Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mikroekonomia I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSMdz1MIKROI
Kod Erasmus / ISCED: 14.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mikroekonomia I
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Problemy wyboru ekonomicznego na podstawie analizy granicy możliwości produkcyjnych – rzadkość i ograniczoność zasobów, koszt alternatywny. Analiza zagadnień związanych z funkcjonowaniem rynku – podaż, popyt, równowaga rynkowa oraz ingerencja rządu w ceny Interpretacja ekonomiczna i zastosowanie w praktyce analizy współczynników elastyczności popytu i podaży. Omówienie podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem konsumenta i przedsiębiorstwa na rynku. Analiza decyzji ekonomicznych konsumenta przy występujących ograniczeniach dochodowych i w warunkach zmieniających się cen oraz popyt niefunkcjonalny – efekt owczego pędu, snobizmu i demonstracji konsumpcji. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku wraz z omówieniem funkcji produkcji i kosztów produkcji, analiza utargów, zysku/ straty i modeli cenowych na rynku konkurencji doskonałej, monopolu, oligopolu i konkurencji monopolistycznej. Analiza rynków czynników produkcji – rynek pracy, rynek pieniądza i rynek czynników produkcji

Pełny opis:

1. Ekonomia – przedmiot i metody analizy ekonomicznej

A/ Kluczowe zagadnienia ekonomii

B/ Dobra ekonomiczne, koszty alternatywne, ograniczoność zasobów, rzadkość

C/ Problemy wyboru ekonomicznego.

2. Krzywa możliwości produkcyjnych

A/ Liniowe i wygięte w łuk krzywe możliwości produkcyjnych

B/ Wybór między inwestycjami a konsumpcją

C/ Przesuwanie krzywej możliwości produkcyjnych

3. Rynek

A/ Popyt, podaż i ich determinanty, prawo popytu i podaży, analiza graficzna

B/ równowaga rynkowa, analiza statyczna i dynamiczna

C/ Cena równowagi rynkowej, cena minimalna i cena maksymalna

4. Intensywność reakcji nabywców na zmiany cen

A/ Elastyczność cenowa popytu

B/ Analiza graficzna i ekonomiczna współczynnika elastyczności cenowej popytu

C/ zadania

5. Intensywność reakcji nabywców na zmiany dochodów orz cen innych dóbr

A/ Elastyczność dochodowa popytu

B/ Elastyczność mieszana popytu

C/ elastyczność podaży

D/ Interpretacja współczynników elastyczności, zadania.

6. Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta

A/ Koncepcja użyteczności- problemy racjonalnego wyboru

B/ Krzywa obojętności i jej cechy

C/ Linia ograniczenia budżetowego

D/ Równowaga konsumenta

7. Wpływ zmian dochodów i cen na decyzje ekonomiczne konsumenta

A/ Krzywa cenowo- konsumpcyjna

B/ Krzywa dochodowo konsumpcyjna

C/ Popyt niefunkcjonalny

8. Przedsiębiorstwo

A/ Przedsiębiorstwo jako podmiot na rynku

B/ Formy organizacyjne przedsiębiorstw

C/ Formy własności przedsiębiorstw

9. funkcje produkcji

A/ Dwuczynnikowa funkcja produkcji - / izokwanta, izokoszta / -wybory technik wytwarzania

B/ Jednoczynnikowa funkcja produkcji / produkt całkowity, produkt przeciętny, produkt krańcowy.

10. Koszty w przedsiębiorstwie – analiza krótkookresowa

A/ Koszty stałe, koszty zmienne, koszty całkowite

B/ Koszty przeciętne i koszt krańcowy

C/ Analiza graficzna kosztów w krótkim okresie.

11. Przedsiębiorstwo działające na rynku konkurencji doskonałej

A/ Założenia rynku konkurencji doskonałej

B/ Cena, utarg przeciętny i krańcowy

C/ Maksymalizacja zysku i minimalizacja strat w przedsiębiorstwie

D/ Zmiana popytu rynkowe a sytuacja przedsiębiorstwa.

12. Rynek monopolu pełnego

A/ Założenia rynku monopolu pełnego

B/ Utarg całkowity, utarg przeciętny, utarg krańcowy w monopolu

C/ Cena monopolowa i wielkość produkcji

D/ Doskonałe i niedoskonałe różnicowane cen w monopolu

E/ Komparatywna nieefektywność monopolu

13. Rynek konkurencji niedoskonałej

A/ Założenia rynku oligopolu

B/ koncepcje przywództwa cenowego w oligopolu

C/ Model „łamanej krzywej popytu „ w oligopou

D/ Założenia rynku konkurencji monopolistycznej

E/ Równowaga na rynku konkurencji monopolistycznej

14. Rynki czynników wytwórczych

A/ Rynek pracy – popyt i podaż na rynku pracy

B/ Równowaga na wolnokonkurencyjnym rynku pracy

C/ Kartel pracodawców i monopson na rynku pracy

D/ Rynek zasobów naturalnych. Kategoria renty ekonomicznej

E/ Popyt i podaż na fundusze pożyczkowe

F/ Stopa procentowa równowagi na rynku kredytowym

G/ Oddziaływanie ryzyka i inflacji na rynek pieniężny

Literatura:

1. D. Kamerschen, R. MCKenzie, C. Nardinelli – Ekonomia, Gdańska 1992, rozdz.1,2,3,4,18, aneks do rozdz. 18, 19,20,21,22,,23,24,,26,,27,27,28.

2. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch – Ekonomia T.1, PWE, Warszawa 2003, rozdz. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,12,14,

3. H. Bednarska, E. Krakowińska, K. Ryć, Z. Skrzypczak, W. Zborowska – Mikroekonomia- kurs podstawowy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, 2006

4. M. Nasiłowski – System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu studenci:

1. będą posiadali wiedzę w zakresie funkcjonowania mikropodmiotów w gospodarce.

2. zapoznają się z teoriami mikroekonomii w zakresie podstawowych modeli funkcjonowania przedsiębiorstw i konsumentów na rynku.

3. będą rozumieli metody analityczne i modele teoretyczne związane z funkcjonowaniem poszczególnych podmiotów na rynku.

4. zrozumieją wzajemne powiązania pomiędzy podmiotami na rynku.

5. zastosować wiedzę z zakresu mikroekonomii w praktyce.

Po zakończeniu kursu studenci będą potrafili:

1. zastosować koncepcje teoretyczne w rozwiązywaniu problemów występujących na rynku

2. zdobędą umiejętność abstrakcyjnego myślenia

3. zbudować model ekonomiczny i dokonać jego analizy

4. wybrać właściwa metodę statystyczną i graficzną dla wybranego problemu badawczego.

5. powiązać abstrakcyjne rozwiązania modelowe i praktyczne z ich społecznymi konsekwencjami

6. lepiej rozumieć i analizować występujące w rzeczywistości gospodarczej problemy związane z funkcjonowaniem rynku

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z testu, który będzie składał się z czterech części:1/. określenie czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe z krótkim uzasadnieniem,2/. test wyboru,3/.zadania, 4/. przedstaw graficznie i omów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)