MS2-Praktyka pedagogiczna w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-ART-PR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Praktyka pedagogiczna w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest:konfrontacja wiedzy pedagogicznej, zdobytej w toku cyklu zajęć pedagogicznych między innymi z zakresu teorii wychowania estetycznego, dydaktyki, pedagogiki ogólnej ,podstaw pedagogiki, z rzeczywistością edukacyjną w szkole. Rozwijanie umiejętności badawczych w zakresie obserwacji : procesu komunikacji uczeń nauczyciel na lekcji w zakresie wychowania estetycznego -muzyki i plastyki, diagnozy stylu kierowania wychowawczego, organizacji wspólnoty klasowej i innych aspektów z życia szkoły. |
Skrócony opis: |
Celem praktyk w szkole jest : 1.konfrontacja wiedzy pedagogicznej, zdobytej w toku cyklu zajęć pedagogicznych między innymi z zakresu teorii wychowania estetycznego , metodyki plastyki i zajęć artystycznych, pedagogiki ogólnej ,podstaw pedagogiki, z rzeczywistością edukacyjną w szkole. Rozwijanie umiejętności badawczych w zakresie obserwacji lekcji: procesu komunikacji uczeń nauczyciel na lekcji plastyki i muzyki , diagnozy stylu kierowania wychowawczego, organizacji wspólnoty klasowej i innych aspektów z życia szkoły. |
Pełny opis: |
1.Obserwacja lekcji ,plastyki i innych zajęć artystycznych pod względem : celów ,form ,metod pracy nauczyciela ,także zajęć pozalekcyjnych 2.Omówienie z nauczycielem : celów, form ,metod kształcenia stosowanych w obserwowanej lekcji 3.Obserwacja sposobów komunikowania się nauczyciela z uczniami w procesie kształcenia kultury estetycznej uczniów 4.Diagnoza stylu kierowania wychowawczego realizowanego w pracy nauczyciela z uczniami, 5.Zdobycie informacji na temat historii szkoły, jaj specyfiki programu wychowawczego ,programu profilaktyki społecznej 6.Zapoznanie się z dokumentacją przebiegu nauczania ,szkolną, rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki 7.Przygotowanie dziennika praktyk- sprawozdania z realizacji powyższych zadań ,sprawozdania z obserwowanych lekcji i życia szkolnego |
Literatura: |
Literatura podstawowa : 1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985 2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977 3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997 4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987 5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964 Literatura uzupełniająca: 1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981. 2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998. 3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999. 4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983. 5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975. 6.Wojnar I., Gierlasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990. 7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966 oraz "Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996. |
Efekty uczenia się: |
Student: -potrafi omówić z nauczycielem obserwowaną lekcję pod kątem : celów ,treści, metod i form kształcenia w zakresie plastyki i przedmiotów artystycznych ,zgodności z podstawą programową -potrafi tworzyć projekty jednostek lekcyjnych, -zna metodę projektów edukacyjnych -zapoznał się z dokumentacją przebiegu nauczania ,szkolną, rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki -potrafi rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze, umie zachować się w sytuacji konfliktowej z uwzględnieniem zasady podmiotowości ,potrafi diagnozować styl kierowania wychowawczego realizowany przez nauczyciela - student potrafi operacjonalizować cele kształcenia i dobierać odpowiednie metody ich realizacji -dostrzega potrzebę etycznego osądu działań nauczycielskich i potrafi go dokonać -dostrzega i uwzględnia potrzeby innych osób zaangażowanych w proces edukacyjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyka ma na celu :zapoznanie studentów z różnymi zakresami pracy szkoły podstawowej oraz pracy zawodowej nauczyciela plastyki. W szczególności ma służyć : 1.konfrontacji zdobytej wiedzy z doświadczeniami pedagogicznymi 2.Kształtowanie umiejętności pedagogicznych w zakresie zajęć plastycznych i innych zajęć artystycznych w naturalnych warunkach pracy szkoły 3. Kształtowanie właściwej postawy pedagogicznej w różnych sytuacjach wychowawczych Ocenia koordynator praktyk po zapoznaniu się z opinią nauczyciela w szkole ,kryteria oceny analogiczne do innych zajęć kursowych |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.