Mediterranean Civilisation and Modern Breakthrough in the Italian Peninsula
General data
Course ID: | 3321-Z1HWC |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Mediterranean Civilisation and Modern Breakthrough in the Italian Peninsula |
Name in Polish: | Cywilizacja średniowieczna i przełom nowożytny na Półwyspie Apenińskim |
Organizational unit: | Department of Italian Studies |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe na studiach I stopnia dla I roku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Wczesne średniowiecze 1. Pojęcia wstępne. Założyciele średniowiecza 2. Państwo Longobardów 3. Karol Wielki i państwo Franków 4. Bizantyjskie Południe, VI-XII w. Pełne średniowiecze 5. Kultura ok. roku 1000 6. Królestwo Normanów na Południu 7. Fryderyk Barbarossa i komuny włoskie 8. Fryderyk II 9. Komuna miejska od początków do instytucji ludowych pełnego XIII w. 10. Królestwo Neapolu pod władzą Andegawenów i świecka władza papieży od początku XIII w. 11. Religia i kultura w XIII i XIV w. Późne średniowiecze 12. Narodziny signorii. Papiestwo od drugiej połowy XIV w. 13. Czarna śmierć i przeobrażenia gospodarcze 14. Kultura wczesnego renesansu, humanizm obywatelski |
Full description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu prezentowana jest historia Italii w okresie od VI do XV w. Dominującą perspektywą przedmiotu jest wyjaśnienie rozwoju kulturalnego terytorium i komentarz do obrazu historii w średniowiecznej literaturze włoskiej, przede wszystkim w "Boskiej komedii". Integralną częścią zajęć jest lektura i analiza fragmentów kilku kanonicznych tekstów średniowiecznych związanych z kulturą i historią Włoch. W części poświęconej wczesnemu średniowieczu analizowane są źródła pluralizmu politycznego na półwyspie począwszy od najazdu Longobardów, dziedzictwo bizantyjskie, wkład w kulturę i historię terytorium Franków i Normanów. W kolejnej części, poświęconej pełnemu średniowieczu, obserwuje się historię dążeń cesarzy rzymskich narodu niemieckiego do kontroli nad papiestwem i północnymi Włochami, wraz z jednoczesnym krystalizowaniem się komunalnej i wolnościowej tożsamości włoskich miast, oraz ewolucję Królestwa Sycylii. Omówione są główne nurty kultury rozkwitu średniowiecza, ze szczególną uwagą poświęconą uniwersytetom i dyscyplinom naukowym a także kulturze miejskiej oraz zjawisku z pogranicza kultury i religii, jakim było pojawienie się i funkcjonowanie zakonów żebraczych. W części poświęconej późnemu średniowieczu analizowany jest proces przekształcania się pejzażu politycznego od samodzielnych komun, poprzez rządy signorów, w kierunku państw terytorialnych. Jako osobne zagadnienia omówione są różnorakie symptomy kryzysu: wielka zaraza 1348 roku i jej nawroty, wraz ze skutkami jakie przyniosła w życiu gospodarczym i społecznym, oraz wielka schizma zachodnia. Kurs zamyka przyjrzenie się zapowiadającemu nową epokę nurtowi w kulturze: humanizmowi, rozumianemu przede wszystkim jako erudycyjne zainteresowanie tekstami starożytnymi, ich krytyka i przekład. |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki: Skrypty zamieszczone na stronie Katedry; Giuliano Procacci, Historia Włochów, przekł. Bożena Kowalczyk –Trupiano, Warszawa: Państ. Wydawnictwo Naukowe, 1983; Girolamo Arnaldi, Italia i najeźdźcy, Warszawa 2009 Teksty źródłowe: 1. św. Benedykt z Nursji, Reguła - fragmenty 2. Otton z Fryzyngi, Gesta Friderici - opis miast włoskich 3. Niccolò Machiavelli, Historie florenckie - wojna Białych i Czarnych 4. Dante Alighieri, Boska komedia - fragmenty 5. Giovanni Boccaccio, Dekameron - Prolog Lektury zalecane: Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa: Wolumen, 1994 (i inne wydania) lub: Jacques Le Goff, W poszukiwaniu średniowiecza, Warszawa: Czytelnik, 2005 Halina Manikowska: Średniowieczne miasta-państwa na Półwyspie Apenińskim, w: Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. Henryka Samsonowicza, Warszawa: Bellona, 2001, s. 250-377 Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, przeł. Eligia Bąkowska, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1987 Szczególnie rozdziały poświęcone Włochom: Zarys historii Europy (seria): Wczesne średniowiecze. Od 400 do 1000 r., pod red. RosamondMcKitterick, przeł. Zbigniew Dalewski, Warszawa: Świat Książki, 2003 Z serii: Dzieje Europy: 1. Christopher Brooke, Europa średniowieczna. 962-1154, przeł. Józef Marzęcki, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 2001 2. Denys Hay, Europa w XIV i XV wieku, przeł. Hanna Zaremska, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 2001 3. John H. Mundy, Europa średniowieczna. 1150-1309, przeł. Robert Sodół, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 2001 4. Richard Mackenney, Europa XVI wieku, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1993 Dla osób dobrze znających jęz. włoski: Storiad’Italia, t. II, cz. 1-2: Dallacadutadell’Impero Romano al secolo XVIII, Torino: Einaudi, 1974 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Po ukończeniu kursu student 1. ma rudymentarną wiedzę o historii Włoch. 2. wskazuje główne cechy zróżnicowania kultury i tradycji Włoch. Umiejętności Student 1. potrafi stosując podstawowe metody badawcze analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. 2. umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie historii, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową. Kompetencje społeczne Student 1. ma przekonanie o konieczności i znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki zawodowej; 3. jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych; 4. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne - test i krótka wypowiedź pisemna |
Copyright by University of Warsaw.