Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Formy opieki i wychowania-historia i stan aktualny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PRSW-FOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Formy opieki i wychowania-historia i stan aktualny
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Seminarium stanowi część modułu specjalizacyjnego "Studia nad dzieckiem, rodziną, wychowaniem" i jest realizowane równolegle z praktykami pedagogicznymi w wybranej przez studenta organizacji, instytucji, formie opieki.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium stanowi dopełnienie problematyki poruszanej na wykładach z opieki i wychowania. Zajęcia polegać będą na poznaniu wybranych pojęć, dyskusji nad koncepcjami opieki i wychowania oraz na analizie programów i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Pełny opis:

W ramach seminarium analizujemy pojęcia: potrzeby i prawa dzieci, opieka, wychowanie, pomoc, środowisko wychowawcze. Określimy najważniejsze zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej. Czerpać będziemy z wybranych koncepcji: Jordana, Jeżewskiego, Lisieckiego, Korczaka, Kamińskiego, Małkowskich, Czapówa...

Założenia teoretyczne i obowiązujące przepisy prawa będziemy odnosić do pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach: rodzinie, grupie rówieśniczej, w środowisku lokalnym - na podwórku, ulicy, w wybranych organizacjach, instytucjach i formach pomocy dzieciom. W każdym z tych środowisk poszukiwać będziemy wartości i walorów wychowawczych oraz zagrożeń, jakie mogą się w nich pojawić. Postaramy się konfrontować dawne doświadczenia z dzisiejszą sytuacją dzieci i młodzieży oraz nowymi wyzwaniami, jakie stają przed wychowawcami.

Literatura:

Literatura dobierana jest do wybieranych przez studentów postaci. koncepcji wychowawczych lub instytucji realizujących określone metody pracy z dziećmi i rodzinami

Efekty uczenia się:

Student:

- zna koncepcje pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej twórców,

- potrafi sformułować najważniejsze zasady interwencji społeczno-wychowawczej i pracy opiekuńczo-wychowawczej,

- zna najważniejsze formy opieki nad dziećmi zaniedbanymi, krzywdzonymi, potrafi przedstawić programy ich działania,

- umie stosować w pracy z dziećmi i rodzinami obowiązujące akty prawne oraz zasady pracy wychowawczej,

- potrafi opracować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi wykorzystując metody pracy indywidualnej, grupowej i środowiskowej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

- aktywnego udziału w zajęciach,

- wykonania zadań: opracowania wybranej koncepcji, opisu i analizy założeń i metod pracy z dzieckiem, obserwacji i analizy wybranego problemu wychowawczego,

- pracy zaliczeniowej na temat wybranego przez studenta programu pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Praktyki zawodowe:

Praktyka pedagogiczna w wybranej instytucji lub organizacji w wymiarze 60 godzin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)