MD/POME - Umiejętności pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/POME-UP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/POME - Umiejętności pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykazanie przyszłym pedagogom koniecznosci autorefleksji w różnych obszarach praktyki edukacyjnej. Merytoryczna i etyczna samoświadomość roli zawodowej pedagoga i jego funkcji w środowisku edukacyjno-wychowawczym. Rozwijanie myślenia refleksyjno-krytycznego o procesie kształcenia i wychowania. Uświadomienie możliwości autokreacji w pracy edukacyjno-wychowawczej. |
Skrócony opis: |
Uporządkowana i pogłębiena wiedzy w zakresie interdyscyplinarnych uwarunkowań procesów edukacyjnych umożliwiajaca: - interpretacje obserwowanych zjawisk w edukacji i ich właściwą ocenę; - realizację zamierzonych celów dydaktycznych poprzez umiejetne konstruuowanie projektow edukacyjnych; - uzyskanie kompetencji społecznych w zakresie uwrażliwienia na problemy edukacyjne i sytuowania ich w szerokim kontekście współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych. - autokreacja, której podstawą jest refleksja dydaktyczna, a efektem rozwój i samodoskonalenie się w realizacji roli społeczno-zawodowej nauczyciela. |
Pełny opis: |
Refleksja nad własnym warsztatem ma prowadzić do kształtowania orientacji krytycznej w zakresie: • posiadanych umiejętności dedukcyjnych (aspekt poznawczy), • posiadanej postawy badawczej (aspekt motywacyjny), • przejawiania refleksyjnego sceptycyzmu i autorefleksji (aspekt osobowościowy). Przedmiotem autorefleksji będą: - różne obszary praktyki edukacyjnej, - rola społeczna zawodowa pedagoga i jego funkcja w środowisku edukacyjno-wychowawczym. - umiejętność obserwowania, analizowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, - diagnoza i interpretacja problemów edukacyjnych. |
Literatura: |
1. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2004. 2. Day Ch., Nauczyciel z pasją. GWP, Gdańsk 2008. 3. Kalin K., Muri P.: Kierować sobą i innymi. Wyd. P.Sz.B. Kraków 1998. 4. Kotusiewicz A., O niezbywalności autorefleksji w praktyce edukacyjnej nauczyciela akademickiego., w: Nauczyciel akademicki, Kotusiewicz A.., Koć-Seniuch G. (red.), Wyd. ŻAK, Warszawa 2008. 5. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Wyd. Źak, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Kompetencje dziedzinowe - student: - integruje wiedzę z różnych dyscyplin objętych programem studiów pedagogicznych; - diagnozuje i interpretuje powstawanie problemów dydaktyczno-wychowawczych; - wykazuje zależnosci uwarunkowań osobowosciowo-społecznych jako zmiennych interweniujących. Kompetencje ogólne: Autorefleksja w dochodzeniu do profesjonalizacji w zawodzie pedagoga. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie projektu działań pedagogicznych do konkretnego przypadku problemowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.