Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europeistyka muzyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-EUROM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Europeistyka muzyczna
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu jest przegląd zagadnień muzycznych w perspektywie kultury narodów Europy. Uwzględniane są tradycje muzyki ludowej/regionalnej/popularnej oraz wysoce artystyczna twórczość kompozytorska, które w sumie składają się na szanse dyskusji o wspólnocie europejskiej z punktu widzenia także narodów środkowo- i wschodnioeuropejskich.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest przegląd zagadnień muzycznych w perspektywie kultury narodów Europy. Z jednej strony przedstawiane są źródła etniczne , które mogą wskazywać na podobieństwo kultur Europy, tj. tradycje muzyki ludowej (pasterskiej, rytualnej, itp.), kształtowanie się regionalizmów muzycznych pod wpływem zwłaszcza środowiska naturalnego, relacje słowno-muzyczne poszczególnych gatunków repertuar muzycznego przekazywanego głównie ustnie/pamięciowo; z drugiej zaś strony – twórczość kompozytorska, zwłaszcza XIX w. i pierwszych dekad XX w. o wyraźnych tendencjach i intencjach narodowotwórczych, co należy traktować jako ogólnoeuropejskie dążenie do odkrywania specyfiki tradycji etnicznych w kulturze. Przedstawiana jest też historia ujęć ogólnoeuropejskich, jak badanie pieśni ludowych, archetypy tonalne i melodyczne, historia instytucji muzycznych, instrumentów, zjawisko revival muzyki etnicznej; ujęcia te pozwalają interpretować sztukę muzyczną jako wspólne dobro kontynentu europejskiego.

Literatura:

Historia powszechna muzyki Józefa Chomińskiego, Krystyny Wilkowskiej-Chomińskiej,

Musikgeschichte in Bildern, Dzieje estetyki muzycznej E. Fubiniego, Historia folklorystyki w Europie G.

Cocchiary i in.

Efekty uczenia się:

Rezultatem uczenia powinno być rozeznawanie się słuchaczy w specyfice i wspólnocie muzycznych kultur europejskich.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia na ocenę będzie praca pisemna na temat związany z wykładem oraz frekwencja.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)