Mindfulness w pracy nauczyciela (edycja 5.) - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-MWPN5-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mindfulness w pracy nauczyciela (edycja 5.) - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie ww. dokumentów oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP (online). Link do ww. dokumentów zostanie przesłany uczestnikom mailowo. - wypełnienie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć pre-i post-testu (online) służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji). Link do ww. dokumentów zostanie przesłany uczestnikom mailowo. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Ponadto: - otwarty umysł, gotowość do eksperymentowania - nastawienie na intensywną pracę indywidualną i grupową. - czynny udział w zajęciach Materiały: Mata, dres lub swobodny strój, butelka wody, zeszyt do robienia notatek, długopis, ołówek |
Skrócony opis: |
Trening uważności to jeden z istotnych kierunków wspierania dzieci we współczesnej szkole w pokonywaniu stresu i kształtowaniu postaw społecznych opartych na uważności i empatii. To także skuteczne ćwiczenie umysłu potwierdzone wieloletnimi badaniami naukowymi… Warsztat skierowany jest do studentów pragnących być w przyszłości otwartymi, gotowymi do działania pedagogami, wychowawcami i nauczycielami. Dla osób, które pragną rozwijać się i czerpać inspirację do pracy z rzeczy prostych i codziennych. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć. |
Pełny opis: |
Mindfulness to praktyka uważności. Celebracja chwil. Umiejętności aktywnego zarządzania uwagą. Narzędzie wspierające procesy poznawcze, stabilizujące pracę układu nerwowego. Reguluje emocje, obniża stres i napięcie. Ukierunkowuje uwagę. Wzmacniania siłę koncentracji i przeciwdziała rozproszeniu umysłu. Na warsztacie uczestnicy poznają ćwiczenia wspierające uważność, wyostrzające zmysły i ukierunkowujące uwagę na zewnątrz i do wewnątrz. Każde z ćwiczeń opatrzone będzie komentarzem prowadzącej oraz wypowiedziami uczestników. Na warsztacie uruchomimy zmysły. Wyostrzymy wzrok i słuch. Będziemy smakować, dotykać i eksplorować. Oddalać się i przybliżać do naszych doświadczeń. Być z nimi bez oceny. Poszukamy niewidzialnych włączników naszych reakcji na to co nas otacza i to, co rozgrywa się wewnątrz nas. Cele warsztatu: Poznanie nowego narzędzia do pracy własnej, a także do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi Poznanie ćwiczeń wzbogacających doświadczenia zmysłowe Poznanie ćwiczeń wspierających i rozwijających uważność Korzyści: Rozszerzenie warsztatu pracy Poszerzenie własnej perspektywy myślenia, odczuwania i postrzegania siebie innych osób oraz otoczenia Proponowane na warsztacie formy pracy mogą być wykorzystane podczas indywidualnej i grupowej pracy z dzieckiem. Ćwiczenia uważności mogą wzbogacać codzienne lekcje lub stanowić element stałej, wspierającej praktyki relaksacyjnej, a także być jednym z elementów zajęć terapeutycznych. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych i wychowawczych. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich. |
Literatura: |
Snel Eline, Spokój i uważność żabki, wydawnictwo CoJaNaTo, Warszawa 2016 Ann Weiser Cornell, Focusing. Madrość Ciała. Przewodnik po emocjonalnym uzdrawianiu siebie, wydawnictwo MiND, 1996 Podkowa Leśna Jon Kabat -Zin, Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia, IPSI Press, Warszawa 2007 Asa Lind, Raz dwa trzy Piaskowy Wilk. Wydawnictwo Zakamarki, Poznań 2017 Mark Williams, Danny Penman, Mindfulness. Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie, wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2014 Rafał Ohme, Ula Dąbrowska, SPA dla umysłu. Zadbaj o siebie, by dbać o innych, Burda Media Polska Sp.z o.o. , Warszawa 2019 Leo f. Buscaglia, Miłość. O sztuce uzdrawiania uczuć, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007 Leo f. Buscaglia, Radość życia. O sztuce miłości i akceptacji, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007 Leo f. Buscaglia, Sztuka bycia sobą, Gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Warszawa 2007 Jonathan Caroll, Oko dnia, Dom wydawniczy REBIS Sp. Z o.o., Poznań 2006 Philippe Delerm, Pierwszy łyk piwa i inne drobne przyjemności, Wydawnictwo Sic! S.c., Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu warsztatów student: zna podstawowe ćwiczenia i techniki relaksacyjne oraz wspierające uważność wykorzystane na warsztacie wie w jaki sposób może wykorzystać je w pracy z indywidualnej i grupowej z dzieckiem wie na czym polega edukacyjna i terapeutyczna rola wykorzystanych technik zna korzyści płynące z wykorzystania prezentowanych technik relaksacyjnych i wspierających uważność zna rolę myślenia abstrakcyjnego, wizualnego w relaksacji zna podstawowe zasady zastosowanie technik relaksacyjnych i wspierających uważność podczas pracy z dzieckiem potrafi wykorzystać prezentowane na warsztacie ćwiczenia materiały w praktycznych działaniach i w codziennej pracy z uczniem potrafi korzystać w z myślenia abstrakcyjnego, wizualnego ucznia podejmuje własne próby prowadzenia ćwiczeń relaksacyjnych oraz wspierających uważność potrafi stosować ćwiczenia i techniki wspierające kontakt z bieżącym doświadczeniem potrafi stosować ćwiczenia i techniki wspierające uważną postawę wobec problemów, świadomego radzenia sobie z trudnymi emocjami, stresem rozumie potrzebę zastosowania w pracy wychowawczej i terapeutycznej z dzieckiem elementów Mindfulness wie jak wykorzystać poznane techniki w pracy z dzieckiem lub grupą, by podjęte działania wspierały procesy edukacyjne, emocjonalne i poznawcze uczestników posiadania zaplecze dobrych praktyk wspierających uważność |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć - aktywny udział w warsztacie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 20 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Łochowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.