Dzieciństwo trwa wiecznie... Dziecko we współczesnej kulturze niemieckiej, polskiej i angielskiej - próba porównania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-DTW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieciństwo trwa wiecznie... Dziecko we współczesnej kulturze niemieckiej, polskiej i angielskiej - próba porównania |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Analiza pojęć z zakresu psychologii tj. dzieciństwo, dzieciństwo, świadomość', nieświadomość, ,relacja rodzic-dziecko, traumy życiowe na podstawie pism teoretycznych S. Freuda, L.de Mause, Arièsa etc. Rozważania mają na celu usytuowanie tych pojęć również w szerszym kontekście, uwzględniającym perspektywę psychoanalizy literackiej, perspektywę socjologiczną, antropologiczną, kulturoznawczą i filozoficzną. |
Skrócony opis: |
Konweratorium koncentruje się przede wszystkim na zdefiniowaniu pojęć ,dziecko' i ,dzieciństwo' z perspektywy psychologicznej na podstawie między innymi pism psychologicznych następujących badaczy: S. Freuda (życie Freuda a jego teoria psychoanalizy), L.de Mause (psychologia a psychoanalityk; psychoanalityczne, psychohistoryczne i psychogenetyczne ujęcie fenomenu dzieciństwa; dzieciństwo jako koszmar a kwestia jego samouświadomienia), tezy Arièsa (rola rodziny w procesie wychowania; szkoła jako instrument socjalizacji; czarna pedagogika; świat dziecka a perspektywa dorosłego). |
Pełny opis: |
Konweratorium koncentruje się przede wszystkim na zdefiniowaniu pojęć ,dziecko' i ,dzieciństwo' z perspektywy psychologicznej na podstwie między innymi pism psychologicznych następujących badaczy: S. Freuda (życie Freuda a jego teoria psychoanalizy), L.de Mause (psychologia a psychoanalityk; psychoanalityczne, psychohistoryczne i psychogenetyczne ujęcie fenomenu dzieciństwa; dzieciństwo jako koszmar a kwestia jego samouświadomienia), tezy Arièsa (rola rodziny w procesie wychowania; szkoła jako instrument socjalizacji; czarna pedagogika; świat dziecka a perspektywa dorosłego). W tym kontekście kluczowe są również tezy współczesnych badaczy children studies oscylujące wokół aktualnych koncepcji pedagogiczno-psychologicznych tj.: kwestie demograficzne, konflikty międzypokoleniowe, liberalne a konserwatywne warianty rodziny, kryzys wartości, rola mediów i nowinek technologicznych w procesie wychowania i „pedagogizacja“ dzieciństwa. Rozważania te będą uzupełnione o informacje z zakresu innych dyscyplin naukowych: 1. Dzieciństwo i dzieciństwo jako kategorie analizy teoretycznej, 2. Fenomen dzieciństwa w ujęciu interdyscyplinarnym, 3. Dziecko w świetle badań filozoficznych i antropologicznych, 4. Dziecko a jego przestrzeń społeczno-kulturowa (filmy, sztuki teatralne, musicale i literatura dla dzieci i tworzona przez dzieci), 5. Dziecko we współczesnej kulturze niemieckojęzycznej i polskiej - próba porównania. |
Literatura: |
Ornacka, Katarzyna: Od socjologii do pracy socjalnej. Fenomen społeczny dzieciństwa. Kraków 2013. Leszczyński, Grzegorz: Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze II połowy XIX i w XX w.Warszawa 2014. Aries Ph., 1993: Historia dzieciństwa. Przeł. M. Ochab. Warszawa. Betz T., 2006: Ungleiche Kindheit, Ein (erziehungwissenschaftlicher) Blick auf die Ver¬ schränkung von Herkunft und Bildung. Zeitschrift für Sozologie der Erziehung, No. 1. Bois¬-Reymond du M., Sünker H., K rüger H. H., 2001: Childhood research, the po litics of childhood, and children’s lives in Europe: An introduction. In: Childhood in Europe. Approaches — trends — finding. Hrsg. M. du Bois¬ Reymond, H. Sünker, H.¬ H. K rüger. New York—Washington. Krasnodębski Z., red., 1989: Fenomenologia i socjologia. Zbiór tekstów. Warszawa. Heller M., 2009: Filozofia nauki. Wprowadzenie. Kraków. Postman N., 2001: W stronę XVIII stulecia. Przeł. R. Frąc. Warszawa. Quortrup J., 1993: Soziale Definition der Kindheit. In: Handbuch der Kindheitsfor schung. Hrsg. M. Markewka, B. Nauck. Luchterhand. |
Efekty uczenia się: |
Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną z zakresu między innymi psychoanalizy literackiej oraz pojęć naukowych ,dziecko', ,dzieciństwo', ,trauma' , ,relacja dziecko-dorosły' plasujących się na styku następujących dyscyplin: pedagogika a psychologia, socjologia a psychologia, filozofia a psychologia, kultura a psychologia. Omawiana problematyka będzie dotyczyła badań polskich badaczy oraz badaczy niemieckojęzycznego obszaru językowego. Konwersatorium ma na celu uwrażliwienie studenta na komparatystyczne ujęcie omawianej problematyki oraz kontekst społeczno-historyczno-kulturowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przez pierwszy miesiąc konwersatorium będzie poświęcona wyjaśnieniu pojęć naukowych z zakresu children studies oraz tła historyczno-społeczno-kulturalnego, tendencji badawczych dotyczących kategorii ,dziecko' i ,dzieciństwo' we współczesnej kulturze europejskiej. W kolejnych miesiącach będziemy analizować konkretne pisma psychologiczne oraz badania psychologiczne czołowych psychologów XX i XXI wieku. W tym okresie na każdych zajęciach student będzie miał możliwość przestawienia 15-minutowego referatu w formie ustnej, który będzie podstawą zaliczenia przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak uwag |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.