Methodology of social research
General data
Course ID: | 3401-3R11MBS2 | Erasmus code / ISCED: |
14.2
![]() ![]() |
Course title: | Methodology of social research | Name in Polish: | Metodologia badań społecznych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation | ||
Course groups: | |||
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
![]() ![]() |
||
Language: | Polish | ||
Type of course: | obligatory courses |
||
Mode: | Classroom |
||
Short description: |
Selected methodological issues relating to social studies: social research in classification of science; naturalism vs. antynaturalism; social research and values; scientific method; proposition, theory; causality, scientific explanation and prediction; theoretical concepts, conceptualization and operationalisation; choice of indicators in research; measurement; types of social research and social analysis. |
||
Full description: |
Selected methodological issues relating to social studies: - social research in classification of science - naturalism vs. antynaturalism; - social research and values; - revolutionary science, concept of the 'research programme' - research problems, hypotheses, types of propositions, induction and deduction strategies of theory construction - causality - scientific explanation and prediction - theoretical concepts, conceptualization and operationalisation - choice of indicators in research, types of indicators - measurement and levels of measurement - people and population as objects of researches - levels of sociological analysis; - types of social research and social analysis: experimental and quasi-experimental research; survey research methods and analysis of surveys data; panel studies and other longitudinal research, method of comparative cross-national research, case study, sociological intervention, evaluation research |
||
Bibliography: |
• Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001 • J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 1994 • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 • A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002 • A. Sułek, Sprawdzanie hipotez przyczynowych, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 57 – 65 • E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008, str. 251 – 273 • A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, str. 182 – 205 • A. Kubiak, I. Przybyłowska, W. A. Rostocki, Encyklopedia socjologii, tom 1, hasło: Badania ankietowe, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998, s. 51 – 58 • A. Sułek, Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa 2001, str. 213 – 235 • Polski Generalny Sondaż Społeczny http://pgss.iss.uw.edu.pl/ • Diagnoza Społeczna http://www.diagnoza.com/ • M. Rosenberg, Logika analizy sondażowej, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 161 – 211 • K. Koseła, A. Sułek, Metody badania procesów społecznych, [w:] , Metody analizy socjologicznej, (MAS), oprac. A. Sułek, Wyd. UW, W-wa 1986, str. 265 – 309 • I. Białecki, Alfabetyzm funkcjonalny, Res Publica Nowa, nr 6/1996, str. 68 – 76 • R.E. Stake, Studium przypadku, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, W-wa 1997, str. 120 – 143 • M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010, str. 44 – 50 • H. Ogryzko-Wiewiórowski, Zastosowanie analizy treści w badaniach socjologicznych, Uniwersitatis Mariae Curie -Skłodowska, Lublin-Polonia vol. 9 .1 Sectio 1, 1984 s. 1 – 13 • C. Trutkowski, Społeczne reprezentacje polityki, Scholar, W-wa 2000, str. 204 – 236 • M. Kłosiński, Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” i „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, Kultura i Społeczeństwo, T. XXXVIII, nr 3, 1994 • A. Matuchniak-Krasuska, Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika., Studia Socjologiczne 1995, nr 3-4, 1995, str. 97 – 108 • A. Matuchniak-Krasuska, Ruch feministyczny i kobiecy w Polsce. Interwencja socjologiczna 1994/1995, Folia Sociologica nr 27, str. 123 – 150 • B. Wolniewicz-Grzelak, Sz. Grzelak, Ocena skuteczności Projektu „Trzy Koła”, [w:] Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, red. J.Ł. Grzelaka, M.J. Sochackiego, Pracownia profilaktyki Problemowej, Warszawa 2001, str. 259 – 281 • J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia (MBS), ŁTN, Łódź 1994, str. 27 – 40 • J. Kwaśniewski, Socjologia stosowana, Encyklopedia Socjologii, t. IV, str. 80 – 84 |
||
Learning outcomes: |
During the course, the student is expected to become familiar with methodological terminology, different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable him/her to: - improve his/her knowledge of methodology on his/her own - use the work of other researchers in a critical way |
||
Assessment methods and assessment criteria: |
Examination |
| |||||
Copyright by University of Warsaw.