University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Comparative Poetics and Semiotics

General data

Course ID: 3001-P1B1PS
Erasmus code / ISCED: 09.204 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Comparative Poetics and Semiotics
Name in Polish: Poetyka i semiotyka porównawcza
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Odbyte studia na poziomie licencjackim. Znajomość głównych kategorii poetyki i retoryki.



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Analizie poddawane są: organizacja znakowa przekazów medialnych oraz jej wpływ na sposób kształtowania znaczeń, możliwości komunikacyjne medium, sposoby oddziaływania na uczestnika komunikacji społecznej: czytelnika, widza, słuchacza, użytkownika; struktury tekstowe przekazów medialnych – różna ich organizacja, hierarchia w zależności od funkcji, jaką pełni tekst, podobieństwa i różnice w sposobie istnienia tych samych struktur w różnych mediach, udział formy przekazu w kształtowaniu jego treści i funkcji, jakie pełni. Wykład kształci umiejętność rozpoznawania i opisu struktur tekstowych współczesnej kultury oraz tekstowych mechanizmów perswazji i manipulacji w przekazach polisemiotycznych i multimedialnych.

Full description: (in Polish)

Wykład opisuje w ujęciu porównawczym organizację semiotyczną i sposób kreacji wybranych tekstów kultury jako przekazów modelowanych medialnie.

Poetyka i semiotyka porównawcza wskazuje na istnienie w przekazach różniących się semiotycznie, stylistycznie i medialnie analogicznych struktur tekstowych. Struktury te zakotwiczone są w uniwersum ludzkiego myślenia i postrzegania świata. Porównanie ich pozwala na wskazanie zależności między funkcją tekstu w procesie komunikacji społecznej a jego organizacją, wyborem, jakiego dokonuje spośród dostępnych środków tekstowych i jak je modeluje. Podobnie porównanie organizacji znakowej tekstów, relacji między semiotycznością tekstu a sensorycznością, percepcją pozwala dostrzec interesujące zabiegi tekstowe służące wypowiadaniu znaczeń, emocji, doznań charakterystycznych dla jednego systemu semiotycznego środkami innego.

Wykład dostarcza narzędzi opisu tekstu medialnego. Pokazuje, jak w tekstach zróżnicowanych medialnie funkcjonują środki poetyckie i retoryczne, jakim celom służą i jak są różnicowane. Analizie poddawane są: metafora, powtórzenie, porównanie, hiperbola, epitet, ale także slogan i aforyzm, narracja, czas i przestrzeń. Kategorie te analizowane są porównawczo w odniesieniu do tekstów zróżnicowanych semiotycznie i medialnie. Są to przekazy literackie, filmowe, teatralne, internetowe, prasowe, malarskie, muzyczne.

Analizie poddawane są cechy współczesnej tekstualności digitalnej a także różne rodzaje perswazji medialnej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zalecana:

Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.

Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2003.

Szczęsna E. (red.), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, Kraków 2015.

(jak również wybrane pozycje z bibliografii zawartej w powyższych książkach)

Learning outcomes: (in Polish)

Celem wykładu jest dostarczenie studentowi narzędzi opisu tekstów medialnych oraz kształtowanie rozumiejącego, krytycznego odbioru tych przekazów. Po ukończeniu wykładu student potrafi rozpoznać zasady rządzące współczesnym tekstem medialnym, analizować struktury tekstowe wspólne dla różnych typów mediów, dostrzegać i opisywać związki i interakcje, analogie i różnice między tekstami należącymi do odmiennych mediów. Potrafi też rozpoznawać mechanizmy perswazji jawnej i ukrytej, analizować i oceniać formy perswazji medialnej.

Wykład ułatwiła studentowi poruszanie się w przestrzeni medialnej różnorodności i niestabilności, unaocznia rozmaite sposoby interpretowania współczesnego tekstu kultury.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

-kontrola obecności (0-1nb.=4,5; 2nb.=4; 3nb.=3,5; 4nb.=3)

-prezentacja własnego pomysłu badawczego zainspirowanego wykładem lub recenzji wykładu (dla osób chętnych. Podnosi notę wynikającą z kontroli obecności o pół oceny lub całą ocenę – w zależności od poziomu prezentacji).

Internships: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)