Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-AHMR19-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Zaliczony wcześniej kurs Historii filozofii lub Filozofii |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest wybranym zagadnieniom i postaciom XIX-wiecznej i współczesnej myśli rosyjskiej oraz ukazującym się pozycjom książkowym z tego zakresu. Przewidywane są zajęcia, których bohaterami i tematami będą m. in. Sołowjow, Dostojewski, Bierdiajew, Tołstoj, Karsawin, rosyjski neokantyzm, teologia prawosławna i in. |
Pełny opis: |
Seminarium ma wieloletnią tradycję. Poświęcone jest wybranym zagadnieniom i postaciom XIX-wiecznej i współczesnej, w tym zupełnie najnowszej rosyjskiej myśli filozoficznej, religijnej, teologicznej, społecznej, także politycznej i krytyczno-literackiej. Przewidywane są zajęcia, których bohaterami i tematami będą m. in. Sołowjow, Frank, Florenski, Dostojewski, Bierdiajew, Bachtin, Tołstoj, Karsawin, ikona, rosyjski pozytywizm, rosyjski neokantyzm, teologia prawosławna i in. Obserwujemy aktualnie ukazującą się literaturę poświęconą myśli rosyjskiej, zarówno polską, jak i obcojęzyczną, i często zapraszamy na spotkania autorów tych publikacji. Obiektem zainteresowania jest w pierwszym rzędzie filozofia, ale także obszary pośrednie między filozofią a literaturą, filozofią a religią oraz filozofią a politologią, a także istotne dla myśli rosyjskiej konteksty filozofii powszechnej. Konkretna tematyka seminarium jest w sporej części otwarta i wynikająca z propozycji tematycznych uczestników. Ważnym aspektem prac seminaryjnych jest również dokonywanie tłumaczeń z rosyjskiej literatury filozoficznej. Szczególnie wiele uwagi poświęcone będzie zagadnieniu doświadczenia religijnego (mistycznego, intuicyjnego) i jego ujęciom epistemologicznym. |
Literatura: |
A. Walicki, „Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego”. W. Krzemień, „Filozofia w cieniu prawosławia”. J. Dobieszewski, „Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej”. S. Mazurek, „Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy”. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia myśli rosyjskiej na tle i dla filozofii powszechnej; Zna i rozumie wybrane kierunki i stanowiska filozofii rosyjskiej; Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie; Nabyte umiejętności: Student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych; Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze; Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje; Nabyte kompetencje społeczne: Student ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji dla sfery moralnej i zagadnień społecznych; Samodzielnie podejmuje i inicjuje działania profesjonalne; planuje i organizuje ich przebieg. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, referat lub praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.