Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-112-c-log |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ogólna wiedza humanistyczna oraz matematyka na poziomie podstawowym szkoły średniej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem jest zapoznanie studentów z zastosowaniem logiki w praktycznej działalności. |
Pełny opis: |
Przedmiotem ćwiczeń jest: historia logiki,analiza języka i wyodrębnienie różnych rodzajów języka, Poznanie problemów rozbioru syntaktycznego zdania i podziału nazw oraz definicji, w szczególności definicji legalnych umożliwi głębszą analizę przepisów prawa. W toku wykładu analizowane będą zagadnienia rachunku zdań i nazw oraz praw logicznych Ponadto analizowane będą rodzaje wnioskowań i błędy w przekazywaniu myśli. Wykład kończą zagadnienia związane z zastosowaniem logiki w procesie tworzenia i stosowania prawa unijnego oraz zagadnienia wykładni prawa. Historia logiki Język i charakterystyka syntaktyczna zdań Zdania (rodzaje, prawa logiczne) Nazwy (rodzaje, prawa logiczne) Defnicje Pytania i odpowiedzi Argumentacja Rodzaje wnioskowań Wnioskowania w prawie Ćwiczenia obejmują naukę samodzielnego rozwiązywania zadań w wymienionych działach, z położeniem nacisku na przykłady dotyczące instytucji europejskich i ich działania oraz prawa unijnego Nakład pracy studenta: ćwiczenia - 30 h praca domowa i przygotowanie do zajęć - 30 h razem - 60 h |
Literatura: |
Logika dla prawników; Sławomir Lewandowski, Hanna Machińska, Andrzej Malinowski, Jacek Petzel, LexisNexis 2007 Inne lektury uzupełniające do poszczególnych działów będą podawane w trakcie przerabiania materiału. |
Efekty uczenia się: |
Efektem kształcenia na wykładach i ćwiczeniach z logiki ma być zdobycie praktycznych umiejętności: 1. poprawnego formułowania zagadnień, 2. precyzyjnego wyrażania przekonań i ich uzasadniania 3. definiowania pojęć 4. wyciągania wniosków z posiadanej wiedzy 5. krytycznego myślenia 6. argumentowania 7. zwracania uwagi na błędy logiczne w konstrukcji wypowiedzi, w definiowaniu, w rozumowaniach i w komunikowaniu się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student, który wykona polecone zadania z każdego tematu wymienionego w sylabusie: 1. przez aktywny udział w zajęciach (często praca w parach) 2. przez poprawne rozwiązanie prac domowych 3. przez poprawne rozwiązanie zadań w czasie „kartkówek” 4. zarówno ten student, który nie był obecny na zajęciach, jak i ten, który nie rozwiązał poprawnie zadań, otrzymuje dodatkowe zadania na konsultacjach, wtedy ich rozwiązanie oraz znajomość teorii z odpowiedniego rozdziału podręcznika jest podstawą zaliczenia ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.