Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Audiowizualność w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4018-KONW57
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Audiowizualność w kulturze
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia są wprowadzeniem w zagadnienia związane z kulturą wizualną w perspektywie antropologicznej. Ich celem jest przegląd podstawowych kategorii, metod i sposobów badania kultury wizualnej. Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia z antropologii obrazu oraz filmu, a także wiedzę o mediach elektronicznych i antropologicznych konsekwencjach ich funkcjonowania w kulturze.

Pełny opis:

Zajęcia są wprowadzeniem w zagadnienia związane z kulturą wizualną w perspektywie antropologicznej. Ich celem jest przegląd podstawowych kategorii, metod i sposobów badania kultury wizualnej. Szczególny nacisk kładziony jest na krytyczne wykorzystanie narzędzi badawczych w analizie i interpretacji wybranych zjawisk audiowizualnych lub filmowych. Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z antropologii obrazu i historii kultury wizualnej ze szczególnym uwzględnieniem kulturowych konsekwencji funkcjonowania technicznych mediów audiowizualnych. Zajęcia kończy praca roczna.

Literatura:

– Leone Battista Alberti, O malarstwie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1963 (fragm.).

– Charles Altman, W stronę teorii gatunku filmowego "Kino" 1987, nr 6.

– Roland Barthes, Camera lucida [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Jean Baudrillard, Precesja symulakrów [w:] tegoż, Symulakry i symulacja Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005 (fragm.).

– André Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963, s. 9-17.

– Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] tegoż, Anioł historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996 (fragm.).

– Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Henri Bergson, Kinematograficzny mechanizm myślenia i złudzenie mechanistyczne [w:] tegoż, Ewolucja twórcza, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1957.

– Daniel Dayan, Widz wpisany w obraz, „Film na Świecie” 1989 nr 369, s. 25-31.

– Jacques Derrida, Parergon [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba,, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Umberto Eco, Przejrzystość utracona [w:] tegoż, Semiologia życia codziennego, Czytelnik, Warszawa 1996, s. 174-199.

– Michel Foucault, Panoptyzm [w:] tegoż, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa 1993.

– Ernst H. Gombrich, Obraz wizualny [w:] Symbole i symbolika, wyb. Michał Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1991, s. 312-338.

– Elizabeth Grosz, Protetyczne przedmioty [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Martin Heidegger, Czas światoobrazu [w:] tegoż, Budować, mieszkać, myśleć: eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa 1977, s. 128-167.

– Karol Irzykowski, Królestwo ruchu [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Hille Koskela, Kamery internetowe, telewizja i telefon komórkowy. Uwłasnowalniający ekshibicjonizm, „Kultura Współczesna” 2009 nr 2, s. 96-114.

– Marshall McLuhan, Przekazem jest środek przekazu [w:] tegoż, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004, s. 39-53.

– Nicholas Mirzoeff, Prawo do patrzenia [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– W. J. T. Mitchell, Pokazać widzenie [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, Korporacja ha!art – Era Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2010, s. 33-47.

– Erwin Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008 (fragm.).

– Vivian Sobchak, Pieprzyć ciało / przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– Susan Sontag, Świat obrazów [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

– John Tagg, Miasto spektaklu [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

Film: Sound of Noise / Nieściszalni (Francja, Szwecja 2010, reż. Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

– zna najważniejsze teorie i ujęcia badania kultury wizualnej,

– charakteryzuje tę dyscyplinę i swoistość prowadzonych w jej obrębie badań,

– zna jej podstawowe pojęcia i stawiane przez nią pytania badawcze,

– zna media audiowizualne i umie je scharakteryzować,

– analizuje współczesne zjawiska kultury pod kątem praktyk widzenia.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach

Aktywność

Praca pisemna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)