University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theatre in Culture

General data

Course ID: 3002-P1B1TK
Erasmus code / ISCED: 14.7 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Theatre in Culture
Name in Polish: Teatr w kulturze
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Oparte na autorskim programie i podręczniku „Antropologia widowisk“ ujęcie kultury jako praktyki dramatycznej. Przegląd stanowisk dotyczących teatralności i teatralizacji oraz widowiskowości jako właściwości kultury.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach zostaną omówione wybrane kategorie kluczowe dla wiedzy, która ujmuje kulturę jako społeczną, praktyczną samowiedzę zdobywaną w toku zawiązywania i rozwiązywania struktur dramatycznych. Do kategorii tych będą należeć: 1. Formy wzajemności; 2. Zabawa; 3. Rytualizacja; 4. Karnawał i karnawalizacja; 5. Ceremoniały 6. Oczyszczenia; 7. Aktor; 8. Taniec; 9. Performans; 10. Sobowtór; 11. Płeć; 12. Poetyka kulturowa teatru; 13. Pamięć. Za pomocą tych kategorii analizowane będą różne formy zbiorowego działania o różnej skali intensywności. Zajęcia zwrócą uwagę na obecność teatralności w życiu codziennym oraz na kulturę rozumianą jako widowisko. Wychodząc od literatury przedmiotu zajęcia skupią się na wspólnym doświadczeniu uczestnictwa w kulturze oraz interpretowaniu zjawisk społeczno-kulturowych w kategoriach antropologicznych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Wybrane tekst z: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik i in., wstęp i red. L. Kolankiewicz, wyd. 2 zm. i rozsz., WUW, Warszawa 2010.

2. Wybrane teksty z: Wiedza o kulturze Część III. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Dudzik, L. Kolankiewicz, WUW, Warszawa 1994.

3. R. Schechner, Performatyka: wstęp, tłum. T. Kubikowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006.

4. M. Sugiera, Pisuar jako źródło cierpień: toalety publiczne i performatywność płci, „Dialog” 2013, nr 3.

5. E. Barba, Antropologia teatru; w: E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, tłum. J. Fret i in., red. wyd. polskiego L. Kolankiewicz, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2005.

6. S. Mullaney, Miejsce Sceny. Zezwolenie, teatr i władza w renesansowej Anglii, w: Teatr elżbietański, red. nauk. A. Chałupnik, WUW, Warszawa 2015.

7. S. Greenblatt, Szekspir i egzorcyści, w: Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. i wstęp: K. Kujawińska-Courtney, Kraków 2006.

8. F. Taviani, Kwiat i rycerz: aktorki dell’arte, tłum. M. Kanabrodzki, w: Teatr dell’arte, red. nauk. Dorota Sosnowka, WUW, Warszawa 2016.

9. L. Kolankiewicz, Dziady. Teatr Święta Zmarłych, słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 1999.

10. G. Niziołek, Polski teatr Zagłady, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.

11. K. Lupa, Persona, Seria Teatru Dramatycznego, Warszawa 2010.

12. Wybrane tekst z: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik i in., wstęp i red. L. Kolankiewicz, wyd. 2 zm. i rozsz., WUW, Warszawa 2010.

13. S. Orgel, Wcielanie się w rolę. Odgyrwanie płci w szekspirowskiej Anglii, tłum. O. Kaczmarek, w: Teatr elżbietański, red. nauk. A. Chałupnik, WUW, Warszawa 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Student powinien posiąść lub pogłębić umiejętność analizy różnych zjawisk życia społecznego za pomocą narzędzi antropologii kultury i antropologii widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń życia zbiorowego o największym natężeniu, z pogranicza sztuki i życia społecznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność – 25%

Bieżące przygotowanie do zajęć – 25%

Referat w trakcie zajęć lub praca pisemna – 50%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)