Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty: Dialog wobec mowy nienawiści - ZIP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-KM-WDMN-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty: Dialog wobec mowy nienawiści - ZIP
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5.

Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy oraz podstawowych umiejętności, które pozwolą przeciwdziałać „mowie nienawiści” w środowisku wielokulturowym współczesnego świata.

Pełny opis:

W ramach warsztatów uczestnicy zapoznają się z ogólną problematyką psychologiczno-społeczno-kulturowego zjawiska „mowy nienawiści”. Omówiona zostanie powszechność tego zjawiska (z uwzględnieniem specyfiki przestrzeni występowania) i jego szkodliwość (społeczno-psychologiczne skutki), a także zagrożenia związane z jego eskalacją. Szczególna uwaga zostanie poświęcona „mowie nienawiści” w kontekście wielokulturowości – negatywnemu stosunkowi do Innego kulturowo, który ze względu na swoją inność a wręcz obcość traktowany jest jako zagrożenie własnej interpretacji świata i poczucia oczywistości. W ramach warsztatów analizowane będą przykłady sytuacji, gdy lęk przed Innym kulturowo przeradza się we frustrację, nietolerancję, agresję czy wręcz fundamentalizm. Przedstawione zostaną możliwe sposoby zmiany stosunku do Innego kulturowo, w szczególności te oparte na bezpośrednim kontakcie stanowiącym podstawę dialogu służącego współtworzeniu przestrzeni do kształtowania poczucia zintegrowanej wspólnoty. W ramach różnych koncepcji naukowych dialogu zostaną omówione przede wszystkim te, które nastawione są na tworzenie wspólnoty poprzez zintegrowanie w sferze wzajemnego poznania, zrozumienia i działania.

Literatura:

-Adamczak-Krysztofowicz Sylwia, Szczepaniak-Kozak Anna (2019), Przeciw mowie nienawiści, „Uczyć Lepiej. Czasopismo oświatowe”, 4, 8–9.

-Adamczak-Krysztofowicz Sylwia, Szczepaniak-Kozak Anna (2017), A disturbing view of intercultural communication: Findings of a study into hate speech in Polish, „Linguistica Silesiana”, 38, 285–310.

-Bodnar Adam et al. (red.), Mowa nienawiści a wolność słowa. Aspekty prawne i społeczne, Oficyna, Wolters Kluwer, 2010.

-Bulandra Adam, Kościółek Jakub, Przeciwdziałanie mowie nienawiści: podręcznik dla środowiska politycznego, Stowarzyszenie Interkulturalni.pl. Fundacja Dialog Pheniben, Kraków 2016.

-Gelber Katherine, Speaking Back: The free speech versus hate speech debate (Discourse Approaches to Politics, Society and Culture), John Benjamins Publishing Company, 2002.

-Golash Deirdre (red.), Freedom of Expression in a Diverse World, Springer, 2010.

-Kofta Mirosław, Bilewicz Michał, Wobec obcych. Zagrożenia psychologiczne a stosunki międzygrupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

-Kofta Mirosław, Jasińska-Kania Aleksandra (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.

-Macrae C. Neil, Stangor Charles, Hewstone Miles, Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, GWP, Gdańsk 2000.

https://biblioteka.ceo.org.pl/sites/default/files/Mowa%20nienawi%C5%9Bci_TEKST_0.pdf

https://uprzedzuprzedzenia.org/czym-mowa-nienawisci/

Efekty uczenia się:

Wiedza:

student

- zna podstawowe pojęcia, zagadnienia i teorie związane z problematyką „mowy nienawiści”, szczególnie tej na tle różnic kulturowych,

- posiada ugruntowaną wiedzę na temat szkodliwości tego zjawiska i związanych z nim zagrożeń,

- ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotyczącą kluczowych strategii przeciwdziałania „mowie nienawiści”,

- posiada wiedzę na temat różnych koncepcji naukowych dialogu i ich potencjalnej skuteczności wobec „mowy nienawiści”.

Umiejętności

student

-w oparciu o poznane teorie potrafi dokonać analizy kulturowych, społecznych, historycznych uwarunkowań „mowy nienawiści”,

-umie rozpoznać podstawowe stereotypy i uprzedzenia występujące na tle różnic kulturowych, a ponadto jest świadom ich skutków,

-potrafi zaproponować adekwatną do danej sytuacji strategię przeciwdziałania „mowie nienawiści”,

-umie podjąć działania dialogiczne służące współtworzeniu przestrzeni sprzyjającej kształtowaniu zintegrowanej wspólnoty.

Kompetencje społeczne:

student

-jest świadom zagrożeń związanych z problematyką zjawiska „mowy nienawiści” we współczesnym świecie,

- rozumie znaczenie i rolę różnic kulturowych we współczesnym świecie, a także związanych z nimi wyzwań,

- potrafi dyskutować o odmienności kulturowej w duchu poszanowania i otwartości, zdając sobie sprawę z równości odmiennych kultur,

-rozumie złożoność zjawisk współczesnego świata i jest gotów uczestniczyć w rozwiązywaniu problemów, współpracując z przedstawicielami innych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny przygotowania się studenta/studentki do zajęć (zgodnie z wcześniej podanymi wytycznymi), obecności, aktywnego udziału w zajęciach i pracy własnej (praca zaliczeniowa - studium przypadku).

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność podczas obu dni warsztatów, wypełnienie pre-testu i post-testu oraz deklaracji uczestnika, które zostaną udostępnione studentom.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)