Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Praktyka pedagogiczna w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-ART-PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Praktyka pedagogiczna w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest:konfrontacja wiedzy pedagogicznej, zdobytej w toku cyklu zajęć pedagogicznych między innymi z zakresu teorii wychowania estetycznego, dydaktyki, pedagogiki ogólnej ,podstaw pedagogiki, z rzeczywistością edukacyjną w szkole. Rozwijanie umiejętności badawczych w zakresie obserwacji : procesu komunikacji uczeń nauczyciel na lekcji w zakresie wychowania estetycznego -muzyki i plastyki, diagnozy stylu kierowania wychowawczego, organizacji wspólnoty klasowej i innych aspektów z życia szkoły.

Skrócony opis:

Celem praktyk w szkole jest :

1.konfrontacja wiedzy pedagogicznej, zdobytej w toku cyklu zajęć pedagogicznych między innymi z zakresu teorii wychowania estetycznego , metodyki plastyki i zajęć artystycznych, pedagogiki ogólnej ,podstaw pedagogiki, z rzeczywistością edukacyjną w szkole. Rozwijanie umiejętności badawczych w zakresie obserwacji lekcji: procesu komunikacji uczeń nauczyciel na lekcji plastyki i muzyki , diagnozy stylu kierowania wychowawczego, organizacji wspólnoty klasowej i innych aspektów z życia szkoły.

Pełny opis:

1.Obserwacja lekcji ,plastyki i innych zajęć artystycznych pod względem : celów ,form ,metod pracy nauczyciela ,także zajęć pozalekcyjnych

2.Omówienie z nauczycielem : celów, form ,metod kształcenia stosowanych w obserwowanej lekcji

3.Obserwacja sposobów komunikowania się nauczyciela z uczniami w procesie kształcenia kultury estetycznej uczniów

4.Diagnoza stylu kierowania wychowawczego realizowanego w pracy nauczyciela z uczniami,

5.Zdobycie informacji na temat historii szkoły, jaj specyfiki programu wychowawczego ,programu profilaktyki społecznej

6.Zapoznanie się z dokumentacją przebiegu nauczania ,szkolną, rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki

7.Przygotowanie dziennika praktyk- sprawozdania z realizacji powyższych zadań ,sprawozdania z obserwowanych lekcji i życia szkolnego

Literatura:

Literatura podstawowa :

1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985

2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977

3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997

4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987

5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964

Literatura uzupełniająca:

1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981.

2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998.

3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999.

4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983.

5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975.

6.Wojnar I., Gierlasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990.

7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966

oraz

"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996.

Efekty uczenia się:

Student:

-potrafi omówić z nauczycielem obserwowaną lekcję pod kątem : celów ,treści, metod i form kształcenia w zakresie plastyki i przedmiotów artystycznych ,zgodności z podstawą programową

-potrafi tworzyć projekty jednostek lekcyjnych,

-zna metodę projektów edukacyjnych

-zapoznał się z dokumentacją przebiegu nauczania ,szkolną, rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki

-potrafi rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze, umie zachować się w sytuacji konfliktowej z uwzględnieniem zasady podmiotowości ,potrafi diagnozować styl kierowania wychowawczego realizowany przez nauczyciela

- student potrafi operacjonalizować cele kształcenia i dobierać odpowiednie metody ich realizacji

-dostrzega potrzebę etycznego osądu działań nauczycielskich i potrafi go dokonać

-dostrzega i uwzględnia potrzeby innych osób zaangażowanych w proces edukacyjny

Metody i kryteria oceniania:

Praktyka ma na celu :zapoznanie studentów z różnymi zakresami pracy szkoły podstawowej oraz pracy zawodowej nauczyciela plastyki. W szczególności ma służyć :

1.konfrontacji zdobytej wiedzy z doświadczeniami pedagogicznymi

2.Kształtowanie umiejętności pedagogicznych w zakresie zajęć plastycznych i innych zajęć artystycznych w naturalnych warunkach pracy szkoły

3. Kształtowanie właściwej postawy pedagogicznej w różnych sytuacjach wychowawczych

Ocenia koordynator praktyk po zapoznaniu się z opinią nauczyciela w szkole ,kryteria oceny analogiczne do innych zajęć kursowych

Praktyki zawodowe:

tak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)