Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MS1-ARM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 15.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia modułowe mają na celu wprowadzenie studentów w szeroko rozumianą tematykę współczesnej kultury i sztuki, analizowanej zarówno z perspektywy edukacyjnej, jak i społeczno-kulturowej.

Pełny opis:

Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą kulturą i sztuką. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi, obecnymi w: sztuce dawnej i współczesnej, filmie, teatrze, kulturze i sztuce etnicznej, cyberkulturze. Analizie poddane zostaną główne problemy współczesnego społeczeństwa medialnego, oraz media, jako jednocześnie wytwór i kreator współczesnej kultury. Refleksji poddana zostanie także rola edukacji medialnej w kulturze audiowizualnej.

W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:

1. Sztuka obrazu: historia i teoria

2. Film i teatr w kulturze

3. Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej

4. Kultura i sztuka etniczna

5. Edukacja medialna w cyberkulturze

6. Warsztaty artystyczne

Literatura:

N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, MOCAK, Kraków 2012.

Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, (red.) Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007.

A.C.Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.

I. Kowalczyk, Ciało i władza, Polska sztuka krytyczna lat 90. Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002.

A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005

J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

E.H.Gombrich, O sztuce, Dom Wydawniczy Rebis, 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza

EKM01: student rozumie i określa edukacyjną funkcję kultury artystycznej

EKM02: student nazywa i charakteryzuje podstawowe kierunki i style w architekturze i sztuce

EKM03: student posługuje się podstawową terminologią z zakresu historii sztuki

EKM04: student wymienia artystów sztuki dawnej i współczesnej

EKM05: student posługuje się podstawową terminologią z zakresu wiedzy o filmie, wiedzy o teatrze i wiedzy o sztukach plastycznych

EKM06: student opisuje podstawowe funkcje filmu i teatru w kulturze

EKM07: student definiuje pojęcia kultura etniczna, sztuka ludowa oraz opisuje ich funkcję edukacyjną

EKM08: student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz określa jej rolę w kulturze

EKM09: student omawia zjawiska z obszaru cyberkultury wskazując na ich determinanty oraz przyczyny

Umiejętności

EKM10: student rozpoznaje dzieła sztuki i ich autorów

EKM11: student rozpoznaje styl artystyczny w zakresie objętym programem zajęć

EKM12: student dokonuje interpretacji dzieł sztuki

EKM13: student krytycznie ocenia dzieła sztuki dawnej i współczesnej, dostrzegając ich funkcję edukacyjną

EKM14: student identyfikuje podstawowe dzieła sztuki filmowej i teatralnej

EKM15: student analizuje film, spektakl, dzieła sztuki wizualnej jako zjawiska społeczne

EKM16: student porównuje współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kulturowych

EKM17: student łączy komentarz artystyczny z głównymi problemami człowieka współczesnego, kultury współczesnej

EKM18: student wykorzystuje poznane techniki artystyczne we własnej pracy warsztatowej

EKM19: student obserwuje różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy i proponuje stosowne rozwiązania

Kompetencje społeczne

EKM20: student wykazuje krytyczne myślenie podczas zajęć teoretycznych i kreatywność w trakcie warsztatów artystycznych

EKM21: student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia

EKM22: student otwiera się na odmienność poglądów

EKM23: student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej

EKM24: student czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym

EKM25: student wykazuje postawę otwartą i empatyczną

EKM26: student jest świadomy roli sztuki w organizowaniu wspólnoty narodowej i ogólnoludzkiej

EKM27: student przejawia zachowania świadczące o gotowości do współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu.

egzamin: esej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)