MS2-Working with a family with alcohol problems
General data
Course ID: | 2300-NZ2-MS2-PRSW-PA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MS2-Working with a family with alcohol problems |
Name in Polish: | MS2-Praca z rodziną z problemem alkoholowym |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące uzależnienia od alkoholu i jego wpływu na funkcjonowanie jednostki i rodziny. •Podstawowe wiadomości o alkoholu i alkoholiźmie •Rodzina z problemem alkoholowym •Leczenie – terapia- profilaktyka |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia pozwalające na: •zrozumienie istoty uzależnienia i współuzależnienia •przyjrzenie się różnym grupom pacjentów placówek odwykowych (mężczyźni, kobiety, młodzież, osoby starsze itd.) •poznanie wymiarów funkcjonowania rodziny z problemem alkoholowym •poznanie perspektywy wszystkich członków rodziny (uzależniony, współuzależniony, dzieci) •poznanie możliwości leczenia alkoholizmu (modele, ośrodki, ruchy samopomocowe itd.) •poznanie strategii i programów profilaktycznych zmniejszających ryzyko wystąpienia problemu alkoholowego |
Bibliography: |
•Badania nad dziećmi alkoholików (Raport 26), PARPA 2000 •J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1994 •S. Brown, Leczenie alkoholików. Rozwojowy model powrotu do zdrowia, Warszawa1990 •T. Cermak, Czas uzdrowić swoje życie, Warszawa 1998 •L. Cierpiałkowska, Alkoholizm. Małżeństwa w procesie zdrowienia, Poznań 1997 •A. Margasiński, Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków 2010 •B. Robinson, J. Rhoden, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa 2003 •A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 •S. Wegscheider-Cruse, Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa 2000 •J. Woititz, Dorosłe dzieci alkoholików, Warszawa 2000 •K. Wojcieszek, Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym, Warszawa 2010 •B. Woronowicz: Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: •Zna kryteria diagnostyczne nadużywania i uzależnienia od alkoholu jak również współuzależnienia (ICE-10, DSM-IV) •Zna fazy, typy, konsekwencje alkoholizmu •Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny alkoholowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny •Zna programy i modele leczenia odwykowego oraz istotę ruchu samopomocowego •Potrafi ocenić sytuację dziecka alkoholika w środowisku rodzinnym i szkolnym. •Wskazuje możliwości pomocy osobom/ rodzinie z problemem alkoholowym • |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) •Obecność na zajęciach (dopuszzcalne 2 nieobecności, każda następna musi być usprawieliwiona) •Przygotowanie do zajęć (literatura), •Realizacja zadań (karty ćwiczeń) •kolokwium sprawdzające zdobytą wiedzę |
Copyright by University of Warsaw.