Biogeochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-215BGEOCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Biogeochemia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, II rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład omawia najważniejsze elementy biogeochemii: - budowę planety - klasyfikację geochemiczną pierwiastków - różnice w składzie pierwiastkowym materii nieożywionej i organizmów żywych - podstawowe procesy warunkujące istnienie biosfery - migrację i obiegi pierwiastków w biosferze - przegląd środowisk akumulacji biogenicznej - ksenobiotyki - lipidy kopalne - kierunki i perspektywy badań biogeochemicznych |
Pełny opis: |
1. Podstawowe zagadnienia geochemii: parametry planety (wielkość, masa, gęstość), budowa wewnętrzna planety (jądro, płaszcz, skorupa ziemska), charakterystyka zewnętrznych stref Ziemi (skorupa ziemska [litosfera], hydrosfera, atmosfera), pochodzenie zasobów Ziemi jako konsekwencja przemieszczania się i koncentracji pierwiastków i związków chemicznych. 2. Biogeochemia jako specyficzna dziedzina geochemii - rys historyczny i współczesność. 3. Klasyfikacja geochemiczna pierwiastków (pierwiastki syderofilne, chalkofilne, litofilne, atmofilne i biofilne). Różnice w składzie pierwiastkowym materii nieożywionej (zewnętrzne geostrefy) i organizmów żywych. Koncentracja pierwiastków biofilnych. 4. Biosfera jako połączenie geostref w zakresie stwarzającym warunki do rozwoju życia. Rozkład materii żywej w biosferze. 5. Podstawowe procesy warunkujące istnienie biosfery - fotosynteza i chemosynteza. Migracja pierwiastków chemicznych w biosferze. Pierwiastki śladowe w glebie i organizmach żywych. Zanieczyszczenie środowiska pierwiastkami śladowymi, bioindykacja. Rola wody w kształtowaniu biosfery. 6. Interakcja i transformacja składników organicznych i nieorganicznych w litosferze. Składniki naturalne i ksenobiotyki. Humus - teorie powstawania i rola w glebie. 7. Procesy biogeochemiczne w środowiskach lądowych i wodnych. Obiegi pierwiastków. Procesy biogeochemiczne w środowiskach ekstremalnych. 8. Przegląd środowisk akumulacji biogenicznej. Stopień rozkładu i popielność osadów biogenicznych. 9. Ksenobiotyki w zanieczyszczonych ekosystemach - biotyczne i abiotyczne transformacje związków organicznych i nieorganicznych. Zasolenie i jego konsekwencje. Bioremediacja. 10.Lipidy kopalne. Biotransformacja izoprenoidów do wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Metabolizm wtórny. 11.Kierunki i perspektywy badań biogeochemicznych. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: I. przede wszystkim treść wykładu II. podręczniki - Kabata-Pendias A., Pendias H. (1999) Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa. - Szperliński Z. Chemia w ochronie i inżynierii środowiska (2002), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa - O'Neill P. (1997) Chemia środowiska, PWN, Warszawa - Walker C. H., Hopkin S. P,. Sibly R. M., Peakal D. B. (2002) Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa - Zakrzewski S. F. (2000) Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa - Migaszewski Z. M., Gałuszka A. (2007) Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa - Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickelis T. D., Liss P. S. (1999) Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa - Pulford I., Flowers H. (2006) Environmental Chemistry at a Glance, London III. publikacje w czasopismach polskich i zagranicznych dotyczące tematyki wykładu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna podstawowe metody i techniki pomiarowe zjawisk przyrodniczych (K_W03, kierunek Ochrona przyrody), - zna fundamentalne teorie naukowe w zakresie nauk przyrodniczych (K_W05, kierunek Ochrona przyrody), - zna globalne problemy środowiskowe oraz zastosowanie ekologii w praktyce ochrony przyrody i kształtowania środowiska (K_W07, kierunek ochrona przyrody), - identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery (K_W09, ochrona przyrody). Umiejętności: - rozpoznaje i wyjaśnia zjawiska z punktu widzenia biologicznego (K_U03, ochrona przyrody) - potrafi interpretować podstawowe wskaźniki stanu środowiska (K_U05, ochrona przyrody) - analizuje przyczyny zagrożeń środowiska i różnorodności biologicznej oraz potrafi wskazać rodzaj działań zaradczych (K_U08, ochrona przyrody) - potrafi rozpoznać i wyjaśnić na podstawie różnych źródeł podstawowe problemy związane z gospodarowaniem zasobami naturalnymi (K_U10, ochrona przyrody). Kompetencje społeczne: - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody (K_K03, ochrona przyrody), - Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz gospodarce (K_K04, ochrona przyrody), - Podejmuje aktywność w kwestiach ochrony środowiska przyrodniczego (K_K08, ochrona przyrody). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń jest średnią ważona z ocen uzyskanych za: przygotowanie prezentacji/seminarium na wybrany temat test sprawdzający, jednokrotnego wyboru z obszaru wiedzy prezentowanej w trakcie ćwiczeń Ocena z egzaminu jest oceną testu sprawdzającego (jednokrotnego wyboru) z materiałów prezentowanych w trakcie wykładów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Suska-Malawska | |
Prowadzący grup: | Monika Chmielewska, Bartosz Kiersztyn, Monika Mętrak, Marcin Sulwiński, Małgorzata Suska-Malawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.