Zasady bezpiecznego kontaktu z dziećmi - zachowania i praktyki przeciwdziałające krzywdzeniu i przemocy rówieśniczej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-ZBKD-KK-B-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady bezpiecznego kontaktu z dziećmi - zachowania i praktyki przeciwdziałające krzywdzeniu i przemocy rówieśniczej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich, którzy realizują specjalność nauczycielską. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) |
Skrócony opis: |
Zajęcia składają się z dwóch spotkań: 8 i 9 września, w godz. 10:00- 15:00 i odbędą się na Wydziale Psychologii. Ideą przedmiotu jest wyposażenie uczestników w podstawowe umiejętności związane z rozpoznawaniem czynników ryzyka krzywdzenia dzieci oraz podejmowaniem działań profilaktycznych skoncentrowanych wokół przeciwdziałaniu krzywdzeniu i przemocy rówieśniczej w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą (polską i ukraińską) w kontekście szkolnym, w relacjach między dorosłymi a dziećmi. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci oraz podstawowe zasady profilaktyki krzywdzenia i przemocy rówieśniczej w relacji dorosły - dziecko, a następnie pracują – w formie warsztatowej – nad adaptacją tych zasad do konkretnych działań związanych z pracą z dziećmi i młodzieżą (polską i ukraińską) w kontekście szkolnym. W toku ćwiczeń uczestnicy szukają sytuacji ryzykownych, analizują je i projektują rozwiązania, które zminimalizują ryzyko krzywdzenia dzieci w ich miejscu pracy, uwzględniając bezpieczeństwo relacji dorosłych i dzieci. Udział w warsztacie umożliwia uzyskanie przez studenta kompetencji zawodowych oraz analitycznych – w zakresie analizy i rozwiązywania problemów związanych z ochroną dzieci przed krzywdzeniem i przeciwdziałaniem przemocy rówieśniczej. |
Literatura: |
Barlińska, J., Filipiak, B. (2021). Wyzwania w skutecznej profilaktyce cyberprzemocy rówieśniczej. W: A. Burnos, E., K. Bargiel-Matusiewicz, Pisula. Wybrane problemy współczesnej szkoły. Warszawa: Scholar. Pyżalski, J. (2018) Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 17 (1) s. 30 – 45. Sajkowska, M. (2020). Zintegrowany model profilaktyki wykorzystywania seksualnego dzieci według Smallbone’a, Marshalla i Wortleya. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 19 (2). Sajkowska, M. (2011). Program „Chronimy dzieci” – standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo–wychowawczych Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 10 (1). |
Efekty uczenia się: |
Efektem uczenia się jest znajomość podstawowych czynników ryzyka krzywdzenia dzieci oraz zasad działań profilaktycznych w relacji dorosły-dziecko w kontekście szkolnym, a także analityczne podejście do problemu ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przemocą rówieśniczą w środowisku szkolnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta w 100% wszystkich spotkań - aktywny udział w ćwiczeniach prezentowanych na warsztacie - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.