MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MS1-ARM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia modułowe mają na celu wprowadzenie studentów w szeroko rozumianą tematykę współczesnej kultury i sztuki, analizowanej zarówno z perspektywy edukacyjnej, jak i społeczno-kulturowej. |
Pełny opis: |
Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą kulturą i sztuką. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi, obecnymi w: sztuce dawnej i współczesnej, filmie, teatrze, kulturze i sztuce etnicznej, cyberkulturze. Analizie poddane zostaną główne problemy współczesnego społeczeństwa medialnego, oraz media, jako jednocześnie wytwór i kreator współczesnej kultury. Refleksji poddana zostanie także rola edukacji medialnej w kulturze audiowizualnej. W skład modułu wchodzą następujące przedmioty: 1. Sztuka obrazu: historia i teoria 2. Film i teatr w kulturze 3. Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej 4. Kultura i sztuka etniczna 5. Edukacja medialna w cyberkulturze 6. Warsztaty artystyczne |
Literatura: |
N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, MOCAK, Kraków 2012. Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, (red.) Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007. A.C.Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013. I. Kowalczyk, Ciało i władza, Polska sztuka krytyczna lat 90. Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002. A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005 J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. E.H.Gombrich, O sztuce, Dom Wydawniczy Rebis, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem: Kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W10, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, Specjalnościowe: S4_W01, S4_W02 , S4_W03, S4_W04 , S4_W05, S4_W06, S4_W07, S4_W09, S4_U01, S4_U02, S4_U03, S4_U04, S4_U05, S4_U05, S4_U07, S4_U08, S4_U09, S4_K01, S4_K02, S4_K03, S4_K04, S4_K05, S4_K06, S4_K07 Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu: w zakresie wiedzy / zna i rozumie: 1: edukacyjną funkcję kultury artystycznej (K_W01, K_W07) 2: podstawowe kierunki i style w architekturze i sztuce (K_W02, K_W08) 3: podstawową terminologię z zakresu historii sztuki i jej użyteczność w pedagogice (K_W01, K_W04) 4: artystów sztuki dawnej i współczesnej i ich powiązania z działalnością edukacyjną (K_W08, K_W10) 5: podstawową terminologię z zakresu wiedzy o filmie, wiedzy o teatrze i wiedzy o sztukach plastycznych oraz jej użyteczność w pedagogice (K_W01, K_W07) 6: podstawowe funkcje filmu i teatru w kulturze i edukacji (K_W06) 7: pojęcia kultura etniczna, sztuka ludowa oraz opisuje ich funkcję edukacyjną (K_W08) 8: podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz jej rolę w kulturze i edukacji (K_W08) 9: zjawiska z obszaru cyberkultury, ich determinanty, przyczyny oraz skutki edukacyjne (K_W08) W zakresie umiejętności / potrafi: 1. rozpoznawać dzieła sztuki i ich autorów (K_U02, K_U04) 2: rozpoznawać styl artystyczny w zakresie objętym programem zajęć (K_U02) 3: dokonywać interpretacji dzieł sztuki (K_U02, K_U07) 4: krytycznie oceniać dzieła sztuki dawnej i współczesnej, dostrzegając ich funkcję edukacyjną (K_U04, K_U07) 5: identyfikować podstawowe dzieła sztuki filmowej i teatralnej (K_U01, K_U06) 6: analizować film, spektakl, dzieła sztuki wizualnej jako zjawiska społeczne (K_U01, K_U04) 7: porównywać współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kulturowych (K_U02, K_U04) 8: łączyć komentarz artystyczny z głównymi problemami człowieka współczesnego, kultury współczesnej (K_U07, K_U08) 9: korzystać z poznanych technik artystycznych we własnej pracy warsztatowej (K_U05, K_U06) 10: obserwować różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukiwać, gromadzić i przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułować wynikające z nich problemy i proponować stosowne rozwiązania (K_U01) W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do: 1: krytycznego myślenia podczas zajęć teoretycznych i kreatywności w trakcie warsztatów artystycznych (K_K01) 2: zabierania głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K01, K_K06) 3: otwierania się na odmienność poglądów (K_K06) 4: dostrzegania wagi działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej 5: czynnie uczestniczyć w życiu kulturalnym (K_K02, K_K04) 6: wykazywania postawy otwartej i empatycznej (K_K05, K_K06) 7: wykazywania świadomości w zakresie roli sztuki w organizowaniu wspólnoty narodowej i ogólnoludzkiej (K_K03) 8: współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu. egzamin: esej: do wyboru jeden temat z zaproponowanych przez koordynatora/koordynatorkę tematów. |
Praktyki zawodowe: |
nie uwzględniono |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.