Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy polityczne i społeczno-kulturowe migracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-PS12PPiSKMz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy polityczne i społeczno-kulturowe migracji
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Program przedmiotu koncentruje się na podstawowych zagadnieniach teoretycznych związanych z problemami politycznymi i społeczno-kulturowymi migracji w Polsce, jako kraju, który po 1989 roku zmienił swój status migracyjny z państwa głównie emigracyjnego na państwo emigracyjno-imigracyjne. Ponadto analizowane są skutki procesów emigracyjnych i imigracyjnych do Polski.

Pełny opis:

Konwersatorium ma za zadanie w części teoretycznej zapoznanie z: wybranymi międzynarodowymi teoriami migracji, ekskluzywnym i inkluzyjnym traktowaniem migracji oraz procesami tworzenia się społeczności migracyjnych na terenie kraju przyjmującego.

W części odnoszącej się do praktyki stosowanej w Polsce, jako kraju emigracyjno-imigracyjnego, poruszane są zagadnienia statusu prawnego imigrantów w Polsce, odpowiednich aktów prawnych dotyczących pomocy społecznej, programów integracyjnych podejmowanych wobec nowoprzybyłych, kwestii związanych z obecnością imigrantów na rynku pracy oraz nowych form przestępczości związanych z imigracją do Polski.

Ponadto, w programie jest również polska emigracja i jej demograficzne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe konsekwencje.

Kwestią podsumowującą jest analiza zmian demograficznych populacji i wyzwania wobec państwa narodowego stawiane przez jego nowy wielokulturowy składnik. Instytucjonalne przygotowanie Polski do pracy z imigrantami. Pomoc społeczna cudzoziemcom w świetle prawa polskiego.

Literatura:

A. Appadurai, Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (28-37, 55-70, 84-87, 90-93, 105, 113, 118, 129-131);

E. Budakowska, Wielokulturowość: ponowoczesnym nacjonalizmem?, [w:] Jadwiga Królikowska (red.), Integralnokulturowe badanie kontaktu kulturowego. Wybrane problemy społeczne i prawne, WUW 2009, s. 152-161;

E. Budakowska, Współczesny migrant: nomada czy lokalny współkreator? [w:] „Migracje i społeczeństwo”, Warszawa 2007, tom 12 , Instytut Historii PAN;

I. Grabowska-Lusińska, M. Okólski (red.), Emigracja ostatnia?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009 (stosowne do referatów fragmenty);

A.Górny, I. Grabowska-Lusińska, M. Lesińska, M. Okólski (eds.), Immigration to Poland Scholar, 2010;

A. Górny, I. Grabowska-Lusińska, M. Lesińska, M. Okólski (red.), Transformacja nieoczywista. Polska jako kraj migracji, WUW 2010)

A. Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, WUW, Warszawa 2007 („Wizerunki ‘innego’ a praktyki dyskursywne” s.11-30 oraz s. 50-82, 105-132, 245-257);

A.Grzymała-Kazłowska, Sławomir Łoziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, WUW 2008, rozdział I, s. 29-50, rozdział VII, s.180-206;

Iglicka K., 2010, Powroty Polaków po 2004. W pętli pułapki migracji, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR;

Grabowska-Lusińska I. (red.), (2010), Poakcesyjne powroty Polaków”, Ośrodek Badań nad Migracjami UW, Warszawa;

E. Nowicka, B. Cieslińska (red.), Wędrowcy i imigranci, Kraków 2005 (Otwierać czy przymykać drzwi? Uwagi o wyzwaniach stojących przed Polską na obszarze kreowania polityki migracyjnej, s.235-249);

A. Grzymała-Kazłowska (red.), Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008 (stosowne do referatów fragmenty);

M. Duszczyk, M Lesińska (red.), Współczesne migracje: dylematy Europy i Polski, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2009 (B. Walczak, Dziecko w sytuacji rozłąki migracyjnej, s. 149-171);

Efekty uczenia się:

Student :

w sferze wiedzy (K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W015)

- posiada podstawową wiedzę teoretyczną z najnowszej problematyki migracyjnej, różnorodnych kontekstów ruchów migracyjnych i ich społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji ;

- posiada wiedzę o wpływie migracji na funkcjonowanie jednostek i rodzin;

- posiada wiedzę praktyczną o systemie pracy socjalnej dotyczącym migracji i o funkcjonowaniu instytucji związanych z formułowaniem polityk: imigracyjnych i emigracyjnej oraz programów adaptacyjno-integracyjnych imigrantów w państwie przyjmującym;

w sferze umiejętności (K_U02,K_U04,K_U06, K_U10, K_U13)

- analizuje sytuacje życiowe imigrantów z punktu widzenia wpływu migracji na doświadczane przez nich trudności i problemy

- interpretuje sytuacje życiowe imigrantów z punktu widzenia potrzeby wsparcia, stosowania form zinstytucjonalizowanej i niezinstytucjonalizowanej pomocy oraz ich skuteczności;

- pracuje jako współwykonawca lub lider w zespole samodzielnie poszukującym materiałów i wykonywującym powierzone zadanie.

w sferze kompetencji społecznych (K_K01, K_K03, K_K10)

- jest świadomy odrębności kulturowych migrantów i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej w związku z ich obecnością w Polsce ;

- jest gotowy do formułowania wyważonych opinii odnośnie zjawisk migracyjnych poprzez dobór wiarygodnych źródeł i praktyczne posługiwanie się aktami prawnymi regulującymi kwestie migrantów;

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA

Pisemny test zawierający pytania otwarte, trwający 90 min., sprawdzający zasób wiedzy z zakresu problematyki migracyjnej objętej programem nauczania;

- ciągła ocena stopnia aktywności w czasie zajęć (obecność i udział w dyskusji);

- ocena przygotowanej prezentacji tematu pod kątem merytorycznego układu.

UMIEJĘTNOŚCI

- umiejętność samodzielnego analizowania i interpretowania nowych zjawisk migracyjnych poprzez zaproponowanie rozwiązania danego problemu;

- zdolność organizacji pracy w zespole wykonującym powierzone merytoryczne zadanie.

KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE

- komunikatywne przekazywanie wiedzy merytorycznej i samodzielnych opinii;

- krytyczne podejście w korzystaniu z danych statystycznych dotyczących migracji;

- kompetentne odczytywanie aktów prawnych w części dotyczącej obsługi imigracji.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe – 10 h,

przygotowanie prezentacji – 5 h,

przygotowanie do zajęć - 10

przygotowanie do zaliczenia – 5 h.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)