(in Polish) Pokaż mi swój strój a powiem ci kim jesteś. Ozdoby w pradziejach
General data
Course ID: | 2800-DKOZD |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pokaż mi swój strój a powiem ci kim jesteś. Ozdoby w pradziejach |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | supplementary |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są szeroko pojętej problematyce stroju w pradziejach, a w szczególności ozdobom i elementom stroju, od epoki kamienia do wczesnej epoki żelaza. Przedstawione zostaną poszczególne kategorie i typy zabytków, sposoby ich produkcji, obszar i okres ich występowania, a także umiejscowienie ich w grobie. Zajęcia koncentrują się na zabytkach z obszaru ziem polskich, w głównej mierze tych pochodzących z kontekstu grobowego, jednak dla porównania zaprezentowane zostaną również analogie z terenów sąsiednich i pozostałych kontekstów – osady, skarby, znaleziska luźne. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest omówienie ozdób i elementów stroju występujących od epoki kamienia do wczesnej epoki żelaza (przede wszystkim pochodzących z kontekstu grobowego, z ziem polskich), a więc swoisty przegląd sposobów ozdabiania ciała i ubioru przez społeczności pradziejowe. Podczas zajęć analizowane będą poszczególne kategorie zabytków, ich funkcje, techniki produkcji, zasięg występowania oraz chronologia. Całości dopełniać będą rozmaite rekonstrukcje sposobu noszenia ozdób i elementów stroju, jak również całych strojów. Na zajęciach poruszona zostanie następująca tematyka: 1. Wprowadzenie; o czym może nam powiedzieć strój; funkcje stroju i jego poszczególnych elementów 2. Paciorki – ozdoba wszechstronna I. Ozdoby głowy i szyi 3. Zausznice i diademy 4. Zawieszki 5. Naszyjniki II. Ozdoby ramion, rąk i nóg 6. Bransolety, naramienniki, nagolenniki 7. Pierścionki III. Elementy do spinania i ozdabiania szat 8. Szpile 9. Zapinki 10. Guzki, tutulusy, guziki i tarczki IV. Elementy pasa i inne 11. Klamry, płytki, okucia 12. Ozdoby nietypowe |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura do przedmiotu zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie nauk oraz o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii pradziejowej, w szczególności te związane z problematyką stroju K_W04 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o ozdobach i elementach stroju w pradziejach, zna ich kategorie, podstawowe typy i materiały z których były produkowane K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii pradziejowej K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach, zna podstawową literaturę przedmiotu Umiejętności: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U03 potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne takie jak pradziejowe ozdoby i elementy stroju, dobierając właściwe metody analityczne oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy K_U09 umie posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii pradziejowej, archeologii stroju K_U10 potrafi rozpoznać i wskazać przynależność kulturową podstawowych zabytków archeologicznych z danego okresu K_U17 potrafi przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu ozdób i elementów stroju w pradziejach Kompetencje: K_K03 jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu pradziejowych strojów K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa zajęć wystawiana jest na podstawie przygotowanego przez studenta krótkiego referatu dotyczącego wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć np. konkretnego zabytku, kategorii zabytków, techniki produkcji, uzgodnionego wcześniej z prowadzącym. Warunkiem uzyskania zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach, dozwolone są 2 nieobecności w semestrze. |
Copyright by University of Warsaw.