Popular literature
General data
Course ID: | 3001-11B2LP |
Erasmus code / ISCED: |
09.205
|
Course title: | Popular literature |
Name in Polish: | Literatura popularna |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wykład dla studentów II r. magisterskich studiów na kierunku filologia polska. Student zna historię literatury polskiej i obcej - jej "wysokiego" obiegu. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład koncentruje się wokół zagadnień dziewiętnastowiecznej literatury popularnej oraz literatury "dla ludu i młodzieży" interpretowanej z perspektywy kultury popularnej. Obejmuje zagadnienia definicyjne, omawia kategorie odbiorcy, nurty i konwencje, twórczość najważniejszych pisarzy, obieg wydawniczy. |
Full description: |
(in Polish) Wykład rozpoczynają zaganienia definicyjne oraz związane ze strukturą literatury popularnej, następnie omawiana jest kategoria horyzontu oczekiwań odbiorcy, fundamentalna dla kształtu kultury popularnej, problematyka wartościowania i kiczu. Kolejne wykłady koncentrują się wokół narodzin i rozwoju literatury popularnej, straganiarskiej i brukowej, jej tradycji i przenikania do kultury "wysokiej", a także stosunek do niej pisarzy pozytywistycznych; twórczość Rodziewiczówny ukazana jest z perspektywy relacji między między tendencją a aksjologią. Kolejną grupę zagadnień tworzy blok młodopolski - oswajanie modernizmu w literaturze popularnej, wyprzedaż konceptów moderny: erotyzm i erotyka w literaturze popularnej, młodopolscy „pornografowie”, młodopolska „powieść-flądra”. Wykład omawia również zagadnienia związane z tematyka miejską w literaturze popularnej, bohaterami, strukturą romansu i przygody, oswajaniem lęków nowoczesności. Ostatnią grupę tematyczną tworzą zagadnienia związane z obecnością wzorców literatury popularnej w literaturze dla odbiorcy dziecięcego i młodzieżowego. Analizowane są wzorce romansu sentymentalnego w „powieści pensjonarskiej” i w innych konwencjach gatunkowych, przemiany prozy inicjacyjnej, kategorie przygody, sensacji i egzotyki w prozie dla młodzieży, przemiany prozy detektywistycznej dla młodego wieku oraz prozy fantastycznej (od powieści gotyckiej do fantasy). |
Bibliography: |
(in Polish) - A.Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, 1997; - J.Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, 1974; - J.Kolbuszewski, Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, 1994. - S.Żółkiewski, Społeczne konteksty kultury literackiej na ziemiach polskich (1890-1939), 1995; - P.Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, 1999; - M.Kochanowski, Powieści Witkacego wobec schematów literatury popularnej, 2007; - Słownik literatury popularnej, red. T.Żabski; - J.Nowakowski, W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, 1980; - W.Czernianin, Twórczość K.Przerwy-Tetmajera w krytyce młodopolskiej, 2004; - Helena Mniszkówna, red. K.Stępnik, M.Gabryś, 2009; - J. Szymkowska-Ruszała, Robinson w literaturze polskiej, 1998; - R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, 2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: 1. rozpoznaje literaturę popularną jako swoistą formę literatury narodowej, 2. potrafi wskazać jej charakterystyczne odmiany gatunkowe i relacje między literaturą popularną i wysoką, 3. identyfikuje zjawiska charakterystyczne dla dziewiętnastowiecznej literatury popularnej, 4. dostrzega obecność typowych dla literatury popularnej konwencji, tematów i chwytów narratologicznych w literaturze młodzieżowej. Student będzie potrafił: W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA - rozpoznawać literaturę popularną i odróżniać ją od wysokiej - ujmować zjawiska związane ze współczesną literatura popularną na tle jej rozwoju historycznego - wskazywać na wzajemne związki literatury popularnej i wysokiej w literaturze XIX w. oraz w literaturze dla dzieci i młodzieży W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIĘJĘTNOŚCI KSZTAŁTOWANIA POSTAWY - rozróżniać obszary literackiego kiczu i właściwie je oceniać - postrzegać literaturę popularną jako integralną część kultury narodowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test zaliczeniowy. Zaliczenie na ocenę |
Copyright by University of Warsaw.