Speech Development of Children
General data
Course ID: | 3007-L1A2RM |
Erasmus code / ISCED: |
05.8
|
Course title: | Speech Development of Children |
Name in Polish: | Rozwój mowy dziecka |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot "Rozwój mowy dziecka" jest realizowany w formie wykładu (15 g.) i ćwiczeń (15 g.). Celem wykładu jest zapoznanie studentów z: 1) kierunkami i teoriami badań nad akwizycją języka i rozwojem mowy dziecka w związku z jego rozwojem psychosomatycznym oraz społecznym, 2) podstawowymi pojęciami i terminologią stosowaną w obszarze dziedziny badań, 3) podstawami metodologicznymi badań, 4) stanem badań nad mową dzieci polskich. Przedmiotem ćwiczeń jest usystematyzowany opis akwizycji systemu językowego w pierwszych trzech latach życia dziecka oraz opis rozwoju zachowań komunikacyjnych dziecka od urodzenia do ukończenia przez dziecko 12 lat. . |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot jest prowadzony w postaci wykładu (15 g.) oraz ćwiczeń (15 g.). Wykład jest przeznaczony dla studentów całego roku. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz wybranymi kierunkami badań nad mową dziecka. Ćwiczenia, które są prowadzone z podziałem na grupy, skupiają się na opisach procesów akwizycji systemu językowego dziecka w pierwszych latach jego życia. procesach rozwoju komunikacji oraz opisie normy rozwojowej w zakresie mowy. |
Full description: |
(in Polish) Tematy wykładów: 1. Co to jest <mowa dziecka>? Przedmiot i zakres badań (2 godz.) 2. Biologiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju mowy (2 godz.) 3. Jak rozwija się mowa dziecka? Stadia rozwoju mowy (2 godz.) 4. Procesy przyswajania systemu językowego (4 godz.) 5. Rozwój sprawności komunikacyjnych w ontogenezie (5 godz.) Tematy ćwiczeń: 1. Jak dziecko komunikuje się ze swoim otoczeniem w 1. roku życia? (2 godz.) 2. Rozwój słownika dziecka (2 godz.) 3. Rozwój systemu fonologicznego w ontogenezie (2 godz.) 4. Rozwój składni i fleksji w ontogenezie (2 godz.) 5. Rozwój słowotwórstwa (2 godz.) 6. Rozwój sprawności komunikacyjnych dziecka: systemowej, społecznej, sytuacyjnej i pragmatycznej (2 godz.) 7. Rozwój konwersacji i narracji dziecka (3 godz.) |
Bibliography: |
(in Polish) Aitchisson Jaen, Ziarna mowy. Początki i rozwój języka, przekład Magdalena Sykurska-Derwojed, PWN, Warszawa 2002. Bokus Barbara, Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Wyd. Energeia, Warszawa 1991. Bruner Jerome, Ontogeneza aktów mowy, [w:] Shugar Grace Wales, Smoczyńska Magdalena (red.), "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", PWN, Warszawa 1980, s. 483-513. Chmura-Klekotowa Maria, Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, "Prace Filologiczne" XX, 1971, s. 99-235. Geppertowa Lidia, Rozwój rozumienia i posługiwania się przez dzieci pojęciami stosunków określanymi przez przyimki i przysłówki, [w:] Szuman Stefan, "O rozwoju języka i myslenia dziecka", PWN. Warszawa 1968, s. 149-382. Halliday Michael A.K., Uczenie się znaczeń, [w:] Shugar Grace Wales, Smoczyńska Magdalena, "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybor tekstów", PWN, Warszawa 1980, s. 514-556. Kaczmarek Leon, Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1966 i n. wyd. Kielar-Turska Maria, Mowa dziecka. Słowo i tekst, Wyd. UJ, Kraków 1989. Kurcz Ida, Język a reprezentacja wiedzy w umyśle, PWN, Warszawa 1987. Kurcz Ida, Język a psychologia, WSiP, Warszawa 1992. Lenneberg Eric H., Język w kontekście rozwoju i dojrzewania, przekł. Anna Matczak, [w:] Grace Wales Shugar, Magdalena Smoczyńska (red.), „Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", Warszawa 