MS1-Child and family needs assessment
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS1-PS-POZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS1-Child and family needs assessment |
Name in Polish: | MS1-Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia są obowiązkowe dla studentów specjalności "Pomoc społeczno-wychowawcza" z dziecku i rodzinie w ramach Modułu specjalnościowego I "Podstawy pracy z dzieckiem i rodziną" - wspólnego dla studiów I i II stopnia. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem zajęć jest poznanie obszarów rozpoznawania potrzeb dziecka i rodziny w pracy socjalno-wychowawczej oraz ukazanie istoty i funkcji diagnozowania środowiska wychowawczego, zwłaszcza sytuacji rodzinnej dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć koncentruje się wokół następujących zagadnień: 1. Podstawowe pojęcia i definicje. Koncepcja diagnozy i oceny. Diagnozowanie jako element cyklu działania zorganizowanego. 2. Kontakt diagnostyczny w pracy pedagoga i pracownika socjalnego. Źródła problemów etycznych związanych z sytuacją diagnozowania. 3. Umiejętności obserwacji i pomiaru diagnostycznego. Opisywanie, porządkowanie, interpretowanie i wnioskowanie diagnostyczne na podstawie zebranego materiału. 4. Poznawanie sytuacji rodzinnej dziecka: poziom zaspokajania potrzeb dziecka i rodziny. Diagnozowanie potrzeb i kompetencji dziecka. 5. Metoda biograficzna w pracy z dzieckiem, nastolatkiem. Angażowanie dziecka w poznawanie sytuacji biograficznej. 5. Diagnozowanie systemu rodzinnego: podstawy teoretyczne i praktyka. 6. Techniki graficzne wykorzystywane w diagnozowaniu: genogram, diagram relacji wewnątrzrodzinnych, ekomapa i inne. 7. Techniki projekcyjne wykorzystywane w poznawaniu sytuacji dziecka – ich zalety i ograniczenia. |
Bibliography: |
(in Polish) - Frydrychowicz A., Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań 1984. - Garvin Ch. D., Seabury B. A.: Działania interpersonalne w pracy socjalnej, tom 1, Bibl. Pracownika Socjalnego, Wyd. Śląsk, Katowice 1998. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, Warszawa 2006. - King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003. - MacFarlane K., Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2002. - McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S., Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Zysk i S-ka, Poznań 2007. - de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Bibl. Pracownika Socjalnego, Wyd. Śląsk Katowice 1998. - Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2001. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - Zna i potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: diagnoza, ocena, rodzaje oceny itp. - Wymienia i opisuje etapy postępowania diagnostycznego - Wymienia, definiuje i samodzielnie opisuje metody i techniki diagnostyczne stosowane w pracy pedagoga, wychowawcy i pracownika socjalnego Umiejętności: - Potrafi dokonać opisu diagnostycznego oraz sformułować hipotezy i zalecenia diagnostyczne - Samodzielnie wyszukuje, a w razie potrzeby także tworzy narzędzia diagnostyczne potrzebne mu do pracy z dzieckiem i rodziną - Dobiera odpowiednie metody i techniki diagnostyczne do potrzeb i problemów dziecka oraz rodziny - Samodzielnie gromadzi, opisuje, interpretuje i ocenia zebrane dane - Stosuje w praktyce poznane metody i techniki diagnostyczne Kompetencje społeczne i postawy: - Umie nawiązać kontakt diagnostyczny z różnymi klientami - Potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną - Wyprowadza z rozpoznania sytuacji wnioski do dalszej pracy - Stosuje standardy etyczne w pracy z klientem - Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z klientem |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: - obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) - przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac - samodzielne wykonanie w trakcie semestru czterech prac zaliczeniowych: wywiadu, obserwacji, analizy rysunku oraz jednej z technik graficznych (do wyboru: genogram, ekomapa lub diagram relacji rodzinnych). W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 16 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kolankiewicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 16 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kolankiewicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.