(in Polish) Rozwiązywanie problemów społecznych w społecznościach lokalnych - warsztaty
General data
Course ID: | 3401-PS-RPSz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Rozwiązywanie problemów społecznych w społecznościach lokalnych - warsztaty |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Podczas warsztatów studenci zapoznają się z teorią i praktyką rozwiązywania problemów społecznych w społecznościach lokalnych. Praktycznym celem przedmiotu jest nabycie umiejętności pisania, prowadzenia i ewaluacji projektów społecznych w strukturach samorządowych i pozarządowych oraz zapoznanie z wybranymi projektami społecznymi i ludźmi, którzy mają duże doświadczenie teoretyczne i praktyczne w ich przygotowywaniu i realizacji. |
Full description: |
(in Polish) Podczas warsztatów studenci zapoznają się z teorią i praktyką rozwiązywania problemów społecznych w społecznościach lokalnych. Praktycznym celem przedmiotu jest nabycie umiejętności pisania, prowadzenia i ewaluacji projektów społecznych w strukturach samorządowych i pozarządowych oraz zapoznanie z wybranymi projektami społecznymi i ludźmi, którzy mają duże doświadczenie teoretyczne i praktyczne w ich przygotowywaniu i realizacji. Proponowany program zajęć obejmuje: pisanie projektów i zarządzanie cyklem projektowym: Najważniejsze zagadnienia programu: Co to jest projekt/program? Metoda projektowa; Kolejne etapy zarządzania projektem; Cechy projektów; Etapy identyfikacji i planowania projektu: 1. Charakterystyka problemu, mapa potrzeb (opis, analiza, diagnoza); 2. Narzędzia: Drzewo problemów, linia interwencji; 3. Identyfikacja celów projektu (strategiczne, krótkoterminowe, długoterminowe, operacyjne, szczegółowe i itp.). Formułowanie celów. 4. Priorytety projektu – zgodność z wymogami grantodawców; 5. Adresaci projektu, grupa docelowa; 6. Metody i działania w projekcie. Kryteria doboru metod. 7. Partnerstwo w projekcie (warunki skutecznej współpracy, dobór partnerów, „za i przeciw” partnerstwom, ) 8. Harmonogram – wykres Gantta; 9. Rodzaje efektów w projekcie. Formułowanie i wyznaczanie rezultatów. 10. Budżet: analiza wniosku aplikacyjnego, silne punkty wniosku; pozyskiwanie funduszy na realizacje projektów – przegląd dostępnych źródeł; cykl trwania projektu w praktyce. |
Bibliography: |
(in Polish) Aktualne wnioski projektowe. Przykładowe projekty społeczne. Lokalne diagnozy społeczne. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu warsztatów student będzie: w sferze wiedzy: - znał podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne, stanowiska socjologiczne oraz społeczne uwarunkowania diagnozy i rozwiązywania problemów społecznych w społecznościach lokalnych - znał relacje międzysektorowe (państwo, samorządy – biznes – III sektor) w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych. w sferze umiejętności: - potrafił pozyskiwać dane niezbędne dla analizy zjawisk i procesów - potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa i etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej - potrafił rozstrzygać dylematy pojawiające się w planowanych i podejmowanych działaniach w sferze kompetencji społecznych: - doceniał znaczenie metody projektowej w rozwiązywaniu problemów społecznych - będzie gotowy do uczestnictwa w przygotowywaniu projektów socjalnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W trakcie warsztatów przewidziano kilka metod oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta/tki: 1. Ocenę aktywności i udziału w pracach grupy projektowej podczas warsztatów (pomysły i argumentacja). 2. Ocenę poszczególnych indywidualnych prezentacji cząstkowych w trakcie przygotowywania projektu. 3. Ocenę pracy pisemnej w postaci projektu grupowego związanego z diagnozą i rozwiązaniem wybranego problemu społecznego w wybranej społeczności lokalnej. W ocenie wiedzy najważniejsze będą pkt. 1 i 3. W ocenie umiejętności najważniejsze będą pkt. 2 i 3. Ocenie kompetencji w największym stopniu posłuży pkt. 1 i 3. W każdym ze sposobów oceny będzie brana pod uwagę zawartość merytoryczna wypowiedzi/projektu, wykorzystane źródła oraz strona formalna projektu. |
Copyright by University of Warsaw.