Problemy polityczne i społeczno-kulturowe migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS12PPiSKMz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy polityczne i społeczno-kulturowe migracji |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu koncentruje się na podstawowych zagadnieniach teoretycznych związanych z problemami politycznymi i społeczno-kulturowymi migracji w Polsce, jako kraju, który po 1989 roku zmienił swój status migracyjny z państwa głównie emigracyjnego na państwo emigracyjno-imigracyjne. Ponadto analizowane są skutki procesów emigracyjnych i imigracyjnych do Polski. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie w części teoretycznej zapoznanie z: wybranymi międzynarodowymi teoriami migracji, ekskluzywnym i inkluzyjnym traktowaniem migracji oraz procesami tworzenia się społeczności migracyjnych na terenie kraju przyjmującego. W części odnoszącej się do praktyki stosowanej w Polsce, jako kraju emigracyjno-imigracyjnego, poruszane są zagadnienia statusu prawnego imigrantów w Polsce, odpowiednich aktów prawnych dotyczących pomocy społecznej, programów integracyjnych podejmowanych wobec nowoprzybyłych, kwestii związanych z obecnością imigrantów na rynku pracy oraz nowych form przestępczości związanych z imigracją do Polski. Ponadto, w programie jest również polska emigracja i jej demograficzne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe konsekwencje. Kwestią podsumowującą jest analiza zmian demograficznych populacji i wyzwania wobec państwa narodowego stawiane przez jego nowy wielokulturowy składnik. Instytucjonalne przygotowanie Polski do pracy z imigrantami. Pomoc społeczna cudzoziemcom w świetle prawa polskiego. |
Literatura: |
A. Appadurai, Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (28-37, 55-70, 84-87, 90-93, 105, 113, 118, 129-131); E. Budakowska, Wielokulturowość: ponowoczesnym nacjonalizmem?, [w:] Jadwiga Królikowska (red.), Integralnokulturowe badanie kontaktu kulturowego. Wybrane problemy społeczne i prawne, WUW 2009, s. 152-161; E. Budakowska, Współczesny migrant: nomada czy lokalny współkreator? [w:] „Migracje i społeczeństwo”, Warszawa 2007, tom 12 , Instytut Historii PAN; I. Grabowska-Lusińska, M. Okólski (red.), Emigracja ostatnia?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009 (stosowne do referatów fragmenty); A.Górny, I. Grabowska-Lusińska, M. Lesińska, M. Okólski (eds.), Immigration to Poland Scholar, 2010; A. Górny, I. Grabowska-Lusińska, M. Lesińska, M. Okólski (red.), Transformacja nieoczywista. Polska jako kraj migracji, WUW 2010) A. Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, WUW, Warszawa 2007 („Wizerunki ‘innego’ a praktyki dyskursywne” s.11-30 oraz s. 50-82, 105-132, 245-257); A.Grzymała-Kazłowska, Sławomir Łoziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, WUW 2008, rozdział I, s. 29-50, rozdział VII, s.180-206; Iglicka K., 2010, Powroty Polaków po 2004. W pętli pułapki migracji, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; Grabowska-Lusińska I. (red.), (2010), Poakcesyjne powroty Polaków”, Ośrodek Badań nad Migracjami UW, Warszawa; E. Nowicka, B. Cieslińska (red.), Wędrowcy i imigranci, Kraków 2005 (Otwierać czy przymykać drzwi? Uwagi o wyzwaniach stojących przed Polską na obszarze kreowania polityki migracyjnej, s.235-249); A. Grzymała-Kazłowska (red.), Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008 (stosowne do referatów fragmenty); M. Duszczyk, M Lesińska (red.), Współczesne migracje: dylematy Europy i Polski, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2009 (B. Walczak, Dziecko w sytuacji rozłąki migracyjnej, s. 149-171); |
Efekty uczenia się: |
Student : w sferze wiedzy (K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W015) - posiada podstawową wiedzę teoretyczną z najnowszej problematyki migracyjnej, różnorodnych kontekstów ruchów migracyjnych i ich społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji ; - posiada wiedzę o wpływie migracji na funkcjonowanie jednostek i rodzin; - posiada wiedzę praktyczną o systemie pracy socjalnej dotyczącym migracji i o funkcjonowaniu instytucji związanych z formułowaniem polityk: imigracyjnych i emigracyjnej oraz programów adaptacyjno-integracyjnych imigrantów w państwie przyjmującym; w sferze umiejętności (K_U02,K_U04,K_U06, K_U10, K_U13) - analizuje sytuacje życiowe imigrantów z punktu widzenia wpływu migracji na doświadczane przez nich trudności i problemy - interpretuje sytuacje życiowe imigrantów z punktu widzenia potrzeby wsparcia, stosowania form zinstytucjonalizowanej i niezinstytucjonalizowanej pomocy oraz ich skuteczności; - pracuje jako współwykonawca lub lider w zespole samodzielnie poszukującym materiałów i wykonywującym powierzone zadanie. w sferze kompetencji społecznych (K_K01, K_K03, K_K10) - jest świadomy odrębności kulturowych migrantów i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej w związku z ich obecnością w Polsce ; - jest gotowy do formułowania wyważonych opinii odnośnie zjawisk migracyjnych poprzez dobór wiarygodnych źródeł i praktyczne posługiwanie się aktami prawnymi regulującymi kwestie migrantów; |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA Pisemny test zawierający pytania otwarte, trwający 90 min., sprawdzający zasób wiedzy z zakresu problematyki migracyjnej objętej programem nauczania; - ciągła ocena stopnia aktywności w czasie zajęć (obecność i udział w dyskusji); - ocena przygotowanej prezentacji tematu pod kątem merytorycznego układu. UMIEJĘTNOŚCI - umiejętność samodzielnego analizowania i interpretowania nowych zjawisk migracyjnych poprzez zaproponowanie rozwiązania danego problemu; - zdolność organizacji pracy w zespole wykonującym powierzone merytoryczne zadanie. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE - komunikatywne przekazywanie wiedzy merytorycznej i samodzielnych opinii; - krytyczne podejście w korzystaniu z danych statystycznych dotyczących migracji; - kompetentne odczytywanie aktów prawnych w części dotyczącej obsługi imigracji. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe – 10 h, przygotowanie prezentacji – 5 h, przygotowanie do zajęć - 10 przygotowanie do zaliczenia – 5 h. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.