University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Old Literature Texts – a Contextual Analysis

General data

Course ID: 3001-P1B1TD
Erasmus code / ISCED: 09.204 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Old Literature Texts – a Contextual Analysis
Name in Polish: Teksty literatury dawnej - analiza kontekstowa
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Do efektywnego przyswojenia materiału omawianego na zajęciach z analizy kontekstowej niezbędne są: 1) podstawowa wiedza o literaturze polskiej od średniowiecza po czasy najnowsze oraz wiadomości o kulturze polskiej w ujęciu historycznym, 2) znajomość pojęć, terminów i narzędzi literaturoznawstwa oraz sprawne posługiwanie się nimi, 3) wiedza na temat prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej od średniowiecza do czasów najnowszych, a także kontekstowe wiadomości na temat relacji pomiędzy tekstami literackimi powstałymi w różnych epokach 4) bierna znajomość przynajmniej jednego języka obcego umożliwiająca sprawne czytanie tekstów w tym języku, 5) podstawowe wiadomości z historii filozofii oraz historii sztuki.



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania analizy kontekstowej jako metody przydatnej do rozpoznania i opisu związków literatury polskiej od średniowiecza do czasów najnowszych z wybranymi tekstami z literatur innych kręgów językowych oraz relacji tejże literatury z innymi sztukami i dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym).

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaprezentowanie słuchaczom możliwości związanych z zastosowaniem analizy kontekstowej jako metody umożliwiającej rozpoznanie i opis relacji literatury od średnowiecza do czasów najnowszych z wybranymi tekstami z literatur innych kręgów językowych oraz związków tejże literatury z innymi sztukami i dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym). Zajęcia ułatwiać mają studentom rozumienie literatury polskiej wszystkich epok w sposób pogłębiony i ukazywać ją nie tylko jako formującą się w procesie międzynarodowej transmisji tematów, form i estetyk, lecz także jako wchodzącą w zróżnicowane pod względem funkcjonalnym relacje z innymi sztukami i dyskursami. Studenci zapoznają się z propozycjami typologii kontekstów. Dyskutowane będą również problemy doboru i ekwiwalencji kontekstów w procesie badawczym oraz kształcona umiejętność identyfikacji wyznaczników kontekstu w tekstach literatury polskiej wszystkich epok. Słuchacze podczas zajęć zyskują także zdolność odróżniania relacji intertekstualnych od relacji kontekstowych. Zajęcia służyć będą ponadto wskazaniu (związanych z potrzebą ukontekstowienia rodzimych zjawisk literackich) obszarów problemowych, które domagają się nowych rozstrzygnięć oraz przygotowaniu studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura teoretyczna (obowiązkowa), wprowadzająca w problematykę zajęć:

1) J. Bartmiński, Kontekst założony, historyczny czy kreowany [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008.

2) J.B. Corsitius, Literatura jako kontekst [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivanićkovej, Warszawa 1997.

3) H. Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976, s. 5-19.

4) Ż. Nalewajk, Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce, "Tekstualia" 2012, nr 4 (31), s. 51-65.

5) R. Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.

6) J. Puzynina, Kontekst a rozumienie tekstu [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Podczas zajęć student ugruntowuje umiejętność refleksji historycznej nad tekstami literackimi oraz nabywa kompetencję związaną z analizowaniem literatury polskiej w kontekście szerszym niż narodowy i literacki. Systematycznie doskonali zdolność posługiwania się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych. Zapoznaje się z ważnymi tekstami (zaczerpniętymi z literatury polskiej i z literatur innych kręgów językowych). Uczy się odróżniać metody i problemy właściwe historii literatury XX i XXI wieku od metod i problemów charakterystycznych dla komparatystyki. Zaznajamia się z wybranymi, wartościowymi merytorycznie pracami z tej dziedziny. Utrwala sobie terminologię ugruntowaną w badaniach komparatystycznych oraz terminologię stosowaną w badaniach historycznoliterackich, pogłębia kompetencję posługiwania się tymi pojęciami ze zrozumieniem. Zyskuje umiejętność napisania pracy zaliczeniowej, której celem jest przebadanie metodą analizy kontekstowej wybranego tekstu literackiego napisanego w jedej z epok (od średniowiecza po czasy najnowsze). Uczy się odróżniania kontekstów od intertekstów, dostrzegania i wskazywania problemów wspólnych dla tekstów przynależnych do różnych literatur narodowych omawianego okresu, potrafi także wskazać istotne różnice pomiędzy nimi oraz opisać ich specyfikę, a także zidentyfikować teksty otwierające się na dialog z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym) i sztukami. Student nabywa umiejętność formułowania dostrzeżonych problemów w postaci tematu badawczego. Rozumie potrzebę rozwijania badań prowadzonych metodą analizy kontekstowej dla rozumienia literatury i kultury polskiej oraz docenia znaczenie rezultatów poznawczych wynikających z dążenia do integracji wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń (znajomość stanu badań, tekstów źródłowych, posiadanie kserokopii tekstów źródłowych i opracowań w trakcie zajęć), aktywność (uczestnictwo w dyskusji), napisanie pracy lub egzamin ustny (szczegółowe wymagania zostaną podane na pierwszych zajęciach).

Internships: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)