Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czym są umysły? Problemy kognicji w perspektywie przyrodniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON337-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czym są umysły? Problemy kognicji w perspektywie przyrodniczej
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Znajomość angielskiego wystarczająca do czytania naukowych tekstów.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone zagadnieniom kognicji - takim jak umysłowość, inteligencja czy świadomość - ujmowanym od strony nauk przyrodniczych. Będzie to próba skonfrontowania się z kognitywnymi aspektami świata ożywionego, przyglądając się, jakie rozwiązania proponują filozofia i nauki ścisłe, oraz na jakie przeszkody zdają się one natrafiać. Konwersatorium „Czym są umysły?” będzie nie tylko zapoznaniem się z teoriami dotyczącymi zagadnień kognicji (takimi jak enaktywizm, embodied cognition, extended cognition czy biosemiotyka), czy analizą danych empirycznych - nie zabraknie również żywej, filozoficznej refleksji, w której wspólnie postaramy się stawić czoła pytaniu: co mamy właściwie na myśli mówiąc o „umyśle”?

Pełny opis:

Czym jest umysł? Co jest istotą inteligencji? Kto posiada świadomość, a kto jest jej pozbawiony?

Od wieków pytania te nurtują myślicieli, jednak i nasz XXI wiek - jak na razie przynajmniej - nie wydaje się przynosić jednoznacznych odpowiedzi. Co nie znaczy wcale, że nauka i filozofia nie czynią w tej materii znaczących postępów. Wraz ze skokiem technologicznym dynamicznie rozwijają się neuronauki; badania empiryczne dają nam coraz głębszy wgląd w umysłowości innych stworzeń; nie brakuje też nowych, twórczych teorii, które w swych interdyscyplinarnych wysiłkach poszerzają horyzonty poznania. Zagadnienia takie jak enaktywizm, kognicja ucieleśniona czy biosemiotyka; pojęcia afordancji, umweltu, czy poszerzonego umysłu - wszystkie te ujęcia i koncepcje próbują przybliżyć nas do zrozumienia fenomenu, jakim jest umysłowość. Jaka jest rola kognicji w świecie ożywionym? Jak zdefiniować umysł i kto jest jego nosicielem? Jakie wreszcie narzędzia poznawcze oferuje nam w tej materii nauka? Na te pytania wspólnie poszukamy odpowiedzi - posiłkując się śmiałymi teoriami i empirią nauk przyrodniczych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)