University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Popular literature

General data

Course ID: 3001-11B2LP
Erasmus code / ISCED: 09.205 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Popular literature
Name in Polish: Literatura popularna
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wykład dla studentów II r. magisterskich studiów na kierunku filologia polska.

Student zna historię literatury polskiej i obcej - jej "wysokiego" obiegu.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład koncentruje się wokół zagadnień dziewiętnastowiecznej literatury popularnej oraz literatury "dla ludu i młodzieży" interpretowanej z perspektywy kultury popularnej. Obejmuje zagadnienia definicyjne, omawia kategorie odbiorcy, nurty i konwencje, twórczość najważniejszych pisarzy, obieg wydawniczy.

Full description: (in Polish)

Wykład rozpoczynają zaganienia definicyjne oraz związane ze strukturą literatury popularnej, następnie omawiana jest kategoria horyzontu oczekiwań odbiorcy, fundamentalna dla kształtu kultury popularnej, problematyka wartościowania i kiczu. Kolejne wykłady koncentrują się wokół narodzin i rozwoju literatury popularnej, straganiarskiej i brukowej, jej tradycji i przenikania do kultury "wysokiej", a także stosunek do niej pisarzy pozytywistycznych; twórczość Rodziewiczówny ukazana jest z perspektywy relacji między między tendencją a aksjologią. Kolejną grupę zagadnień tworzy blok młodopolski - oswajanie modernizmu w literaturze popularnej, wyprzedaż konceptów moderny: erotyzm i erotyka w literaturze popularnej, młodopolscy „pornografowie”, młodopolska „powieść-flądra”. Wykład omawia również zagadnienia związane z tematyka miejską w literaturze popularnej, bohaterami, strukturą romansu i przygody, oswajaniem lęków nowoczesności.

Ostatnią grupę tematyczną tworzą zagadnienia związane z obecnością wzorców literatury popularnej w literaturze dla odbiorcy dziecięcego i młodzieżowego. Analizowane są wzorce romansu sentymentalnego w „powieści pensjonarskiej” i w innych konwencjach gatunkowych, przemiany prozy inicjacyjnej, kategorie przygody, sensacji i egzotyki w prozie dla młodzieży, przemiany prozy detektywistycznej dla młodego wieku oraz prozy fantastycznej (od powieści gotyckiej do fantasy).

Bibliography: (in Polish)

- A.Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, 1997;

- J.Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, 1974;

- J.Kolbuszewski, Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, 1994.

- S.Żółkiewski, Społeczne konteksty kultury literackiej na ziemiach polskich (1890-1939), 1995;

- P.Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, 1999;

- M.Kochanowski, Powieści Witkacego wobec schematów literatury popularnej, 2007;

- Słownik literatury popularnej, red. T.Żabski;

- J.Nowakowski, W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, 1980;

- W.Czernianin, Twórczość K.Przerwy-Tetmajera w krytyce młodopolskiej, 2004;

- Helena Mniszkówna, red. K.Stępnik, M.Gabryś, 2009;

- J. Szymkowska-Ruszała, Robinson w literaturze polskiej, 1998;

- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, 2000.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

1. rozpoznaje literaturę popularną jako swoistą formę literatury narodowej,

2. potrafi wskazać jej charakterystyczne odmiany gatunkowe i relacje między literaturą popularną i wysoką,

3. identyfikuje zjawiska charakterystyczne dla dziewiętnastowiecznej literatury popularnej,

4. dostrzega obecność typowych dla literatury popularnej konwencji, tematów i chwytów narratologicznych w literaturze młodzieżowej.

Student będzie potrafił:

W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA

- rozpoznawać literaturę popularną i odróżniać ją od wysokiej

- ujmować zjawiska związane ze współczesną literatura popularną na tle jej rozwoju historycznego

- wskazywać na wzajemne związki literatury popularnej i wysokiej w literaturze XIX w. oraz w literaturze dla dzieci i młodzieży

W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIĘJĘTNOŚCI

KSZTAŁTOWANIA POSTAWY

- rozróżniać obszary literackiego kiczu i właściwie je oceniać

- postrzegać literaturę popularną jako integralną część kultury narodowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Test zaliczeniowy.

Zaliczenie na ocenę

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)