Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka korektywna niemiecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-1SFKJNO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fonetyka korektywna niemiecka
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie sprawnosci fonetycznych studiujących. Praktyczne ćwiczenia obejmują zarówno femomeny suprasegmentalne jaki segmentalne, które wskutek interferencji y jezyka polskiego, mogą prowadzić do zaburzenia komunikacji jak i negatywnych odziaływań pszchofonetycznych. W szczególności dotyczą one prawidłowej percepcji i produkcji fenomenów ksenofonicznych dla języka polskiego, tj.

• rozwijanie słuchu fonematyczno - fonetycznego,

• uświadomienie relacji między wymową, a pisownią,

• przeciwdziałanie interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim a językiem niemieckim

• kształtowanie i ugruntowanie poprawnej artykulacji języka niemieckiego zgodnie z obowiązującą normą standardową

Pełny opis:

Program szczegółowy:

- niemiecki wyrazowy akcent centralizujący

- grupy akcentowe, struktura rytmiczna

- melodia zdaniowa, emocjonalizacja wypowiedzi

- cechy dystynktywne samoglosek

- budowa sylab, jej typy

- korelacja między akcentem wyrazowym, typem sylab a wymową samogłosek

- korelacja GPK

- typy łącznia samogłosek z kodą sylaby

- samogłoski przednie labialne

- zwokalizowane „r” i Schwa „e”

- spółgłoski szczelinowe (Ach-Laut, Ich-Laut)

Literatura:

Reinke, Kerstin (2013)"Phonetiktrainer A1- B1". Klett-Verlag

Hirschfeld, Ursula & Reinke Kerstin (2018) 44 Aussprachespiele. Stuttgart, Klett Verlag.

Dieling, Helga & Hirschfeld, Ursula (2000): Phonetik lehren und lernen. München, Langenscheidt.

Hirschfeld, Ursula & Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, ESV.

Diehl, Debora, Hirschfeld, Ursula, Hang Le Thi, Voracek, Sara (2020): Laute(r ) bitte! Hanoi, Goethe-Institut.

Niebisch, Daniela (2021): Deutsch üben. Phonetik-Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1-B1., München, Hueber-Verlag.

Efekty uczenia się:

K_U01, K_U25 umie przeciwdziałać interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim, a językiem niemieckim, H1P_U01, S1A_U06

• K_W0 3, K_U02 zna podstawową terminologię, wyćwiczył, wykształcił i ugruntował poprawną artykulację języka niemieckiego zgodnie z obowiązującą normą standardową H1P_W03, H1P_U02

H1A U01, H1A U03, H1A_U10

- K_U12, K_U17 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku niemieckim, dbając o poprawne stosowanie przestrzeganie reguł standardów wymowy niemieckiej. H1P_U13, H1A U01, H1A U06, H1A U11, H1A U12

Metody i kryteria oceniania:

Methody:

1. Identyfikacja i dyskryminacja gosek i prozodemow.

2. Korelacja grafemiczno-fonetyczne

3. Opozycje w parach minimalnych

4. Wizualizacje

5. karaoke fonetyczne

6. Gry fonetyczne

Okresowa kontrola osiągnięć praktycznych studenta na podstawie

1. testow identyfikacyjno-dyskryminacyjnych

2. dyktand (Pkt. 1 i 2 = 30%)

3. odpowiedzi ustnych dot. konkretnych zagadnień fonetycznych ćwiczonych w ramach zajęć praktycznych. ( 50 % =ogółem)

4. ustne kolokwium sprawdzające praktyczne umiejętności studenta. (10 %)

5. Aktywność na ćwiczeniach jest oceniana dodatkowymi punktami (10 %)

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest:

1. Obecność na zajęciach ( w semestrze dopuszcza się dwie nieobecności)

2. Otrzymanie min. 60 % z całości punktów/sem. (tj. ze 100 pkt ogółem)

Obowiązująca skala ocen:

60-70% 3.0 dostateczny

71-76% 3,5 dostateczny plus

77 -86% 4,o dobry

87-92% 4.5 dobry plus

93-98% 5.0 bardzo dobry

99-100% 5! celujący

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Skoczek
Prowadzący grup: Robert Skoczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Cechy prozodyczne języka niemieckiego ( akcent centralizujący i rytm, melodia zdaniowa)

2. Cechy jakościowe i ilościowe samogłosek niemieckich (struktura sylab, korelacja fonem – grafem, typy łączeń samogłosek w obrębie kody)

3. Samogloska centralna Schwa i realizacja końcówki -en

4. Allofony kombinatoryjne fonemu /x/

5. Allofony swobodne /ʁ/ oray wokalizacja

6. Wstępne zwarcie krtaniowe oraz frykatyw glottalny [h]

7. Upodobnienia pod względem dźwięczności i wzmocnienie wygłosu sylab.

Literatura:

Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Erich Schmitt Verlag

Bose, Ines / Hirschfeld, Ursula / Neuber Baldur / Stock, Eberhard (2016): Einführung in die Sprechwissenschaft. Narr Verlag

Diehl, Debora / Hirschfeld Ursula / Le Thing Bi Hang / Vondracek, Sandra (2020): Laute(r) bitte! Goethe Institut

Reinke, Kerstin (2016): Phonetiktrainer. Klett Verlag.

Stock, Eberhard (2013): Phonothek intensiv. Langenscheidt Verlag

Niebisch, Daniela (2020): Deutsch üben. Phonetik – Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1, A2, B1. Hueber Verlag

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)