Grafetyka i grafemika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2GG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Grafetyka i grafemika |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu: 1. ukazanie lingwistycznej charakterystyki pisma oraz czynności pisania i czytania w aspekcie psycholingwistycznym; 2. przedstawienie powiązań między mową a pismem - ich charakterystyka i opis - ma stanowić przygotowanie do późniejszego omawiania zaburzeń związanych z czytaniem i pisaniem. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie studentowi wybranych zagadnień z zakresu grafetyki oraz grafemiki. Podczas zajęć przedstawiona zostanie wiedza dotycząca charakterystyki kodu graficznego, relacji łączących mowę z pismem (związek płaszczyzn fonicznej i graficznej), przebiegu czynności czytania i pisania (w normie i zaburzeniach). Podbudowa teoretyczna będzie stanowić podstawę dla kształcenia umiejętności praktycznych związanych z wyborem ćwiczeń i selekcją materiałów przydatnych w pracy logopedy. Zajęcia są również wprowadzeniem i przygotowaniem do przedmiotu "Dysleksja rozwojowa". |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Awramiuk E., 2006, Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. - Awramiuk, E. (2013). Invented spelling jako obiekt badań, "Edukacja", 123(3), 5-16. - Coulmas F., 1996, The Blackwell Encyclopedia of Writing Systems. (hasła: graphemics, graphetics, alphabet, orthography, letter, grapheme, allograph, writing system, script i in.) - Dehaene S., 2009, Reading in the brain, London. - Domagała A., Mirecka U., 2010, Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat, Lublin. - Domagała A., Mirecka U., 2017, Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk, Harmonia, s. 290-301. - Gleason J.B., Ratner N.B., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk, GWP, s. 439-476. - Heilman K., Valenstein E. (red.), 2003, Clinical Neuropsychology, wyd. XIV, s. 108-145. - Krasowicz-Kupis G. (2005), Pisać litery, pisać zwierzęta..., czyli o świadomości pisma u dzieci, "Psychologia Rozwojowa", 10(1). - Polański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław - Kraków - Warszawa, (hasła: grafemika, grafetyka, grafem, allograf, fonogramy, ideogramy, logogramy, piktogramy, pismo alfabetyczne, ortografia, fonotaktyka i inne). - Pąchalska M., 2007, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, Warszawa, t. 2, s. 147-152, 157-162. - Wróbel T., 1979, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa. Tytuły artykułów naukowych i fragmentów książek do poszczególnych tematów podawane są podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończeniu kursu: WIEDZA posiada wiedzę na temat: - rodzajów pisma, typów znaków graficznych; - elementów strukturalnych tworzących literę; - właściwości systemu graficznego w języku polskim; - niektórych uwarunkowań rozwoju psychofizycznego człowieka przygotowującego się do nauki pisania oraz czytania; - złożoności relacji istniejącą między systemami graficznym (ortograficznym) a fonologicznym w języku polskim; - wybranych psycholingwistycznych teorii i modeli związanych z czynnościami pisania i czytania; - uwarunkowań lingwistycznych wpływających na sposób rozwijania oraz usprawniania umiejętności czytania i pisania; - przyczyn i objawów wybranych zaburzeń czytania i pisania. UMIEJĘTNOŚCI - rozpoznaje różnego typu trudności w pisaniu dotyczące grafii i ortografii; - określa przyczyny trudności w pisaniu na poziomie grafii i ortografii w oparciu o analizę materiału autentycznego; - wykorzystuje wiedzę o właściwościach systemu graficznego i jego powiązaniach z systemem fonologicznym w języku polskim w terapii logopedycznej przez dostosowanie zadań oraz wymagań do aktualnego poziomu psychofizycznego pacjenta; - umie scharakteryzować prawidłowy przebieg czynności czytania i pisania; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość złożoności problemów związanych z opanowaniem kodu graficznego i powiązania go z płaszczyzną dźwiękową; - jest świadom zależności między skutecznością działania a wyborem właściwych ćwiczeń i zadań w terapii logopedycznej; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: 1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. 2. Uzyskanie pozytywnych ocen z zajęć na podstawie: - aktywności na zajęciach i pozytywnego wyniku testu zaliczeniowego Niedopuszczalne jest korzystanie na przedmiocie z systemów SI podczas zaliczenia pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Joanna Zawadka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kontrola obecności (dwie dopuszczalne nieobecności). Ocena z zajęć: - test zaliczeniowy (70% oceny końcowej; próg zaliczeniowy przy 2 nb. 60%) - wykonanie wskazanych zadań w trakcie zajęć i prac domowych (30% oceny końcowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz, Mariola Symonides, Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Mariola Symonides, Joanna Zawadka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kontrola obecności (dwie dopuszczalne nieobecności). Ocena z zajęć: - test zaliczeniowy (70% oceny końcowej; próg zaliczeniowy przy 2 nb. 60%) - wykonanie wskazanych zadań w trakcie zajęć i prac domowych (30% oceny końcowej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.