Zespołowy projekt badawczy - perspektywa lingwistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-ILS | Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zespołowy projekt badawczy - perspektywa lingwistyczna | ||
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Fak. ćwiczenia 30 h (semestr letni) |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przygotowanie zespołowego projektu badawczego w dziedzinie językoznawczej. Zadaniem studentów jest wybranie – w konsultacji z prowadzącym zajęcia – tematu projektu, a następnie jego systematyczna realizacja w ramach zaplanowanych zadań cząstkowych i według przydzielonych wykonawcom projektu funkcji. Prowadzący zajęcia pełni rolę moderatora i wspiera wykonawców projektu od strony merytorycznej; studenci mogą wybrać lidera grupy oraz wykonawców poszczególnych zadań. Prace badawcze są prowadzone indywidualnie i w podgrupach; wyniki zadań składowych są omawiane wspólnie przez grupę oraz prowadzącego zajęcia podczas dyskusji na forum zajęć. Efektem końcowym jest raport z zespołowego projektu badawczego przedstawiany na ostatnich zajęciach w semestrze. |
||
Pełny opis: |
Celem kursu jest przygotowanie zespołowego projektu badawczego w dziedzinie językoznawczej i kulturoznawczej. Zadaniem studentów jest wybranie – w konsultacji z prowadzącym zajęcia – tematu projektu, a następnie jego systematyczna realizacja w ramach zaplanowanych zadań cząstkowych i według przydzielonych wykonawcom projektu funkcji. Prowadzący zajęcia pełni rolę moderatora i wspiera wykonawców projektu od strony merytorycznej; studenci wybierają kierownika grupy oraz wykonawców poszczególnych zadań. Prace badawcze są prowadzone indywidualnie i ew. w małych podgrupach; wyniki zadań składowych są omawiane wspólnie przez grupę oraz prowadzącego zajęcia podczas dyskusji na forum zajęć praktycznych. Efektem końcowym jest raport z zespołowego projektu badawczego przedstawiany pod koniec semestru na forum zajęć praktycznych. W miarę możliwości przeprowadzony zostanie projekt możliwy do zrealizowania w praktyce. W takim przypadku jego implementacja i raport z niej również podlegają ocenie. W ramach zespołowego projektu badawczego są przewidziane następujące etapy pracy: 1. wybór tematu projektu badawczego 2. podział ról między wykonawcami projektu 3. gromadzenie materiału empirycznego (jeśli dotyczy) 4. wybór literatury przedmiotu 5. wybór metody analizy i narzędzi realizacji projektu 6. przygotowanie harmonogramu działań i sposobu realizacji projektu (jeśli dotyczy) 7. przygotowanie scenariusza (jeśli dotyczy) 8. praca na materiale empirycznym (lub implementacja praktyczna) 9. opracowanie wyników 10. prezentacja wyników 11. przygotowanie raportu z zespołowego projektu badawczego 12. dyskusja nt. możliwości dalszej pracy nad tematem / wykorzystania tematu |
||
Literatura: |
wybór literatury – według wybranego projektu badawczego Prowadzący zajęcia udostępnia wybrane fragmenty literatury na platformie Moodle. Przykładowe źródła modeli analitycznych: Goddard, Angela (1998) The language of advertising. London/New York: Routledge. Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. London: Arnold. Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (2006) Reading Images. The Grammar of Visual Design. London/New York: Routledge. Machin, David (2016) Introduction to Multimodal Analysis. London/New York: Bloomsbury. |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej. K_W14 Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej. K_W16 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych. K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy. K_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. K_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swych umiejętności i kierowania własną karierą zawodową. K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania. K_U19 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym dla poziomu B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami. K_K03 Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań. K_K06 Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K08 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych. K_K11 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych. K_K12 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda: obecność na zajęciach, aktywny udział w realizacji poszczególnych zadań oraz przydzielonej roli w zespole badawczym, znajomość literatury przedmiotu, udział w dyskusjach, dwie prezentacje cząstkowe, raport końcowy z ZPB Kryteria: Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów. Ocena końcowa jest sumą części składowych, o następującej wadze: prezentacja 1: 0-10% prezentacja 2: 0-10% część teoretyczno-przeglądowa raportu końcowego: 0-30% część empiryczna raportu końcowego: 0-50% Ocena końcowa: 99%-100 - 5! 98% - 91% - 5 90% - 86% - 4,5 85% - 76% - 4 75% - 71% - 3,5 70% - 60% - 3 poniżej 60% - 2 |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.