KRE - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem o specjalnych potrzbach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-KRE-RI-DZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KRE - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem o specjalnych potrzbach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Tematyka zajęć obejmuje problematykę uwzgledniania różnic indywidualnych w procesie edukacji. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi studentów z podstawowymi teoriami oraz klasyfikacjami opisującymi opisującymi i wyjaśniającymi różnice indywidualne między dziećmi oraz ich konsekwencjami dla procesów dydaktyczno - wychowawczych. Na prezentowanych podstawach teoretycznych opierają się omawiane narzędzia diagnozy oraz formy i możliwości wspierania zdolności i dysfunkcji rozwojowych u dzieci. |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje problematykę uwzgledniania różnic indywidualnych w procesie edukacji. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi studentów z podstawowymi teoriami oraz klasyfikacjami opisującymi opisującymi i wyjaśniającymi różnice indywidualne między dziećmi oraz ich konsekwencjami dla procesów dydaktyczno - wychowawczych. Na prezentowanych podstawach teoretycznych opierają się omawiane narzędzia diagnozy oraz formy i możliwości wspierania zdolności i dysfunkcji rozwojowych u dzieci. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Pojęcie różnic indywidualnych, ich źródła, uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne i konsekwencje dla procesu edukacji 2. Indywidualizacja, jako proces, jako postawa etyczna, jako nastawienie na potrzeby dziecka, jako wartość psychologiczna i jako forma kształcenia. 3. Zakresy różnuic indywidualnych u dzieci i sposoby ich ropoznawania. 4. Pojęcie zdolności i uzdolnień, ich uwarunkowania, rozpoznawanie i diagnozowanie zdolności. 5. Strategie i metody pracy z uczniem zdolnym. 6. Przyczyny, rodzaje i zakresy trudności eduklacyjnych dzieci. 7. Zaburzenia rozwojowe jako przyczyna trudności edukacyjnych. 8. Specyficzne trudności w uczeniu się, ich rozpoznawanie i sposoby redukowania. 9. sposoby nauczycielskiego diagnozowania trudności edukacyjnych. |
Literatura: |
T. Lewowicki - Psychologiczne różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów. T. Lewowicki - Indywidualizacja ksztłcenia H. Nartowska - Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwioju dziecka przedszkolnego. E. Nęcka - Trening tworczości M. Patryka - Zdolni, utalentowani, twórczy J. Łaszczyk, M. Jabłonowska - Zabawy z wyobraźnią D. Czelakowska - Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w poczatkowym okresie edukacji. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student potrafi: - rozpoznać uwarunkowania różnic indywidualnych wśród uczniów - zidentyfiwać oraz zdiagnozować zdolności ucznia oraz deficyty rozwojowe - dostosować proces dydaktyczno - wychowawczy do specyficznych potrzeb ucznia wynikajacych z jego zdolności bądż dysfunkcji rozwojowych - wspierać i rozwijać zdolności ucznia, za pomocą odpowiednio dobranych metod i strategii pracy - stymulować rozwój uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przedmiotu stanowi średnią z oceny trzech prac zaliczeniowych pisemnych oraz aktywności na zajeciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.