Teatr w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-KONW53 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr w kulturze |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest umieszczenie teatru w świecie widowisk kulturowych oraz wypracowanie metod analizy i interpretacji przedstawienia teatralnego w perspektywie antropologicznej. Zostaną omówione podstawowe koncepcje antropologii teatru i widowisk (Victor Turner, Richard Schechner, Eugenio Barba) oraz najważniejsze zjawiska w teatrze dwudziestego wieku, wyrastające z inspiracji antropologicznej (Jerzy Grotowski, Peter Brook, Tadashi Suzuki). |
Pełny opis: |
I. Definicja widowiska kulturowego. II. Od rytuału do teatru - antropologiczna myśl Victora Turnera. III. MIędzy teatrem a antropologią; między antropologią teatru a performance studies: myśl Richarda Schechnera. IV. Antropologia teatru Eugenio Barby - antropologia między sztuką i nauką. V. Dramat obiektywny: antropologia Jerzego Grotowskiego. VI. Poszukiwania Petera Brooka. Teatr w perspektywie postkolonialnej. VII. Między tradycją i awangardą - poszukiwania nowoczesnej tożsamości kulturowej w teatrze azjatyckim. |
Literatura: |
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Mateusz Kanabrodzki, Leszek Kolankiewicz, wstęp i red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005. Richard Schechner, Przyszłość rytuału, tłum. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2000 Richard Schechner, Performatyka. Wstęp, tłum. Tomasz Kubikowski, Wrocław 2007. Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, tłum. Jarosław Fret i in., red. wydania polskiego Leszek Kolankiewicz, Wrocław 2005. Victor Turner, Od rytuału do teatru: powaga zabawy , tłum. Małgorzata i Jacek Dziekanowie, Warszawa 2005. Zbigniew Osiński, Grotowski:. Źródła, inspiracje, konteksty, Gdańsk 2010. Grzegorz Ziółkowski, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000. |
Efekty uczenia się: |
Znajomość podstawowych kategorii antropologii widowisk; znajomość podstawowych definicji i metod antropologii teatru; umiejętność analizy i interpretacji przedstawienia teatralnego w perspektywie antropologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywny udział w dyskusji; rozmowa zaliczeniowa. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.