Marketing Mix Modeling w praktyce – Modelowanie, Post-analizy, optymalizacje i tworzenie rekomendacji – część II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW893 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing Mix Modeling w praktyce – Modelowanie, Post-analizy, optymalizacje i tworzenie rekomendacji – część II |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EP - grupa 4 (1*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 2 (2*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru- studia I stopnia EP Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie Studentów w praktyczny świat biznesu. Kluczowym celem przedmiotu jest pokazanie, jak przełożyć wyniki modelowania i suche statystyki na akcyjne biznesowo rekomendacje. Na przestrzeni jednego semestru studenci dowiedzą się, jakie zastosowania ma ekonometria w świecie marketingu oraz będą mieli okazje rozwinąć kompetencje kluczowe na rynku pracy. Zdobędą również podstawy wiedzy marketingowej. W trakcie zajęć wykonany zostanie szereg ćwiczeń praktycznych obejmujących pracę z danymi z użyciem R Studio (wystarczy bardzo podstawowa znajomość – umiejętność uruchomienia programu i absolutnie podstawowej obsługi – reszty nauczycie się w trakcie zajęć), tworzenie podstawowych modeli, przeprowadzanie kluczowych analiz biznesowych oraz tworzenie rekomendacji. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: • Plan przedmiotu: agenda spotkań • Warunki zaliczenia przedmiotu • Dostawcy MMMów - charakterystyka rynku, ścieżka kariery, model pracy, role w zespole. • Czym właściwie jest MMM? • MMMy – ekonometria czy analityka? Porównanie z innymi formami pomiaru efektywności mediów. • Rola projektu MMM w strategii marki • Na jakie pytania odpowiada ekonometria? • Proces projektu ekonometrycznego 2. Odświeżenie i podsumowanie materiału z Wproadzenia do R, Tidyverse oraz przetwarzania danych: przygotowanie bazy do modelowania w skrócie (dane sprzedażowe, czynniki zewnętrzne, media) • Zmienne uwzględniane w modelach na przykładzie kategorii FMCG • Dane panelowe i szeregi czasowe • Postać bazy do modelowania • Częstotliwość danych i jej implikacje • Wybór odpowiedniej zmiennej modelowanej • Sposoby agregacji wartości i wolumenu sprzedaży • Dystrybucja numeryczna vs ważona • Cena, informacje o promocjach • Jak uwzględnić w bazie do modelowania czynniki zewnętrzne: o COVID, o Sezonowość o Makroekonomię/Demografię o Trade o Pogodę o Święta • Metody pomiarów mediów i dostawcy danych • Czym jest GRP? • Impresje czy Kliki? • Czym jest AdStock? 3. Modelowanie oraz interpretacja modelu (1) • Analiza graficzna zmiennych • Typy modeli: multiplikatywne, addytywny • Kolejność uwzględniania zmiennych • Interpretacja parametrów: elastyczności, semielastyczności, efekty krańcowe 4. Modelowanie oraz interpretacja modelu (2) • Response Curves, diminishing returns Media: c-shape vs s-shape Przekształcenie arctg • Modelowanie w praktyce – kryteria wyboru zmiennych (statystyka vs. biznes) • Trendy w modelu 5. Modelowanie oraz interpretacja modelu - walidacja (3) • Regresja pozorna i współliniowość • Testy statystyczne wykorzystywane w ekonometrii • Holdouts 6. Dekompozycja modelu i wyciąganie wniosków biznesowych (1) • Uproszczony sposób dekompozycji • Baseline vs Incremental • Waterfall dynamiczny vs statyczny 7. Dekompozycja modelu i wyciąganie wniosków biznesowych (2) oraz optymalizacje • Liczenie ROIów • Optymalizacja na krzywych wklęsłych (typu atan) – przykład prostego algorytmu • Przykładowe rekomendacje 8. Dekompozycja modelu oraz wyciąganie wniosków biznesowych (3) • Ćwiczenia praktyczne do materiału z zajęć 6. • Studenci prezentują wyniki swoich projektów MMM w formie prezentacji .pdf z rekomendacjami (na podstawie przygotowanych własnoręcznie modeli). 9. Kurs kończy się wręczeniem Certyfikatów dla Studentów. |
Literatura: |
Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis: Dominique M. Hanssens, Leonard J. Parsons, Randall L. Schultz |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Studenci wiedzą czym jest Marketing Mix Modelling Studenci potrafią wskazać najważniejsze czynniki marketingowe, które powinny być uwzględnione w modelowaniu Studenci wiedzą jak dobrać formę funkcyjną modelu i wiedzą, jakie ma to konsekwencje Studenci potrafią biznesowo zinterpretować wyniki modelu Studenci wiedzą jak zwalidować model statystycznie i biznesowo Umiejętności: Studenci wiedzą jak przygotować podstawową bazę do modelowania i potrafią wybrać odpowiednią formę zmiennej Studenci potrafią wskazać najważniejsze wnioski płynące z modelowania marketing mixu Studenci potrafią przełożyć wyniki na wnioski biznesowe I stworzyć rekomendację Studenci potrafią zaprezentować podstawowe wyniki MMM Studenci zdobędą/udoskonalą umiejętność przetwarzania danych i tworzenia podstawowych modeli w programie R Studio, co pozwoli zdobyć praktyczne umiejętności kluczowe na rynku pracy Kompetencje społeczne: Studenci rozumieją zastosowanie MMM w świecie biznesu i rozumieją wpływ takiego projektu na biznes klientów Studenci potrafią ułożyć historię i uargumentować swoje rekomendacje biznesowe na podstawie wyników modelowania Studenci wiedzą jak w zrozumiały sposób prezentować wyniki modelowania |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny (na ocenę 3-4) Przygotowanie projektu i prezentacja na koniec kursu (na ocenę 5) Na ocenę złożą się też prace domowe i aktywność na zajęciach (bonusowe punkty). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Nehrebecka | |
Prowadzący grup: | Natalia Nehrebecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Nehrebecka | |
Prowadzący grup: | Natalia Nehrebecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.