Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing Mix Modeling w praktyce – Modelowanie, Post-analizy, optymalizacje i tworzenie rekomendacji – część II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-ZEWW893
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing Mix Modeling w praktyce – Modelowanie, Post-analizy, optymalizacje i tworzenie rekomendacji – część II
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 2 (2*30h)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie Studentów w praktyczny świat biznesu. Kluczowym celem przedmiotu jest pokazanie, jak przełożyć wyniki modelowania i suche statystyki na akcyjne biznesowo rekomendacje.

Na przestrzeni jednego semestru studenci dowiedzą się, jakie zastosowania ma ekonometria w świecie marketingu oraz będą mieli okazje rozwinąć kompetencje kluczowe na rynku pracy. Zdobędą również podstawy wiedzy marketingowej.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie

• Plan przedmiotu: agenda spotkań

• Warunki zaliczenia przedmiotu

• Czym właściwie jest MMM?

• MMMy – ekonometria czy analityka? Porównanie z innymi formami pomiaru efektywności mediów.

• Rola projektu MMM w strategii marki

• Na jakie pytania odpowiada ekonometria?

• Proces projektu ekonometrycznego

• Dostawcy MMMów - charakterystyka rynku, ścieżka kariery, model pracy, role w zespole.

2. Wprowadzenie do R, tidyverse, set-up środowiska – część 1

• Instalacja R i RStudio

• Przydatne skróty klawiszowe,

• instalacja pakietów

• Obsługa RStudio

• Zasady pisania kodów w R

• Intro to Tidyverse

3. Wprowadzenie do R, tidyverse, set-up środowiska – część 2

• biblioteki w ramach tidyverse – readr, tidyr, tibble, dplyr, lubridate, purr, ggplot

• porównanie ggplot vs plotly

• modelowanie w R – przykłady funkcje niezbędnych przy modelowaniu

4. Dane wykorzystywane w MMM i ich struktura

• Dane panelowe i szeregi czasowe

• Postać bazy do modelowania

• Częstotliwość danych i jej implikacje

• Wybór odpowiedniej zmiennej modelowanej

• Sposoby agregacji wartości i wolumenu sprzedaży

• Dane uwzględniane w modelach na przykładzie kategorii FMCG

• Dystrybucja numeryczna vs ważona

• Cena, informacje o promocjach

• Czynniki zewnętrzne: Covid, Sezonowość Makroekonomia/Demografia, Trade, Pogoda, Święta

• Metody pomiarów mediów i dostawcy danych

• Czym jest GRP?

• Impresje czy Kliki?

• Czym jest AdStock?

5. Modelowanie oraz interpretacja modelu (1)

• Analiza graficzna zmiennych

• Typy modeli: multiplikatywne, addytywny

• Kolejność uwzględniania zmiennych

• Interpretacja parametrów: elastyczności, semielastyczności, efekty krańcowe

6. Modelowanie oraz interpretacja modelu (2)

• Response Curves, diminishing returns

 Media: c-shape vs s-shape

 Przekształcenie arctg

• Modelowanie w praktyce – kryteria wyboru zmiennych (statystyka vs. biznes)

• Regresja pozorna i współliniowość

• Testy statystyczne wykorzystywane do walidacji modeli MMM

• Holdouts

7. Analizy na podstawie modelu i wyciąganie wniosków biznesowych

• Dekompozycja zmiennej modelowanej

• Baseline vs Incremental

• Waterfall dynamiczny vs statyczny

• Liczenie ROIów

8. Optymalizacja inwestycji marketingowych i tworzenie rekomendacji

• Optymalizacja na krzywych wklęsłych – przykład prostego algorytmu

• Przykładowe rekomendacje

9. Zaliczenie przedmiotu

• Prezentacja indywidualnych projektów stworzonych przez studentów (lub egzamin ustny)

10. Kurs kończy się wręczeniem Certyfikatów dla Studentów.

Sylabus został opracowany we współpracy z ekspertami Marketing Mix Modelingu z Choreograph Polska, który jest oficjalnym partnerem Meta (Facebook) w kwestii modelowania marketing mixu oraz jednym z największych zespołów ekonometrycznych na europejskim rynku.

Najlepsi studenci zostaną zaproszeni do uproszczonego procesu rekrutacji do działu Choreograph Polska, gdzie będą mieli okazję zdobyć cenne doświadczenie w ramach międzynarodowych projektów realizowanych dla największych marek.

*Choreograph Polska to jeden z kluczowych hubów w ramach globalnej struktury analitycznej WPP, który od 20 lat obsługuje największe marki w Polsce i na świecie. Zespół składa się z 40 ekonometryków i ekspertów data science. Rocznie realizuje ponad 100 projektów na rynkach całego świata (Kanada, US, Australia, Japonia i Europa). Obsługuje największych globalnych graczy, a rekomendacje stworzone w ramach projektów pokrywają łącznie ponad miliard dolarów budżetów mediowych rocznie. Od 7 lat zespół w Warszawie jest globalnym partnerem Meta (Facebook) w obszarze Modelowania Marketing Mix.

Szacunkowy nakład pracy studenta:

Typ aktywności K (kontaktowe) S (samodzielne)

wykład (zajęcia) 0 0

ćwiczenia (zajęcia) 30 0

egzamin 1 0

konsultacje 2 0

przygotowanie do ćwiczeń 0 22

przygotowanie do wykładów 0 0

przygotowanie do kolokwium 0 0

przygotowanie do egzaminu 0 20

… 0 0

Razem 33 42 = 75

Literatura:

Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis: Dominique M. Hanssens, Leonard J. Parsons, Randall L. Schultz

Efekty uczenia się:

Wiedza:

 Studenci wiedzą czym jest Marketing Mix Modelling

 Studenci potrafią wskazać najważniejsze czynniki marketingowe, które powinny być uwzględnione w modelowaniu

 Studenci wiedzą jak dobrać formę funkcyjną modelu i wiedzą, jakie ma to konsekwencje

 Studenci potrafią biznesowo zinterpretować wyniki modelu

 Studenci wiedzą jak zwalidować model statystycznie i biznesowo

Umiejętności:

 Studenci wiedzą jak przygotować podstawową bazę do modelowania i potrafią wybrać odpowiednią formę zmiennej

 Studenci potrafią wskazać najważniejsze wnioski płynące z modelowania marketing mixu

 Studenci potrafią przełożyć wyniki na wnioski biznesowe I stworzyć rekomendację

 Studenci potrafią zaprezentować podstawowe wyniki MMM

 Studenci zdobędą/udoskonalą umiejętność przetwarzania danych i tworzenia podstawowych modeli w programie R Studio, co pozwoli zdobyć praktyczne umiejętności kluczowe na rynku pracy

Kompetencje społeczne:

 Studenci rozumieją zastosowanie MMM w świecie biznesu i rozumieją wpływ takiego projektu na biznes klientów

 Studenci potrafią ułożyć historię i uargumentować swoje rekomendacje biznesowe na podstawie wyników modelowania

 Studenci wiedzą jak w zrozumiały sposób prezentować wyniki modelowania

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie projektu i prezentacja na koniec kursu (max ocena 5) lub egzamin ustny (max ocena 4)

Na ocenę złożą się też prace domowe i aktywność na zajęciach (bonusowe punkty).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Nehrebecka
Prowadzący grup: Natalia Nehrebecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)