Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KRE - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem o specjalnych potrzbach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-KRE-RI-DZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KRE - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem o specjalnych potrzbach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Tematyka zajęć obejmuje problematykę uwzgledniania różnic indywidualnych w procesie edukacji. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi studentów z podstawowymi teoriami oraz klasyfikacjami opisującymi opisującymi i wyjaśniającymi różnice indywidualne między dziećmi oraz ich konsekwencjami dla procesów dydaktyczno - wychowawczych. Na prezentowanych podstawach teoretycznych opierają się omawiane narzędzia diagnozy oraz formy i możliwości wspierania zdolności i dysfunkcji rozwojowych u dzieci.

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje problematykę uwzgledniania różnic indywidualnych w procesie edukacji. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi studentów z podstawowymi teoriami oraz klasyfikacjami opisującymi opisującymi i wyjaśniającymi różnice indywidualne między dziećmi oraz ich konsekwencjami dla procesów dydaktyczno - wychowawczych. Na prezentowanych podstawach teoretycznych opierają się omawiane narzędzia diagnozy oraz formy i możliwości wspierania zdolności i dysfunkcji rozwojowych u dzieci.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Pojęcie różnic indywidualnych, ich źródła, uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne i konsekwencje dla procesu edukacji

2. Indywidualizacja, jako proces, jako postawa etyczna, jako nastawienie na potrzeby dziecka, jako wartość psychologiczna i jako forma kształcenia.

3. Zakresy różnuic indywidualnych u dzieci i sposoby ich ropoznawania.

4. Pojęcie zdolności i uzdolnień, ich uwarunkowania, rozpoznawanie i diagnozowanie zdolności.

5. Strategie i metody pracy z uczniem zdolnym.

6. Przyczyny, rodzaje i zakresy trudności eduklacyjnych dzieci.

7. Zaburzenia rozwojowe jako przyczyna trudności edukacyjnych.

8. Specyficzne trudności w uczeniu się, ich rozpoznawanie i sposoby redukowania.

9. sposoby nauczycielskiego diagnozowania trudności edukacyjnych.

Literatura:

T. Lewowicki - Psychologiczne różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów.

T. Lewowicki - Indywidualizacja ksztłcenia

H. Nartowska - Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwioju dziecka przedszkolnego.

E. Nęcka - Trening tworczości

M. Patryka - Zdolni, utalentowani, twórczy

J. Łaszczyk, M. Jabłonowska - Zabawy z wyobraźnią

D. Czelakowska - Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w poczatkowym okresie edukacji.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student potrafi:

- rozpoznać uwarunkowania różnic indywidualnych wśród uczniów

- zidentyfiwać oraz zdiagnozować zdolności ucznia oraz deficyty rozwojowe

- dostosować proces dydaktyczno - wychowawczy do specyficznych potrzeb ucznia wynikajacych z jego zdolności bądż dysfunkcji rozwojowych

- wspierać i rozwijać zdolności ucznia, za pomocą odpowiednio dobranych metod i strategii pracy

- stymulować rozwój uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z przedmiotu stanowi średnią z oceny trzech prac zaliczeniowych pisemnych oraz aktywności na zajeciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)