"Ancient regime and revolutions”. French State and Society from XVII-th century till revolution 1789
General data
Course ID: | 3104-M3K1-HSMK-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | "Ancient regime and revolutions”. French State and Society from XVII-th century till revolution 1789 |
Name in Polish: | Dawny ustrój i rewolucje. Francuskie państwo i społeczeństwo od końca XVII do zamachu 18 brumaire’a 1799 r. (blok: Historia społeczna XIX i XX wiek) K1 |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Wybrane zagadnienia z historii Francji XVII-XIX w. Nawiązanie do pracy Alexisa de Tocqueville „Dawny ustrój i rewolucja” . Analiza czynników, które doprowadziły do wybuchu 14 lipca 1789 r. Omówienie zmian jakie w funkcjonowaniu państwa oraz świadomości społeczeństwa francuskiego przyniosła rewolucja francuska 1789 r. |
Full description: |
(in Polish) Wykład poświęcony będzie dziejom społeczeństwa, instytucji państwowych oraz form życia publicznego we Francji od końca XVII wieku do 1799 r. Osią będzie tu zawarta w pracy Alexisa de Tocqueville „Dawny ustrój i rewolucja” opozycja między ancien regime’m a społeczeństwem post rewolucyjnym. Analizując kolejne rozdziały fundamentalnej pracy Tocquevilla będziemy zajmować się tymi elementami funkcjonowania państwa i jego wpływu na społeczeństwo, które doprowadziły do kumulacji napięć, a w konsekwencji do wybuchu rewolucji 1789 roku. Spróbujemy więc odpowiedzieć na pytanie, jaki charakter miał system rządów we Francji od objęcia tronu przez Ludwika XIV. Czy monarchia absolutna była systemem z gruntu niewydolnym, jak zmieniła się wraz z kolejnymi władcami? Interesować nas będzie dlaczego rozluźnienie systemu feudalnego przyniosło więcej napięć niż jego konsekwentne trwanie w innych państwach europejskich. Czyli generalnie - czemu choć społeczeństwo francuskie było w XVIII w. najbardziej egalitarne w Europie, tam właśnie wybuchła rewolucja? Z drugiej strony będziemy analizować jak pod wpływem rewolucji zmieniało się społeczeństwo francuskie i otaczające je warunki: gospodarka, stosunek do religii, jak realizowało się uwolnione z okowów podziałów stanowych życie społeczne. Przyglądając się zmianom jakie przyniosła rewolucja spróbujemy określić jakiego człowieka chciała ukształtować i czy się jej to udało. Jaki i jak trwały wpływ rewolucja wywarła na Francuzach. We wszystkich wykładach będziemy powracać do fundamentalnego pytania Tocquevilla – „jakie było dzieło własne rewolucji”? |
Bibliography: |
(in Polish) zob. cz. B |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat ustroju społeczno-politycznego Francji XVII-XVIII w., rozumie różnorakie uwarunkowania zmian dokonujących się w tym okresie, potrafi wskazać przyczyny kryzysu, który zakończył się wybuchem rewolucji, zna specjalistyczną terminologię dotyczącą dziejów przedrewolucyjnej i rewolucyjnej Francji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - zaliczenie testu końcowego |
Copyright by University of Warsaw.