Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia społeczno-ekonomiczna Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-4AGSEP-TU
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia społeczno-ekonomiczna Polski
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu są zagadnienia społeczne i gospodarcze w Polsce oraz ich przestrzenne zróżnicowanie.

Pełny opis:

Na wykładzie prezentowane są:

- uwarunkowania przyrodnicze, polityczne, demograficzne, społeczne i gospodarcze rozwoju społeczno-gospodarczego Polski;

- zalety i wady, osiągnięcia i problemy polskiej transformacji ustrojowej;

- główne problemy rozwoju wybranych sekcji gospodarki;

- założenia rozwoju społeczno-gospodarczego Polski do 2015 r.

Nakład pracy studenta:

- Wykład 32 godziny;

- Przygotowanie do egzaminu – 80 godzin;

- Razem – 112 godzin.

Zakres tematów:

1. Położenie geograficzne (polityczne, gospodarcze) Polski i jego konsekwencje;

2. Podział administracyjny i regionalny kraju;

3. Zmiany zaludnienia i rozmieszczenia ludności;

4. Przyrost naturalny i migracje ludności (wewnętrzne i zewnętrzne);

5. Struktura ludności (narodowa, etniczna, płci i wieku);

6. Osadnictwo: miasta i ludność miejska, wieś i ludność wiejska - wielkość, rozmieszczenie, fizjonomia, funkcje;

7. Rynek pracy: aktywność zawodowa ludności, struktura zatrudnienia, bezrobocie;

8. Ogólna charakterystyka gospodarki;

9. Transformacja ustrojowa i gospodarcza - zmiany strukturalne i przestrzenne, osiągnięcia i główne problemy;

10. Główne problemy rozwoju wybranych sekcji gospodarki: Rolnictwo - Przemysł - Transport - Handel Zagraniczny;

11. Założenia rozwoju społeczno-gospodarczego i regionalnego Polski do 2015 r.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bański Jerzy, 2007, Koncepcje rozwoju struktury przestrzennej w Polsce – polaryzacja czy równoważenie? Przegląd Geograficzny 2007, LXXIX, z. 1: 45-79;

2. Encyklopedia Geograficzna Świata. Tom X, Polska. OPRES, Kraków, 1997;

3. Fierla Irena (red), 1994 lub nowsze, Geografia gospodarcza Polski. PWE, Warszawa;

4. Rogacki Henryk (red.), Geografia społeczno-gospodarcza Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

5. Węcławowicz Grzegorz, 2002, Przestrzeń i społeczeństwo współczesnej Polski. Studium z geografii społeczno-gospodarczej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa;

6. Węcławowicz Grzegorz i in. (red.), 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku. PAN IGiPZ im. Stanisława Leszczyckiego, Warszawa;

Literatura uzupełniająca

1. Aktualizacja raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju. PAN IGiPZ im. Stanisława Leszczyckiego, Warszawa 2003;

2. Głowacki Jacek (red.), 1993, Polska w okresie przemian 1989-1993. Biuro Studiów i Ekspertyz, Kancelaria Sejmu, Warszawa;

3. Polska. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie (Narodowa Strategia Spójności). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006;

4. Strategia rozwoju kraju 2007-2015. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 2006;

5. Transformacja społeczno-gospodarcza w Polsce. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych. Warszawa, 2002;

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu wykładu student:

1. Wiedza

- wymienia pozytywne i negatywne konsekwencje położenia geograficznego Polski;

- prezentuje podstawowe zagadnienia społeczne i gospodarcze;

- zna przestrzenne zróżnicowanie zjawisk społecznych i gospodarczych;

2. Umiejętności

- ocenia sytuację społeczno-gospodarczą i współczesne procesy społeczne i gospodarcze w Polsce;

- wyjaśnia przyczyny i konsekwencje zróżnicowania przestrzennego zjawisk społecznych i gospodarczych;

- rozpoznaje zalety i wady, osiągnięcia i problemy polskiej transformacji ustrojowej;

3. Postawy

- samodzielnie poszerza i aktualizuje wiedzę i umiejętności;

- krytycznie czyta literaturę i odnosi się do prezentowanych opinii.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny – test 20 pytań;

Skala ocen

19-20 pkt. – ocena 5;

17-18 pkt. – 4,5

15-16 pkt. – 4

13-14 pkt. – 3,5

11- 12 pkt. – 3

Poniżej 11 pkt. - 2

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)