MS1-Dzieci świata-badania i projekty pomocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PS-DS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Dzieci świata-badania i projekty pomocy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Dzieci świata – badania i projekty pomocy” wprowadza studentów w zagadnienia oceny jakości życia i przestrzegania praw dziecka w perspektywie globalnej. Podczas wykładu studenci poznają międzynarodowe badania porównawcze i zdobywają wiedzę na temat najważniejszych problemów społecznych, z którymi borykają się dzieci i ich rodziny w różnych regionach świata. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: ˗ Sytuacja dzieci na świecie – skala nierówności społecznych i ekonomicznych, ˗ Podstawowe wskaźniki oceny jakości życia dzieci i rodzin m. in. indeks rozwoju społecznego, współczynnik Giniego, wskaźniki i indeks przestrzegania praw dziecka, ˗ Prawa dziecka w perspektywie międzynarodowej, łamanie praw dziecka w różnych regionach świata, ˗ Ubóstwo – definicje, rodzaje, skala ubóstwa wśród dzieci, koncepcja ubóstwa wielowymiarowego, pomiar i wskaźniki ubóstwa, ˗ Jakość życia dzieci i jego uwarunkowania w wybranych regionach/krajach świata, ˗ Charakterystyka wybranych problemów społecznych dotykających dzieci: uczestnictwo w konfliktach zbrojnych, praca dzieci, komercyjne wykorzystywanie dzieci, małżeństwa dzieci itp., ˗ Charakterystyka systemów pomocy dziecku i rodzinie w wybranych regionach/krajach świata – podstawowe tendencje i wyzwania, ˗ Innowacyjne projekty i działania na rzecz niwelacji nierówności społecznych, ekonomicznych i edukacyjnych wśród dzieci. |
Literatura: |
Obowiqzkowa: 1. Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce,.Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Kwartalnik „Dziecko Krzywdzone” nr 16(1). 2. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku. 3. Markowska-Manista Urszula (2013) Świat życia codziennego dziecka marginalizowanego w Afryce Środkowej na przykładzie dzieci łowców-zbieraczy Ba'Aka w Republice Środkowoafrykańskiej, Rocznik Pedagogiczny, vol. 36: 243-258. 4. Markowska-Manista, Urszula (2016) " Złe dzieci". Przygotowanie do zabijania w wojnach i konfliktach zbrojnych na kontynencie afrykańskim, Chorzowskie Studia Polityczne 11 : 195-213. 5. Prucnal, Marta (2013) Ochrona dzieci przed uczestnictwem w działaniach zbrojnych we współczesnym prawie międzynarodowym. Rzecznik Praw Dziecka (dostępna online). 6. UNICEF Office of Research (2016) Równe szanse dla dzieci: Nierówności w zakresie warunków i jakości życia dzieci w krajach bogatych, Innocenti Report Card 13, UNICEF Office of Research– Innocenti, Florencja. ˗ Dodatkowa: 1. Dejna Dagna (2012). Amisze. Fenomen wychowania endemicznego. Toruń: Wyd. Marszałek. 2. Dziecko w Oriencie (2013) Danuta Chmielowska, Barbara Grabowska, Ewa Machut-Mendecka (red.). Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Dialog. 3. Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości : Janusz Korczak na nowo odczytany (2017) Manfred Liebel i Urszula Markowska-Manista (red.) Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej : Polsko-Niemiecka Fundacja na Rzecz Nauki. 4. Stanley, Selwyn, et al. (2013) Child protection and child welfare: A global appraisal of cultures, policy and practice. Jessica Kingsley Publishers. 5. UNICEF (2017). W trosce o przyszłe pokolenia. Dzieci w krajach bogatych w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju. Innocenti Report Card 11, UNICEF Office of Research, Florencja. 6. UNICEF (2013). Warunki i jakość życia dzieci w krajach rozwiniętych. Analiza porównawcza. Innocenti Report Card 11, UNICEF Office of Research, Florencja. 7. Wybrane numery kwartalnika: „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”. 8. UNICEF: State of the world’s children - raporty za lata 2010-2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ˗ Student wymienia i omawia podstawowe prawa dziecka i wskaźniki ich przestrzegania, ˗ Student zna i definiuje podstawowe pojęcia takie jak: ubóstwo, ubóstwo wielowymiarowe, nierówności społeczne, dzieci-żółnierze, komercyjne wykorzystywanie dzieci itd., ˗ Student zna i umie przedstawić podstawowe problemy społeczne, dotykające dzieci w różnych regionach/krajach i potrafi wskazać ich źródła i uwarunkowania, ˗ Student posiada wiedzę na temat zróżnicowania systemów pomocy dziecku i rodzinie na świecie oraz podaje i omawia przykłady działań na rzecz niwelacji nierówności wśród dzieci. Umiejętności: ˗ Student prawidłowo odczytuje i analizuje dane z międzynarodowych badań porównawczych dotyczących jakości życia dzieci i samodzielnie wysnuwa wnioski, ˗ Student potrafi zastosować dane dotyczące jakości życia dzieci w wybranym regionie/kraju świata, ˗ Student samodzielnie opracowuje innowacyjny projekt pomocy na rzecz równości i przestrzegania praw dziecka w wybranym kraju/regionie świata. Postawy i kompetencje społeczne: ˗ Student potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę na temat sytuacji i jakości życia dzieci na świecie, ˗ Student jest wrażliwy na przestrzeganie praw dziecka, ˗ Student potrafi samodzielnie zaplanować działania na rzecz przestrzegania praw dziecka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.