"Język - Komunikacja - Idee" - seminarium główne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-SEM57-CLASS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | "Język - Komunikacja - Idee" - seminarium główne |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot dla osób, które rozpoczęły studia w roku akademickim 2015/16 |
Skrócony opis: |
Myślą przewodnią seminarium jest przyjrzenie się ustrojowi dawnej Polski przez pryzmat dominujących w nowożytnej Europie idei społecznych i politycznych oraz opartych na nich instytucji systemu władzy. Zajęcia prowadzić będzie historyk, historyk idei oraz socjolog polityki. W zakres lektur – ich szczegółowa lista zostanie podana we wrześniu – wejdą teksty z klasycznej filozofii polityki, źródła historyczne, współczesna opracowania akademickie, a także dawna i współczesna literatura piękna. |
Pełny opis: |
Kontrowersje ustrojowe: Rzeczpospolita i Europa - Myślą przewodnią seminarium jest przyjrzenie się ustrojowi dawnej Polski przez pryzmat dominujących w nowożytnej Europie idei społecznych i politycznych oraz opartych na nich instytucji systemu władzy. Zajęcia prowadzić będzie historyk, historyk idei oraz socjolog polityki. W zakres lektur – ich szczegółowa lista zostanie podana we wrześniu – wejdą teksty z klasycznej filozofii polityki, źródła historyczne, współczesna opracowania akademickie, a także dawna i współczesna literatura piękna. I. Równowaga i nierównowaga władzy 1. Monarchia mixta: Arystoteles, Tomasz z Akwinu 2. Rzeczpospolita w oczach Anglika: A relation of the state of Polonia 3. Anarchia: cecha endemicznie polska? Samuel Zborowski w optyce J.M. Rymkiewicza II. Państwo i Kościół 4. Zdrajca czy bohater? Sprawa św. Stanisława 5. Stosunki państwo-kościoły: Tomasz z Akwinu, Hobbes 6. Tolerancja: Locke, konfederacja warszawska III. Władza suwerenna 7. Władza absolutna: Bodin, Hobbes 8. Duńskie prawo królewskie 1665: rzecz o ograniczeniach władzy absolutnej 9. Fantomowe państwo: I Rzeczpospolita Jana Sowy IV. Ograniczanie władzy 10. Ograniczanie suwerena: Locke, Monteskiusz 11. Ograniczanie suwerena: szwedzkie państwo biurokratyczne w XVII wieku V. Republika - wzory antyczne odczytane na nowo 12. Republika antyczna i nowożytna: Cyceron, model wenecki 13. Państwo jako przedsiębiorstwo: centrum i peryferie władzy 14. Polska demokracją peryferii? VI. Imperium i ekspansja 15. Idea imperium: Dante, Marsyliusz z Padwy 16. Polska przygoda imperialna: „Kolęda moskiewska” Pawła Palczowskiego 17. Beneficjenci, czy ofiary? Narody sukcesyjne I Rzeczypospolitej. VII. Praktyki nowożytnej republiki 18. Republika – naród polityczny: Rousseau 19. Naród polityczny w trakcie przebudowy: Konstytucja 3 maja 20. Polskie tradycje samoorganizacji: rządy sejmikowe i konfederacje 21. Samoorganizacja prawie współczesna: walka o polską szkołę na przełomie XIX i XX w. VIII. Społeczeństwo po drugiej stronie Łaby 22. Folwark: przekleństwo dziejów Polski? 23. Walerian Nekanda-Trepka: pierwszy polski socjolog IX. Równowaga interesów 24. Reprezentacja: Federalista 25. Nowoczesność i indywidualizm |
Literatura: |
Pełna lista literatury zostanie podana we wrześniu. |
Efekty uczenia się: |
- K_W02- zna w pogłębionym zakresie terminologię nauk humanistycznych i społecznych i umie ją wykorzystywać - K_W08-ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej - K_W14-zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej - K_U11-potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zaanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych - K_U13-potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców - K_K03-rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze - K_K08-rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna, referaty, udział w dyskusji. Praca pisemna (ok. 20 stron) związana z tematyką seminarium lub pracy magisterskiej – 50% oceny końcowej; referaty – 25%, aktywność na zajęciach – 25%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.