PASK - Techniczne środki animacji społeczno-kulturalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PAS-TŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PASK - Techniczne środki animacji społeczno-kulturalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem jest zapoznanie studentów z wybranymi technikami multimedialnymi stosowanymi do gromadzenia, przetwarzania i prezentacji różnych danych dla potrzeb animacji społeczno-kulturalnej w formie zajęć laboratoryjnych z dostępem do wyspecjalizowanego sprzętu filmowego, fotograficznego, elektroakustycznego i komputerowego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Uczestnicy będą mieli możliwość opanować wyspecjalizowane programy użytkowe związane z cyfrowymi technikami realizacji, przetwarzania i prezentacji fotografii, filmu, wideo, grafiki, audio, itp. Nabyte umiejętności umożliwią posługiwanie się wybranymi urządzeniami i technologiami multimedialnymi i informacyjno-komunikacyjnymi w projektowaniu celów oraz budowaniu środowiska dydaktycznego i kulturalno-wychowawczego. |
Pełny opis: |
Moduł fotograficzny: - Funkcje aparatu fotograficznego. Światło zastane i generowane sztucznie, lampa błyskowa, balans bieli, temperatura barwowa. - Światło "greckie fotos grafom" jako podstawa fotografii, światło zastane i generowane sztucznie, lampa błyskowa. - Odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora. - Relacje między tekstem a obrazami, interakcyjne budowanie Obrazu. - Najnowsze trendy współczesnej fotografii. Fotografia a komunikowanie społeczne i poznanie naukowe. - Poznanie urządzeń multimedialnych wykorzystywanych w procesie dydaktycznym oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb przetwarzania obrazu i dźwięku. - srebrowo-chemiczne czy pikselowo-elektroniczne - Problemy perspektywy, malarstwo a kompozycja obrazów fotograficznych, kompozycja a ogniskowa, - Prawa w czarno-bieli a w kolorze, rejestracje obrazu a obróbka na drodze chemicznej i komputerowej, - Skanowanie i konwersje, podstawy zarządzania kolorem, - Obróbka obrazu: kadrowanie i obracanie, rozjaśnianie i ściemnianie, głębia bitowa a kolor, krzywe, wyostrzanie, Moduł filmowy Podstawy filmowania - jak użyć kamery świadomie: - poznanie panującego w Europie systemu zapisu obrazu i dźwięku PAL - poznanie podstawowych funkcji kamery filmowej i jej budowy - przesłona, migawka, balans bieli - podstawy gramatyki języka filmowego - budowa sekwencji montażowej - filmowe środki wyrazu - kamera i ruch - warsztat i narzędzia realizatora filmowego Forma filmowa w pracy pedagoga: - projektowanie wybranej formy filmowej w komunikacji społecznej - poznanie form filmowych: felieton, relacja, reportaż i dokument - publikacja materiału filmowego w internecie i tv - filmowa diagnoza społeczna i kulturalna - z kamerą wśród ludzi - zastosowanie technik przetwarzania i gromadzenia materiałów filmowych Forma filmowa jako metoda analizy poznawczej. - poznanie różnych form filmowych - zastosowanie odpowiedniej formy filmowej - społeczna i kulturalna służebność obrazu filmowego Kamera jako narzędzie analizy społecznej. - poznanie różnych form filmowych - zastosowanie odpowiedniej formy filmowej - społeczna i kulturalna służebność obrazu filmowego Fotograf kontra filmowiec - wybór właściwego medium do realizacji założeń pedagogicznych: - zestawienie form filmowych i fotograficznych - dobór odpowiedniej techniki do realizacji celów pedagogicznych - społeczne i kulturalne uwarunkowania form nieruchomych i ruchomych obrazów Moduł komputerowy: - Możliwości i rozwiązania wykorzystywane we współczesnym Internecie i sieciach komputerowych dla potrzeb dydaktycznych - Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zastosowaniami grafiki komputerowej w działalności dydaktycznej. - Przetwarzania obrazu i mały montaż w Photoshop i Corel Draw. - Prezentacje multimedialne i przetwarzanie danych graficznych - rady i przestrogi. - Podstawy realizacji dydaktycznych filmów cyfrowych w Windows. Wprowadzenie do programu Windows Movie Maker - Poznanie urządzeń najczęściej wykorzystywanych w procesie dydaktycznym oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb przetwarzania obrazu i dźwięku. |
Literatura: |
1. Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1987 2. Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009, 3. Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992 4. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996, 5. Engst A., Fleishman G., Sieci bezprzewodowe. Praktyczny poradnik, Gliwice, Helion 2005 6. Łukasz Arendarski, Jak Korzystać z najlepszych programów i gadżetów Google, Biblioteczka Komputer Świat, nr 2/2008 (47). 7. Kelby S., Klosskowski M., Photoshop Elements 8. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym, Gliwice, Helion 2010 8. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008 9. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007 10. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008 11. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007 12. Olivier Schutte, Praca nad scenariuszem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 13. Alicja Helman, O dziele filmowym, Wydawnictwo literackie, Kraków 1981 14. Arystoteles, Poetyka, Wydawnictwo Biblioteki Narodowej, Wrocław 1983 15. Jacek Bławut, Bohater w filmie dokumentalnym, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 2010 16. Marshall McLuhan, Wybór tekstów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001 17. Roland Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996 18. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996 19. Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez prowadzących oraz aktualne artykuły z czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz potrafi: - posługiwać się sprzętem filmowym, fotograficznym na średnim poziomie technicznego zaawansowania, - rozpoznać, selekcjonować i krytycznie oceniać materiały filmowe i fotograficzne do realizacji wyznaczonych celów, - zastosować wybrane komputerowe techniki przetwarzania i gromadzenia materiałów filmowych, fotograficznych, wideo, graficznych, audio, itp. - obsługiwać multimedialne techniki i urządzenia najczęściej wykorzystywane w procesie dydaktycznym i naukowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność. Sprawdziany w formie testów. Samodzielne wykonanie prac warsztatowych w pracowni komputerowej i foto-filmowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.