zabawę i małą podróż „od ja do ja” - czynny udział w zajęciach |
Skrócony opis: |
Warsztat skierowany jest do studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciela przedmiotowego (j.polski, j. obce), pedagoga, pedagoga – terapeuty, reedukatora, animatora zajęć. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Pełny opis: |
Karty dialogowe są niezwykłą pomocą edukacyjną. Można je wykorzystywać zarówno w pracy indywidualnej jak i w pracy z grupami. Są doskonałym narzędziem wspierającym komunikację, rozwijają wyobraźnię, empatię i myślenie abstrakcyjne, pomagają w docieraniu do emocji i nazywaniu ich, wspierają w rozwiązywaniu konfliktów. Bilet na księżyc to warsztat, który powstał na bazie doświadczeń pracy z wykorzystaniem kart dialogowych/metaforycznych oraz kart animacyjnych takich jak np. jak DiXit, Milove i innych. Na warsztacie uczestnicy poznają, przetestują i przećwiczą kilkanaście struktur pracy z kartami. Każda propozycja pracy z kartami będzie opatrzona wprowadzeniem i komentarzem. Na warsztacie będzie sporo emocji, trochę wzruszeń, kilka mniejszych i większych podróży do krainy wyobraźni, gry, opowieści i historie. Cele warsztatu: Poznanie nowego narzędzia (kart dialogowych) do pracy indywidualnej i grupowej Poznanie różnych struktur pracy z kartami Korzyści: Rozszerzenie warsztatu pracy Wzmocnienie własnego potencjału Poszerzenie własnej perspektywy myślenia i postrzegania Proponowane na warsztacie formy pracy mogą być wykorzystywane podczas godzin wychowawczych, zabaw animacyjnych, zajęć rozwijających kompetencje społeczne, komunikacyjne i językowe a także podczas pracy terapeutycznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warsztat umożliwia uczestnikom uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych. |
Literatura: |
Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność”, pod redakcją Roberta Domania, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA, Lublin 2010 Jung C.G, Praktyka psychoterapii, KR, Warszawa, 2007 Winnicott D.W, „Zabawa a rzeczywistość”, Imago, Gdańsk 2010 Keyserlingk L, „Opowieści dla duszy dziecięcej”, Jedność, Kielce, 2006 Bettelheim B, „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartości baśni”, WAB, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu warsztatów student: zna popularne talie kart animacyjnych oraz obszary ich zastosowania zna podstawowe zasady pracy z kartami animacyjnymi zna bazowe gry, zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem kart animacyjnych wie jakie zastosowanie mają karty animacyjne w pracy indywidualnej, w pracy z grupą wie jakie zastosowanie maja karty animacyjne podczas zabaw, w pracy wychowawczej oraz terapeutycznej potrafi przeprowadzić kilkanaście zabaw, gier i ćwiczeń z zastosowaniem kart animacyjnych potrafi dobierać talie kart w zależności od wyznaczonych celów edukacyjnych, społecznych, terapeutycznych potrafi odczytywać informacje „zaszyfrowane” w wypowiedziach dzieci umie zinterpretować wypowiedzi dzieci podczas pracy z kartami animacyjnymi umie, z wykorzystaniem kart animacyjnych, prowadzić dialog, opowieść, grę w zabawie oraz w sytuacji terapeutycznej wie jak wykorzystać poznane techniki w pracy twórczej z dzieckiem lub grupą, by podjęte działania wspierały procesy edukacyjne, emocjonalne i społeczne uczestników dostrzega możliwości zastosowania w pracy twórczej i terapeutycznej z dzieckiem gier, zabaw, ćwiczeń z wykorzystaniem kart animacyjnych dostrzega potrzebę poszerzania własnych kompetencji w zakresie wykorzystania różnorodnych materiałów w pracy z dziećmi zarówno w pracy grupowej jak i indywidualnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć - aktywny udział w warsztacie - aktywna praca własna podczas warsztatów - przygotowanie zestawu ćwiczeń z wybranymi kartami oraz przeprowadzenie ich w grupie warsztatowej Zaliczenie jest formą treningu zdobytej wiedzy i umiejętności. Odbywa się w przyjaznej, bezstresowej atmosferze i stanowi integralną część zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.