Economic analysis in public institutions. Analysis of organisations and projects.
General data
Course ID: | 2400-ESP3AEIP1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.3
|
Course title: | Economic analysis in public institutions. Analysis of organisations and projects. |
Name in Polish: | Analiza ekonomiczna w instytucjach publicznych: analiza organizacji i projektów |
Organizational unit: | Faculty of Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagania wstępne Mikroekonomia, Makroekonomia, Finanse Publiczne, Administracja Publiczna Wymagania formalne Znajomość podstawowych narzędzi analizy ekonomicznej oraz podstaw funkcjonowania administracji publicznej i finansów publicznych Założenia wstępne Zarządzanie |
Short description: |
(in Polish) 1. Celem zajeć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę dotyczącą analizy ekonomicznej i finansowej funkcjonowania instytucji publicznych oraz analizy ekonomicznej i finansowej programów i projektów realizowanych przez te instytucje. 2. Przekazywana wiedza opiera się na doświadczeniach licznych instytucji publicznych w Polsce i zawiera praktyczne aspekty ich funkcjonowania, uwzględniając rozwiązania konktretnych problemów. Prezentowana metodologia jest stosowana przez instytucje administracji centralnej, lokalnej w Polsce i jest spójna z metodologią stosowaną w instytucjach Unii Europejskiej. 3. Metodą prowdzenia zajęć są warsztaty umiejętności analizy ekonomicznej w instytucjach publicznych. 4. Przedmiot jest adresowany do studentów trzeciego roku. 5. Zaliczenie przedmiotu wymaga stworzenia w zespole zadanego projektu. |
Full description: |
(in Polish) 1. Administracja publiczna w teorii ekonomii 2. Praktyczne zastosowania analizy ekonomicznej i nowoczesnych koncepcji administracji publicznej 3. Pomiar wyników funkcjonowania instytucji publicznych Podstawowe pojęcia (sprawność, skuteczność, efektywność, oszczędność, itd.), wskaźniki produktu, rezultatu, oddziaływania, działania, zasoby ludzkie, finansowe i rzeczowe, wydatki bieżące i redystrybucyjne w pomiarze nakładów, 4. Pomiar rezultatów dostarczania usług społecznych, technicznych i administracyjnych. 5. Matryca logiczna realizacji zadań lub projektów wg metodologii PCM 6. Cele nadrzędne w strategii gospodarczej, społecznej 7. Cele instytucji publicznej jako organizacji 8. Budowa i wdrażanie mierzalnej strategii organu administracji publicznej 9. Pomiar procesów wewnętrznych w instytucji publicznej 10. Analiza ekonomiczna i finansowa w instytucjach publicznych. Studia wykonalności projektów inwestycyjnych. (3 zajęcia) Wymogi dotyczące projektów inwestycyjnych. Praktyczne wykorzystanie metodologii Cost Benefit Analysis (Analizy Kosztów i Korzyści) przy tworzeniu studiów wykonalności projektów inwestycyjnych w zakresie analizy ekonomicznej i finansowej. Analiza wykonalności i rozwiązań alternatywnych, analiza wielokryterialna, analiza wrażliwości i ryzyka, ustalenie całkowitych kosztów, przychody generowane przez projekt, wartość rezydualna inwestycji, korektor efektu inflacji, weryfikacja finansowej trwałości, wybór odpowiedniej stopy dyskontowej, określenie podstawowych wskaźników efektywności (wyznaczenie finansowej wewnętrznej stopy zwrotu (FIRR), ekonomicznej wewnętrznej stopy zwrotu (EIRR), stopy zwrotu z inwestycji (FRR/C) i z kapitału własnego (FRR/K), a także finansowej zaktualizowanej wartości netto (FNPV)), określenie wskaźnika współfinansowania, efekty fiskalne projektów inwestycyjnych, korekta o inne efekty zewnętrzne w zakresie analizy ekonomicznej. 11. Budżet zadaniowy w praktyce. Pomiar wyników w budżecie zadaniowym (2 zajęcia) Miary produktu i rezultatu wykorzystywane w budżecie zadaniowym, ewidencja księgowa dochodów i wydatków w budżecie zadaniowym 12. Elementy rachunkowości budżetowej jako narzędzia pomiaru zmiennych w analizie finansowej instytucji publicznych |
Bibliography: |
(in Polish) Literaura obowiązkowa: Podręcznik „Analiza kosztów i korzyści”, Przewodnik (Fundusz Strukturalny-EFRR, Fundusz Spójności i ISPA) K. Opolski, P. Modzelewski, Zarządzanie jakością w instytucjach publicznych, Wydawnictwo Fachowe CeDeWu, Warszawa 2008 Literatura uuzupełniająca: Bevir M., Public Governance, Volume: I, II, III IV, Theories of governance, SAGE Publications, London 2007 Hausner J., Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 K. Winiarska, M. Kaczurak-Kozak, Rachunkowość budżetowa, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efektem zajęć jest nabycie praktycznej wiedzy dotyczącej funkcjonowania instytucji publicznych jako organizacji, przeprowadzania analizy zasobów, analizy nakładów finansowych i celów stawianych przed administracją. W rezultacie pracy warsztatowej słuchacze nabędą praktyczną wiedzę na temat tworzenia projektów w administracji publicznej i na temat metod realizacji tych projektów wg zasad obecnie stosowanych przez administrację publiczną w Polsce i w instytucjach Unii Europejskiej. Ponadto efektem kształcenia jest zdobycie umiejętności przeprowadzania Analizy Kosztów i Korzyści projektów inwestycyjnych wg wymagań stawianych przez Komisję Europejską. Dodatkowo słuchacze nabędą wiedzę na temat budżetu zadaniowego oraz podstaw rachunkowości budżetowej i praktycznego wykorzystania tej wiedzy w analizie ekonomicznej i finansowej instytucji publicznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu w kilkuosobowym zespole projektu zadanego przez prowadzącego. Oceniane będą zgodność z metodologią, zaangażowanie wszystkich członków zespołu, jak również stopień zaawansowania merytorycznego projektu. Dodatkowo zaliczenie przedmiotu wymaga aktywnego uczestnictwa w pracy warsztatowej na zajęciach. Podczas zajęć jest sprawdzana lista obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). |
Copyright by University of Warsaw.