(in Polish) Zespołowy projekt badawczy - perspektywa socjologiczna
General data
Course ID: | 3502-JIS-SC | Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) | Name in Polish: | Zespołowy projekt badawczy - perspektywa socjologiczna |
Organizational unit: | Faculty of Sociology | ||
Course groups: |
(in Polish) Fak. ćwiczenia 30 h (semestr letni) |
||
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
![]() ![]() |
||
Language: | (unknown) | ||
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: 1) przybliżenie studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań skupionych na analizie dyskursu; 2) zapoznanie studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentów; 3) zapoznanie studentów z metodologią analizy materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą wywiadów rodzinnych + analiza przeprowadzona przez studentów; 4) ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej. |
||
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: 1) przybliżenie studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań skupionych na analizie dyskursu; 2) zapoznanie studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentów; 3) zapoznanie studentów z metodologią analizy materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą wywiadów rodzinnych + analiza przeprowadzona przez studentów; 4) ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej. W ramach zajęć studenci, pracując samodzielnie przeprowadzą jeden poglębiony wywiad indysidualny oraz pracując w zespołach, przeprowadzą analizę materiału empirycznego zebranego podczas badań realizowanych metodą wywiadów rodzinnych (studentom zostaną udostępnione transkrypcje wywiadów przeprowadzonych w ramach grantu NCN OPUS „Praktyki rodzicielskie we współczesnych polskich rodzinach - rekonstrukcja codzienności”, którego jestem kierownikiem. |
||
Bibliography: |
(in Polish) Hanna Bojar. 1991. Rodzina i życie rodzinne. (w:) Mirosława Marody (red.) Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej. Londyn: Wydawnictwo Aneks Witold Szabłowski, Izabela Meyza. 2011. Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem. Kraków: Znak, Kraków (fragment) Svetlana Gutkowa. 2012. rozdział 5: Wywiad w badaniach jakościowych. (w:) Dariusz Jemielniak (red.) Badania jakościowe - metody i narzędzia (tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. strony 111-130 Sylwia Urbańska. 2015. rozdział: Strategie reperowania tożsamości. (w:) Matka Polska na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Mariola Bieńko, Anna Kwak, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak. 2017. Wciąż jeszcze w gnieździe rodzinnym? Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Steinar Kvale. rozdział 9. Analiza wywiadów. (w:) Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Filip Schmidt. 2015. Para, mieszkanie, małżeństwo. Dynamika związków intymnych na tle przemian historycznych i współczesnych dyskusji o procesie indywidualizacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Eva Illouz. 2015. Hardkorowy romans. Pięćdziesiąt twarzy Greya, bestsellery i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
||
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych. K_W14 Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnych i grupowych. K_W16 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych. K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu. K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy. K_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. Pozwala to na rozwiązywanie – z uwzględnieniem perspektywy lingwistycznej – złożonych problemów występujących w dziedzinie komunikacji i dyskursów społecznych. K_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swych umiejętności i kierowania własną karierą zawodową. K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia i oddziaływanie społeczne. K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania. K_U20 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami. K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; potrafi dobierać właściwe środki komunikacji do określonych działań. K_K06 Potrafi wskazać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K08 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych i potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań. |
||
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aby uzyskać pozytywną ocenę student musi: • przygotować pozytywnie oceniony referat-prezentację; • przygotować projekt badania, jedno z ustalonych narzędzi badawczych oraz krótką analizę wybranego materiału z programu telewizyjnego • sumiennie przygotowywać się do zajęć; • aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Student może mieć maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności w czasie semestru. |
| |||||
Copyright by University of Warsaw.