1980, s. 203-232. Łobacz Piotra, Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne, Wyd. „Energeia", Warszawa 1996. Piaget Jean, Mowa i myślenie u dziecka, PWN, Warszawa 1992. Porayski-Pomsta Józef, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium Psycholingwistyczne, Wyd. UW, Warszawa 1994. Porayski-Pomsta Józef, "Mowa dziecka" jako przedmiot badań, "Poradnik Językowy" 2007, z. 8, s. 3-29. Porayski-Pomsta Józef, Rozwój zasobu slownikowego dzieci w wieku przedszkolnym. Przegląd stanowisk, "Poradnik Językowy" 2011, z. 9, s. 5-21. Porayski-Pomsta J., Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, "Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne", 2011, t. 20, s. 173-198. Przetacznik-Gierowska Maria, Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka, Energeia, Warszawa 1994. Shugar Grace W., Smoczyńska Magdalena, Nowe kierunki badań nad językiem dziecka, [w:] „Badania nad językiem dziecka. Wybór tekstów", pod red. Grace W. Shugar i Magdaleny Smoczyńskiej, PWN, Warszawa 1980, s. 8-51. Slobin Dan I., Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki, [w:] „Badania nad językiem dziecka. Wybór tekstów", pod red. Grace W. Shugar i Magdaleny Smoczyńskiej, PWN, Warszawa 1980, s.398-452. Slobin Dan I., Od "myśli i języka" do "myślenia dla mówienia", [w:] "Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego", Universitas, Kraków 2003, s. 361-402. Smoczyński Paweł, Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego, Łódź 1955. Tomasello Michael, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, przekład Joanna Rącaszek, PIW, Warszawa 2002. Wygotski, Lew S., Myślenie i mowa, PWN, Warszawa 1989. Wygotski Lew S., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006. Zarębina Maria, Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka, Kraków 1980. |
Learning outcomes: |
(in Polish) I. Wiedza 1. zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu 2. zna wybrane teorie dotyczące rozwoju zachowań komunikacyjnojęzykowych u małych dzieci 3. ma wiedzę na temat ogólnego rozwoju psychofizycznego dziecka w różnych okresach jego życia oraz podłoża neuropsychicznego i społecznego rozwoju myślenia i mowy dziecka 4. ma wiedzę pozwalającą opisywać i oceniać konkretne zachowania komunikacyjnojęzykowe dziecka II. Umiejętności 1. umie definiować wybrane pojęcia i objaśniać podstawowe terminy związane z przedmiotem wykładu 2. rozumie związki pomiędzy rozwojem psychoficznym i społecznym dziecka a rozwojem jego mowy 3. potrafi dostrzegać, interpretować i opisywać różne właściwości zachowań komunikacyjnojęzykowych dziecka z perspektywy określonych właściwości sytuacji mówienia 4. umie opisywać rozwój mowy dziecka w normie rozwojowej III. Kompetencje społeczne 1. ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji 2. dostrzega, poprawnie rozpoznaje i ocenia właściwości rozwoju językowego i komunikacyjnego dziecka 3. Jest świadom zależności między wychowawczo-opiekuńczymi zachowaniami dorosłych-opiekunów dziecka a rozwojem komunikacyjnojęzykowym dziecka |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 34 places
Lecture, 15 hours, 34 places
|
|
Coordinators: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz, Marzena Stępień | |
Group instructors: | Alicja Karsznia-Sobczak, Marzena Stępień | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 34 places
Lecture, 15 hours, 34 places
|
|
Coordinators: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz, Marzena Stępień | |
Group instructors: | Alicja Karsznia-Sobczak, Marzena Stępień | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
Copyright by University of Warsaw.