Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Programy profilaktyki i interwencji społecznej w środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-EIW-II-PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Programy profilaktyki i interwencji społecznej w środowisku
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu poznanie przez studentów oraz ich analizę merytoryczną wybranych, istniejących w Polsce i na świecie programów profilaktycznych oraz programów interwencji w środowisku.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter dyskusji i analizy merytorycznej programów profilaktycznych i interwencyjnych o charakterze pomocowym, animacyjnym wobec jednostek grup, w środowisku lokalnym.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu poznanie przez studentów wybranych, istniejących w Polsce i na świecie programów profilaktycznych oraz programów interwencji w środowisku. Zajęcia mają charakter dyskusyjny oraz jeśli będzie to możliwe do zrealizowania, w formie rozmowy z twórcami, realizatorami tych programów. Na zajęciach będą porównane różne podejścia, koncepcje teoretyczne i praktyczne do działania w środowisku, rozumienie roli pomocy oraz kryteria wyboru odpowiednich metod, planów i strategii działania. W ramach dyskusji zostaną także omówione przewidywane skutki takich działań oraz na podstawie analizy dotychczasowych efektów, wysunięte hipotezy o potencjale, zagrożeniach, celowości, możliwościach zmian tych programów (rekomendacje eksperckie). Studenci będą mieli możliwość spojrzenia na projekty z różnych punktów widzenia: jednostki, środowiska, instytucji: dawców i odbiorców pomocy, a także rozważenia założeń programów cząstkowych oraz programów w ujęciu holistycznym, systemowym.

Literatura:

1. Czochar M., Praca socjalna z osobami bezdomnymi w Polsce – rozwiązania modelowe stosowane w organizacjach trzeciego sektora, Trzeci Sektor 2012/2013

2. James R., Giliard B, Strategie Interwencji Kryzysowej, Warszawa 2008

3. School, Family and Community Partnership In a World of Difference and Changes, Gdańsk 2003,

4. Aktywizacja czy integracja? Zaproszenie do dyskusji nad rolą instytucji pomocy I integracji społecznej, Centrum Aktywności Lokalnej, Warszawa 2011

5. Materiały wewnętrzne CAL i United Way

6. Atlas modelowych obywatelskich inicjatyw lokalnych Warszawa 2000

7. Jarczyk M. , Aktywna Społeczność lokalna, Lublin 2002

8. Bjørkøe J., Pomoc do samopomocy, Szkoła Kofoeda w Kopenhadze. Instytut Służby Społecznej, Warszawa 1997

9. Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

- student potrafi prawidłowo oceniać skuteczność programu profilaktycznego/interwencyjnego w odniesieniu do założeń programu

- student potrafi oceniać jakość programu w odniesieniu do założeń pedagogicznych, pomocowych w kontekście/obszarze inkluzji społecznej i pedagogiki włączającej

- student potrafi porównywać założenia, cele i efekty różnych programów profilaktycznych i interwencyjnych wyszukując ich silne i słabe strony

0 student potrafi zaproponować ulepszenia w stosunku do istniejących rozwiązań programów profilaktycznych i interwencyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiotem zaliczenia będzie analiza jednego wybranego programu profilaktyki lub interwencji w środowisku pod kątem jego jakości, skuteczności oraz aspektów edukacyjnych na podstawie kryteriów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia – min 70%.

W skład zaliczenia wchodzi ocena aktywności i obecności na zajęciach.

3 pkt - analiza przeprowadzona w stopniu bardzo dobrym, 2 pkt analiza przeprowadzona w stopniu dobrym , 1 pkt analiza przeprowadzona w stopniu dostatecznym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)