Warsztaty: Dialog wobec mowy nienawiści - ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-KM-WDMN-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty: Dialog wobec mowy nienawiści - ZIP |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5. Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy oraz podstawowych umiejętności, które pozwolą przeciwdziałać „mowie nienawiści” w środowisku wielokulturowym współczesnego świata. |
Pełny opis: |
W ramach warsztatów uczestnicy zapoznają się z ogólną problematyką psychologiczno-społeczno-kulturowego zjawiska „mowy nienawiści”. Omówiona zostanie powszechność tego zjawiska (z uwzględnieniem specyfiki przestrzeni występowania) i jego szkodliwość (społeczno-psychologiczne skutki), a także zagrożenia związane z jego eskalacją. Szczególna uwaga zostanie poświęcona „mowie nienawiści” w kontekście wielokulturowości – negatywnemu stosunkowi do Innego kulturowo, który ze względu na swoją inność a wręcz obcość traktowany jest jako zagrożenie własnej interpretacji świata i poczucia oczywistości. W ramach warsztatów analizowane będą przykłady sytuacji, gdy lęk przed Innym kulturowo przeradza się we frustrację, nietolerancję, agresję czy wręcz fundamentalizm. Przedstawione zostaną możliwe sposoby zmiany stosunku do Innego kulturowo, w szczególności te oparte na bezpośrednim kontakcie stanowiącym podstawę dialogu służącego współtworzeniu przestrzeni do kształtowania poczucia zintegrowanej wspólnoty. W ramach różnych koncepcji naukowych dialogu zostaną omówione przede wszystkim te, które nastawione są na tworzenie wspólnoty poprzez zintegrowanie w sferze wzajemnego poznania, zrozumienia i działania. |
Literatura: |
-Adamczak-Krysztofowicz Sylwia, Szczepaniak-Kozak Anna (2019), Przeciw mowie nienawiści, „Uczyć Lepiej. Czasopismo oświatowe”, 4, 8–9. -Adamczak-Krysztofowicz Sylwia, Szczepaniak-Kozak Anna (2017), A disturbing view of intercultural communication: Findings of a study into hate speech in Polish, „Linguistica Silesiana”, 38, 285–310. -Bodnar Adam et al. (red.), Mowa nienawiści a wolność słowa. Aspekty prawne i społeczne, Oficyna, Wolters Kluwer, 2010. -Bulandra Adam, Kościółek Jakub, Przeciwdziałanie mowie nienawiści: podręcznik dla środowiska politycznego, Stowarzyszenie Interkulturalni.pl. Fundacja Dialog Pheniben, Kraków 2016. -Gelber Katherine, Speaking Back: The free speech versus hate speech debate (Discourse Approaches to Politics, Society and Culture), John Benjamins Publishing Company, 2002. -Golash Deirdre (red.), Freedom of Expression in a Diverse World, Springer, 2010. -Kofta Mirosław, Bilewicz Michał, Wobec obcych. Zagrożenia psychologiczne a stosunki międzygrupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. -Kofta Mirosław, Jasińska-Kania Aleksandra (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001. -Macrae C. Neil, Stangor Charles, Hewstone Miles, Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, GWP, Gdańsk 2000. https://biblioteka.ceo.org.pl/sites/default/files/Mowa%20nienawi%C5%9Bci_TEKST_0.pdf https://uprzedzuprzedzenia.org/czym-mowa-nienawisci/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student - zna podstawowe pojęcia, zagadnienia i teorie związane z problematyką „mowy nienawiści”, szczególnie tej na tle różnic kulturowych, - posiada ugruntowaną wiedzę na temat szkodliwości tego zjawiska i związanych z nim zagrożeń, - ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotyczącą kluczowych strategii przeciwdziałania „mowie nienawiści”, - posiada wiedzę na temat różnych koncepcji naukowych dialogu i ich potencjalnej skuteczności wobec „mowy nienawiści”. Umiejętności student -w oparciu o poznane teorie potrafi dokonać analizy kulturowych, społecznych, historycznych uwarunkowań „mowy nienawiści”, -umie rozpoznać podstawowe stereotypy i uprzedzenia występujące na tle różnic kulturowych, a ponadto jest świadom ich skutków, -potrafi zaproponować adekwatną do danej sytuacji strategię przeciwdziałania „mowie nienawiści”, -umie podjąć działania dialogiczne służące współtworzeniu przestrzeni sprzyjającej kształtowaniu zintegrowanej wspólnoty. Kompetencje społeczne: student -jest świadom zagrożeń związanych z problematyką zjawiska „mowy nienawiści” we współczesnym świecie, - rozumie znaczenie i rolę różnic kulturowych we współczesnym świecie, a także związanych z nimi wyzwań, - potrafi dyskutować o odmienności kulturowej w duchu poszanowania i otwartości, zdając sobie sprawę z równości odmiennych kultur, -rozumie złożoność zjawisk współczesnego świata i jest gotów uczestniczyć w rozwiązywaniu problemów, współpracując z przedstawicielami innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny przygotowania się studenta/studentki do zajęć (zgodnie z wcześniej podanymi wytycznymi), obecności, aktywnego udziału w zajęciach i pracy własnej (praca zaliczeniowa - studium przypadku). Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność podczas obu dni warsztatów, wypełnienie pre-testu i post-testu oraz deklaracji uczestnika, które zostaną udostępnione studentom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.