Nowe kino bułgarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9KINOBUL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowe kino bułgarskie |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają charakter otwarty. Znajomość języka/kultury bułgarskiej jest mile widzianym, ale nie koniecznym warunkiem udziału w zajęciach (większość wybranych na zajęcia filmów posiada napisy w języku angielskim i/lub polskim). |
Pełny opis: |
Kino bułgarskie w ciągu ostatniej dekady stało się ważnym medium, stawiającym sobie za cel uważne i krytyczne spojrzenie na migotliwą, wielowymiarową rzeczywistość współczesnej Bułgarii. Szczególnie wyraziste głosy reżyserskie w należą tu do kobiet, których filmy są nie tylko żywo dyskutowane w kraju, ale też najczęściej obecne i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie. Krytyczny ładunek filmów, które obejrzymy w trakcie cyklu Nowe kino bułgarskie, wybrzmiewa w sposób najbardziej wiarygodny w „małych” historiach, które stawiają sobie za cel kameralne opowieści o ludziach. Te opowieści, z uwagą, precyzją, a najczęściej też empatią podążające za bohaterami, są solidnie umocowane w rzeczywistości społecznej, dotykając ważnych, aktualnych kwestii, związanych m.in. z migracjami, zmianami lokalnych wzorów kulturowych w wyniku globalizacji, kondycją współczesnych wspólnot (rodzinnych, młodzieżowych, diaspory bułgarskiej), refleksją na temat działania instytucji państwa, roli pamięci historycznej w budowaniu współczesnej tożsamości, nierównościami społecznymi i ekonomicznymi czy zmianami klimatu. Dyskusji będzie zwykle towarzyszyć budowanie kontekstu społeczno-kulturowego: lektura tekstów zogniskowanych wokół tematyki danego filmu, wywiady z twórcami i dyskusje, jakie wywołał w mediach. |
Literatura: |
Урок, fab., Bułgaria, reż. K. Grozeva i P. Valchanov, 2014. Ирина, fab., Bułgaria, reż. N. Koseva, 2018. Безбог, fab., Bułgaria, reż. R. Petrova, 2016. Котка в стената, fab, Bułgaria, reż. V. Kazakova, M. Mileva, 2019. Проблемът с комарите и други истории, dok., bg, reż. A. Paunov, 2007 (albo „Момчето, което беше цар“ tego reżysera) Жажда, fab., Bułgaria, reż. S. Tzotzorkova, 2015. Ága, fab., Francja-Niemcy-Bułgaria, reż. M. Lazarov, 2018. Източни пиеси, fab., Bułgaria, reż. K. Kalev, 2009. Последната линейка на София, dok., Bułgaria-Holandia-Niemcy, reż. I. Metev, 2012. Червено, твърде червено, dok., Francja-Bułgaria, reż. B. Panayotova, 2018. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA o: -najważniejszych bułgarskich dziełach filmowych ostatniej dekady -podstawowych zasadach analizy dzieła filmowego -wybranych procesach i zjawiskach kulturowych oraz społeczno-politycznych współczesnej Bułgarii UMIEJĘTNOŚCI: -krytycznej analiza dzieła filmowego -komponowania z bułgarskich dzieł filmowych narracji o rzeczywistości czasu i miejsca -interpretowania wybranych zjawisk współczesnej kultury i życia społecznego Bułgarii i wyjaśniania mechanizmów tych zjawisk na materiale filmowym -przygotowanie pracy pisemnej w języku polskim (wywiad lub recenzja) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - analityczny stosunek studenta do otaczającej go rzeczywistości kulturowej - spojrzenie na kino jak na rodzaj kulturowej narracji - uwrażliwienie na wartości estetyczne tekstów kultury - wykorzystywanie zdobytej wiedzy do analizy konkretnych zjawisk społecznych - zdolność do uczestnictwa w merytorycznej dyskusji w języku polskim |
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie do zajęć: regularne oglądanie przesyłanych wcześniej filmów i/lub lektura tekstu - aktywne uczestnictwo w zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności) - praca zaliczeniowa - recenzja wybranego współczesnego filmu bułgarskiego lub wywiad (opracowany i zredagowany, w formie pisemnej) z wybranym bułgarskim twórcą filmowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.