University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

19th Century Literary Texts. Contextual Analysis

General data

Course ID: 3001-P1B1TR
Erasmus code / ISCED: 09.204 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: 19th Century Literary Texts. Contextual Analysis
Name in Polish: Teksty literatury XIX wieku (romantyzm) analiza kontekstowa
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia poszerzają wiedzę z zakresu historii literatury o nowe konteksty kulturowe, historyczne i filozoficzne. Teksty literackie są analizowane z uwzględnieniem ogólnoeuropejskich tendencji estetycznych i intelektualnych, z zastosowaniem rozmaitych kategorii komparatystycznych pozwalających na rozpoznanie powiązań między literaturą a innymi dziedzinami sztuki, a także na badanie relacji pomiędzy literaturą polską a literaturami obcymi.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poszerzają wiedzę z zakresu historii literatury o nowe konteksty kulturowe, historyczne i filozoficzne. Teksty literackie są analizowane z uwzględnieniem ogólnoeuropejskich tendencji estetycznych i intelektualnych, z zastosowaniem rozmaitych kategorii komparatystycznych pozwalających na rozpoznanie powiązań między literaturą a innymi dziedzinami sztuki, a także na badanie relacji pomiędzy literaturą polską a literaturami obcymi.

Na zajęciach przywoływane są zarówno kanoniczne opracowania historycznoliterackie, jak i najnowsze (także interdyscyplinarne) studia poświęcone konkretnym utworom albo zjawiskom. Wszechstronna analiza wskazuje studentom wiele możliwych perspektyw badań nad tekstami różnych epok.

Bibliography: (in Polish)

KOMPARATYSTYKA

- J. Bartmiński, "Kontekst założony, historyczny czy kreowany" [w:] "Polska genologia lingwistyczna".Red. D. Ostaszewska, R. Cudak. Warszawa 2008.

- J. B. Corsitius, "Literatura jako kontekst" [w:] "Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej". Red. H. Janaszek-Ivanićkova. Warszawa 1997.

- H. Markiewicz, "Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego", [w:] "Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze". Warszawa 1976, s. 5-19.

- Ż. Nalewajk, "Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce". „Tekstualia” 2012, nr 4 (31), s. 51-65.

- R. Nycz, "Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy" [w:] "Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze". Warszawa 1995.

- J. Puzynina, "Kontekst a rozumienie tekstu" [w:] "Polska genologia lingwistyczna". Red. D. Ostaszewska, R. Cudak. Warszawa 2008.

HISTORIA LITERATURY ROMANTYCZNEJ

- M. Janion, "Gorączka romantyczna". Warszawa 1975/ Gdańsk 2007.

- A. Bielik-Robson, "Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości". Kraków 2000.

- "Romantyzm i nowoczesność". Red. M. Kuziak. Kraków 2009.

- W. Tomasik, "Inna droga. Romantycy a kolej". Warszawa 2013.

-S. Brzozowski, "Legenda Młodej Polski" (dowolne wydanie).

- M. Kuziak, "Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza". Słupsk 2006, 2010.

- M. Janion, M. Żmigrodzka, "Romantyzm i historia". Warszawa 1978/ Gdańsk 2001.

- M. Janion, M. Żmigrodzka, "Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła". Gdańsk 2004.

- "Słowacki postkolonialny". Red. M. Kuziak. Bydgoszcz 2010.

- "Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje [...]". Red. M. Janion, M. Żmigrodzka. Warszawa 1981.

- J. Starzyński, "O romantycznej syntezie sztuk: Delacroix, Chopin, Baudelaire". Warszawa 1965.

- E. Mieletinski, "Poetyka mitu". Warszawa 1981.

- B. Andrzejewski, "Przyroda i język. Filozofia wczesnego romantyzmu w Niemczech". Warszawa-Poznań 1989.

- M. Piwińska, "Legenda romantyczna i szydercy". Warszawa 1973.

Learning outcomes: (in Polish)

Podczas zajęć student ugruntowuje umiejętność refleksji historycznej nad tekstami literackimi oraz nabywa kompetencję związaną z analizowaniem literatury polskiej w kontekście szerszym niż narodowy i literacki. Systematycznie doskonali zdolność posługiwania się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych. Zapoznaje się z ważnymi tekstami (zaczerpniętymi z literatury polskiej i z literatur innych kręgów językowych). Uczy się odróżniać metody i problemy właściwe historii literatury XX i XXI wieku od metod i problemów charakterystycznych dla komparatystyki. Zaznajamia się z wybranymi, wartościowymi merytorycznie pracami z tej dziedziny. Utrwala sobie terminologię ugruntowaną w badaniach komparatystycznych oraz terminologię stosowaną w badaniach historycznoliterackich, pogłębia kompetencję posługiwania się tymi pojęciami ze zrozumieniem. Zyskuje umiejętność napisania pracy zaliczeniowej, której celem jest przebadanie metodą analizy kontekstowej wybranego tekstu literackiego napisanego w jedej z epok (od średniowiecza po czasy najnowsze). Uczy się odróżniania kontekstów od intertekstów, dostrzegania i wskazywania problemów wspólnych dla tekstów przynależnych do różnych literatur narodowych omawianego okresu, potrafi także wskazać istotne różnice pomiędzy nimi oraz opisać ich specyfikę, a także zidentyfikować teksty otwierające się na dialog z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym) i sztukami. Student nabywa umiejętność formułowania dostrzeżonych problemów w postaci tematu badawczego. Rozumie potrzebę rozwijania badań prowadzonych metodą analizy kontekstowej dla rozumienia literatury i kultury polskiej oraz docenia znaczenie rezultatów poznawczych wynikających z dążenia do integracji wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach, kolokwium zaliczeniowe, praca zaliczeniowa.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)