19th Century Literary Texts. Contextual Analysis
General data
Course ID: | 3001-P1B1TR |
Erasmus code / ISCED: |
09.204
|
Course title: | 19th Century Literary Texts. Contextual Analysis |
Name in Polish: | Teksty literatury XIX wieku (romantyzm) analiza kontekstowa |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
(in Polish) Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poszerzają wiedzę z zakresu historii literatury o nowe konteksty kulturowe, historyczne i filozoficzne. Teksty literackie są analizowane z uwzględnieniem ogólnoeuropejskich tendencji estetycznych i intelektualnych, z zastosowaniem rozmaitych kategorii komparatystycznych pozwalających na rozpoznanie powiązań między literaturą a innymi dziedzinami sztuki, a także na badanie relacji pomiędzy literaturą polską a literaturami obcymi. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poszerzają wiedzę z zakresu historii literatury o nowe konteksty kulturowe, historyczne i filozoficzne. Teksty literackie są analizowane z uwzględnieniem ogólnoeuropejskich tendencji estetycznych i intelektualnych, z zastosowaniem rozmaitych kategorii komparatystycznych pozwalających na rozpoznanie powiązań między literaturą a innymi dziedzinami sztuki, a także na badanie relacji pomiędzy literaturą polską a literaturami obcymi. Na zajęciach przywoływane są zarówno kanoniczne opracowania historycznoliterackie, jak i najnowsze (także interdyscyplinarne) studia poświęcone konkretnym utworom albo zjawiskom. Wszechstronna analiza wskazuje studentom wiele możliwych perspektyw badań nad tekstami różnych epok. |
Bibliography: |
(in Polish) KOMPARATYSTYKA - J. Bartmiński, "Kontekst założony, historyczny czy kreowany" [w:] "Polska genologia lingwistyczna".Red. D. Ostaszewska, R. Cudak. Warszawa 2008. - J. B. Corsitius, "Literatura jako kontekst" [w:] "Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej". Red. H. Janaszek-Ivanićkova. Warszawa 1997. - H. Markiewicz, "Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego", [w:] "Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze". Warszawa 1976, s. 5-19. - Ż. Nalewajk, "Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce". „Tekstualia” 2012, nr 4 (31), s. 51-65. - R. Nycz, "Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy" [w:] "Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze". Warszawa 1995. - J. Puzynina, "Kontekst a rozumienie tekstu" [w:] "Polska genologia lingwistyczna". Red. D. Ostaszewska, R. Cudak. Warszawa 2008. HISTORIA LITERATURY ROMANTYCZNEJ - M. Janion, "Gorączka romantyczna". Warszawa 1975/ Gdańsk 2007. - A. Bielik-Robson, "Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości". Kraków 2000. - "Romantyzm i nowoczesność". Red. M. Kuziak. Kraków 2009. - W. Tomasik, "Inna droga. Romantycy a kolej". Warszawa 2013. -S. Brzozowski, "Legenda Młodej Polski" (dowolne wydanie). - M. Kuziak, "Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza". Słupsk 2006, 2010. - M. Janion, M. Żmigrodzka, "Romantyzm i historia". Warszawa 1978/ Gdańsk 2001. - M. Janion, M. Żmigrodzka, "Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła". Gdańsk 2004. - "Słowacki postkolonialny". Red. M. Kuziak. Bydgoszcz 2010. - "Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje [...]". Red. M. Janion, M. Żmigrodzka. Warszawa 1981. - J. Starzyński, "O romantycznej syntezie sztuk: Delacroix, Chopin, Baudelaire". Warszawa 1965. - E. Mieletinski, "Poetyka mitu". Warszawa 1981. - B. Andrzejewski, "Przyroda i język. Filozofia wczesnego romantyzmu w Niemczech". Warszawa-Poznań 1989. - M. Piwińska, "Legenda romantyczna i szydercy". Warszawa 1973. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Podczas zajęć student ugruntowuje umiejętność refleksji historycznej nad tekstami literackimi oraz nabywa kompetencję związaną z analizowaniem literatury polskiej w kontekście szerszym niż narodowy i literacki. Systematycznie doskonali zdolność posługiwania się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych. Zapoznaje się z ważnymi tekstami (zaczerpniętymi z literatury polskiej i z literatur innych kręgów językowych). Uczy się odróżniać metody i problemy właściwe historii literatury XX i XXI wieku od metod i problemów charakterystycznych dla komparatystyki. Zaznajamia się z wybranymi, wartościowymi merytorycznie pracami z tej dziedziny. Utrwala sobie terminologię ugruntowaną w badaniach komparatystycznych oraz terminologię stosowaną w badaniach historycznoliterackich, pogłębia kompetencję posługiwania się tymi pojęciami ze zrozumieniem. Zyskuje umiejętność napisania pracy zaliczeniowej, której celem jest przebadanie metodą analizy kontekstowej wybranego tekstu literackiego napisanego w jedej z epok (od średniowiecza po czasy najnowsze). Uczy się odróżniania kontekstów od intertekstów, dostrzegania i wskazywania problemów wspólnych dla tekstów przynależnych do różnych literatur narodowych omawianego okresu, potrafi także wskazać istotne różnice pomiędzy nimi oraz opisać ich specyfikę, a także zidentyfikować teksty otwierające się na dialog z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym) i sztukami. Student nabywa umiejętność formułowania dostrzeżonych problemów w postaci tematu badawczego. Rozumie potrzebę rozwijania badań prowadzonych metodą analizy kontekstowej dla rozumienia literatury i kultury polskiej oraz docenia znaczenie rezultatów poznawczych wynikających z dążenia do integracji wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywność na zajęciach, kolokwium zaliczeniowe, praca zaliczeniowa. |
Copyright by University of Warsaw.