Ethical Committees
General data
Course ID: | 3501-BE-ZK-KONSKE | Erasmus code / ISCED: |
08.1
![]() ![]() |
Course title: | Ethical Committees | Name in Polish: | Komisje i konsultacje etyczne |
Department: | Institute of Philosophy | ||
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, Bioetyka, stacjonarne, drugiego stopnia |
||
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00 ![]() |
||
Language: | Polish | ||
Type of course: | elective seminars |
||
Mode: | Blended learning |
||
Short description: |
The course is intended to prepare students to provide competent clinical ethics consultations. During the course students acquire knowledge and skills necessary in work as a clinical ethics consultant or a member of a clinical ethics committee. |
||
Full description: |
The course is intended to acquaint students with the role, form of operation, and methods of work of a clinical consultant ora a member of a clinical ethics committee. The course provides students with theoretical knowledge and practical skills that are necessary for members of collegial ethical bodies that offer advisory, consulting, and regulative functions. |
||
Bibliography: |
‒ ASBH, Core Competences for Health Care Ethics Consultation. The Report of the American Society for Bioethics and Humanities, 2nd Edition, 2009. ‒ Aulisio M.P., Arnold R. M., Youngner S. J. (red.) Ethics Consultations. From Theory to Practice, Baltimore and London 2003 ‒ Dubler N.N., Liebman C.L., Bioethics Mediation. A Guide to Shaping Shared Solutions, New York 2004. ‒ Jonsen A.R., Siegler M., Winslade WJ., Clinical Ethics. A Practical Approach to Ethical Decisions in Clinical Medicine, 6th Ed. United States of America 2006. ‒ Fox E., Ethics Consultation: Responding to Ethics Questions in Health Care, U.S. Department of Veterans Affairs, National Center for Ethics in Health Care, 2005. ‒ Post Faber L., Blustein J., Dubler N.N., Handbook for Health Care Ethics Committees, Maryland 2007. ‒ Steinkamp N., Gordijn B., Ethical Case Deliberation on the Ward. A comparison of Four Methods, Medicine, Health Care and Philosophy 2003, vol. 6, s. 235-246. ‒ Amdrur R.J, Bankert E.A., Institutional Review Board. Member Handbook. 2thEd. Jones and Bartelett Publishers 2007 |
||
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - status, rolę i zadania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i etycznych konsultantów etycznych; - genezę i historię klinicznych konsultacji etycznych; - status, naturę i rolę klinicznych konsultantów etycznych; - modele normatywne klinicznych konsultacji etycznych; - modele organizacyjne oraz zasady funkcjonowania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i klinicznych konsultantów etycznych; - podstawowe zasady przeprowadzania etycznej analizy przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etycznych; - wybrane metody przeprowadzania systematycznej analizy etycznej przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etyczny. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: - identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce klinicznej; - krytycznie analizować poglądu i argumenty innych osób, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki zajęć; - przeprowadzić metodyczną, kompleksową konsultację etyczną trudnego przypadku klinicznego, sformułować i uzasadnić rekomendację w danej sprawie; - przygotować lub ocenić projekt dokumentu regulacyjnego z zakresu etyki klinicznej (np. wytycznych dotyczących etycznej alokacji ograniczonych zasobów medycznych, kodeksu etyki, regulaminu szpitalnej komisji etycznej); - prowadzić konstruktywną debatę; - formułować rekomendacje i standardy etyczne w sposób zrozumiały dla specjalistów, ale także osób niebędącymi specjalistami z zakresu etyki lub bioetyki; - kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie, przyjmując rolę przewodniczącego lub członka zespołu/ciała zbiorowego, w szczególności szpitalnej komisji etycznej. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy oraz pozyskiwanych informacji i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka kliniczna; - angażowania się jako bioetyk w projektowanie i prowadzenie działań o charakterze konsultacyjno-opiniodawczym i regulacyjnym w celu podniesienia etycznych standardów polskiej praktyki klinicznej; - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, a zwłaszcza teorii i praktyki etycznych konsultacji klinicznych; - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy. |
||
Assessment methods and assessment criteria: |
- activity in class (including: attendance, participation in class discussions) - 30% - analyses of ethical cases - 40% - preparation of a regulative document (e.g. rules of good ethical practice, rules for an ethical committee) - 30% |
Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 30 places ![]() Workshops, 15 hours, 30 places ![]() |
|
Coordinators: | Joanna Różyńska | |
Group instructors: | Joanna Różyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading Workshops - Grading |
Copyright by University of Warsaw.