Antropologia życia codziennego Galicji (1772-1918)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-ANTGAL-PINT-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia życia codziennego Galicji (1772-1918) |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cykl konwersatoriów dotyczy życia codziennego w Galicji (1772-1918) z perspektywy antropologicznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżyć studentom i studentkom wybrane zagadnienia z historii Galicji, prowincji, która powstała na terenie pierwszego zaboru austriackiego. Tematyka zajęć nie będzie dotyczyć tradycyjnej „historii wydarzeniowej” (polityka władców, wojny, zmian granic itd.), ale będzie związana z przedstawieniem różnych aspektów życia codziennego w wieloetnicznej prowincji w XIX wieku. W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie do antropologii codzienności. 2. Struktura społeczna, poddaństwo, pańszczyzna i zniesienie jej. 3. Struktura narodowościowa, wielojęzyczność, tożsamości zbiorowe. 4. Władza: armia, kara śmierci, rewolucja, konstytucjonalizm, galicyjskie wybory. 5. Dynastia, symbole państwowe: hymn, flaga, waluta. 6. Prasa, życie literackie, cenzura. 7. Rodzina, małżeństwo, wychowanie. 8. Szkoła, uniwersytet, nauka. 9. Kobieta: status społeczny i prawny, ruch sufrażystek. 10. Podróżowanie: dyliżans, kolej, automobil, rower, ruch lewostronny. 11. Jedzenie, kuchnia, zakupy. 12. Zdrowie, higiena, służba zdrowia. 13. Problemy społeczne: alkoholizm, analfabetyzm, przestępczość. 14. Sport 15. Turystyka Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
01.1. Kędzierzawski W., Codzienność jako kategoria antropologiczna w perspektywie historii kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009, s. 67-88. 01.2. Kozak S., Niecodzienna codzienność. Galicja i życie codzienne jej mieszkańców w badaniach historycznych po 2010 roku, „Galicja. Studia i materiały”, 2018, t. 4 Codzienność w Galicji, s. 9-22. 02.1. Słotwiński K, Katechizm Poddanych Galicyjskich o prawach i powinnościach ich względem Rządu, Dworu i samych siebie, [s. l.] 1832, s. 67-93. 02.2. Słomka J., Pamiętniki włościanina, Towarzystwo Szkoły ludowej, Kraków 1929, s. 23-46. 03. Wójtowicz-Huber B., „Ojcowie Narodu”: duchowieństwo greckokatolickie w ruchu narodowym Rusinów galicyjskich (1867-1918), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 44-85. 04. Semczyszyn M., Galicyjskie wybory. Działalność Centralnego Komitetu Wyborczego w Galicji Wschodniej w latach 1867-1906, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2014, s. 121-142. 05. Dawnoska E., Wizerunek cesarza Franciszka Józefa I na łamach „Czasu” i „Naprzodu” (1900–1916), [w:] Danowicz M., Miodowski A. (red.), Polityka i politycy w prasie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Humanica Instytut Studiów Kobiecych, Białystok 2016, s. 17-27. 06. Jarowiecki J.,Lwowska prasa przed powstaniem styczniowym, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, 2005, t. 3, s. 63-88. 07. Wałęga A.,O zadaniach wychowawczych rodziny. Koncepcje współpracowników czasopisma „Szkoła”, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10, s. 137-158. 08. Gałek C., Kary w szkołach galicyjskich przełomu XIX i XX wieku, „Studia i Prace Pedagogiczne”, 2014, nr 1, s. 303-312. 09. Hüchtker D., Zacofanie, postęp i historia. Retoryka polityki kobiecej na przykładzie Galicji, tłum. Bogucka-Krysiak M., „Historyka”, 2012, t. 42., s. 171-189. 10. Grodziski S., Wzdłuż Wisły, Dniestru i Zbrucza : wędrówki po Galicji dyliżansem, koleją, samochodem, wydanie II, rozsz. i popr., Kraków 2016, s. 7-30 oraz 243-252. 11. Franaszek P., Dieta chłopów galicyjskich na przełomie XIX i XX wieku, „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych”, 2016, t. 76, s. 289-313. 12. Franaszek P., Zdrowie publiczne w Galicji w dobie autonomii. Wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002, s. 11-47. 13. Wójtowicz-Huber B., Akcja antyalkoholowa duchowieństwa greckokatolickiego a żydowscy arendarze w Galicji w XIX wieku, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, t. 2/2018, s. 67-79. 14. Michalski C., Powstanie i działalność Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” we Lwowie w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, [w:] Żaliński H. W., Karolczak K. (red.), Lwów: miasto, społeczeństwo, kultura. Studia z dziejów Lwowa, t. 2, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków 1998, s. [457]-462. 15. Wajda-Lawera H., Na kuracji i wywczasach, „Galicja. Studia i materiały”, 2018, t. 4 „Codzienność w Galicji”, s. 176-193. |
Efekty uczenia się: |
Studenci i studentki studiów I stopnia po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) zna i rozumie w podstawowym stopniu antropologię codzienności Galicji (1772-1918) oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) [Umiejętności:] 3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących antropologii codzienności Galicji, a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] 6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) 7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) Studentki i studenci studiów II stopnia po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu antropologię codzienności Galicji (1772-1918) oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K2_W04; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej (K2_W06; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) [Umiejętności:] 3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K2_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii białoruskiej idei narodowej, a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] 6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK) 7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną. Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Ocena zaliczeniowa jest średnią arytmetyczną dwóch ocen uzyskanych w kategoriach: 1. Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%). 2. Praca pisemna na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Dwornik | |
Prowadzący grup: | Kamil Dwornik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.