Second Language Teaching - Practical French
General data
Course ID: | 4100-3SWZPNJF |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Second Language Teaching - Practical French |
Name in Polish: | Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu - praktyczna nauka języka francuskiego |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | French |
Type of course: | foreign languages |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien pozytywnie zaliczyć przedmiot Praktyczna nauka języka francuskiego na I roku. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności studentów w zakresie czterech sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania. Wszystkie sprawności są ćwiczone w sposób zintegrowany. Zajęcia kładą również nacisk na praktyczne zastosowanie gramatyki. Ponadto celem zajęć jest wdrażanie studenta do autonomicznego posługiwania się językiem francuskim. |
Full description: |
(in Polish) Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: 1. rozwijanie umiejętności odbioru różnorodnych materiałów audio – materiały audio towarzyszące podręcznikom FLE (poziom 2) oraz materiały autentyczne: reklamy, prognozy pogody, piosenki, nagrania o charakterze informacyjnym i argumentacyjnym (czas trwania ok 2- 3 minuty) 2. ćwiczenie umiejętności określania: kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników), głównej myśli tekstu, głównych myśli poszczególnych części tekstu, intencji nadawcy tekstu 3. ćwiczenie umiejętności: stwierdzania czy tekst zawiera określone informacje oraz wyselekcjonowania informacji Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : 1. zapoznanie studentów z różnymi typami tekstów i ich strukturą w oparciu o konkretne przykłady tekstów 2. rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem różnych typów tekstów : relacjonujących, opisujących, informujących, instruujących, argumentujących 3. rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów autentycznych poprzez zapoznanie studentów ze strategiami czytania (czytanie globalne – zrozumienie ogólnego sensu, czytanie selektywne – wyszukiwanie konkretnych informacji, czytanie intensywne) 4. rozwijanie sprawności czytania z uwzględnieniem wszystkich typów: czytanie głośne (zwrócenie uwagi na prawidłową artykulację dźwięków, na elementy prozodyczne: akcent, intonacja, łączenia międzywyrazowe), czytanie ciche, czytanie ekspresywne (ćwiczenie umiejętności wyrażania różnych emocji, podkreślania ważnych fragmentów tekstu, uwydatniania struktury tekstu) 5. zapoznanie studentów z etapami i zasadami analizy tekstu: formułowanie hipotez dotyczących treści tekstu w oparciu o tytuł, autora, miejsce publikacji; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu w oparciu o ciąg pytań: kto? gdzie? kiedy? co? dlaczego?; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu na podstawie słów kluczowych; ćwiczenie umiejętności rozpoznawania związków między różnymi częściami tekstu (paragrafami) na podstawie analizy artykulatorów logicznych 6. rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem: kompetencji leksykalnej (rozwijanie słownika – rozpoznawanie i rozumienie słów), gramatycznej (rozpoznawanie i rozumienie związków wyrazowych oraz konstrukcji zdaniowych) i pragmatycznej (rozpoznawanie i rozumienie funkcji stylistycznej i tekstowej; rozwijanie umiejętności wyrażania myśli tekstu w formie planu Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: 1. ćwiczenie umiejętności formułowania pytań oraz udzielania precyzyjnych i poprawnych gramatycznie odpowiedzi podczas prowadzenia rozmowy i wyrażania własnej opinii na tematy poruszane w tekstach prezentowanych na zajęciach 2. rozwijanie umiejętności studentów w zakresie ustnego prezentowania przeczytanego tekstu z przedstawieniem głównych jego myśli 4. Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania 1. zapoznanie studentów z różnymi typami tekstów pisanych: list prywatny, prosty list formalny, ogłoszenie, życiorys, recenzja, opowiadanie, rozprawka oraz analiza ich konstrukcji w celu opanowania ich pisania 2. ćwiczenie umiejętności pisania planu tekstu (czytanego lub wysłuchanego) 3. rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych struktur języka poprzez wykonywanie ćwiczeń dotyczących konstrukcji składniowych, synonimów, artykulatorów logicznych |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Hirschsprung N., Tricot T., Cosmopolite 2, méthode de français, Hachette Livre, 2017 2. Leroy-Miquel, C., Goliot-Lété, A., Vocabulaire progressif du français, Clé internetional, Paris 2005. 3. Akyuz A. et all., Exercices de vocabulaire en contexte. Niveau intermédiaire, Hachette, Paris, 2000 4. Parizet M.-L, Grandet E., Corsain M., Activités pour le Cadre Européan Commun de Référence, niveau A2, B1, CLE International 2006 5. Barthem M., Chovelon, B., 2003, Le français par les textes, PUG: Grenoble 6. Braud,M., 1991, L’expression écrite et la composition française, Kraków: C&D 7. Tangarife-Cabut, H., 1991, Lire...Objectif comprendre, Didier Crapel, Paris 8. Chovelon B., Barthe M., Expression et style, grammaire & style, PUG, France 9. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette 10. Dupleix D., Mègre B., Production écrite, niveau B1/ B2 du CECR, atelier FLE, didier, Paris, 2007, 11. Artykuły z prasy francuskojęzycznej i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia. 12. Nagrania radiowe, materiały audio do Le Français dans le Monde. 13. Artykuły z prasy francuskojęzycznej znalezione przez studentów. 14. Dostępne słowniki francusko-francuskie. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu procesu uczenia się student: Wiedza • ma uporządkowaną wiedzę w zakresie strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu kompetencji językowych: czytanie ze zrozumieniem, pisanie tekstów, rozumienia ze słuchu i wypowiedzi ustnej (K_W01) • zna terminologię i słownictwo z zakresu tematów poruszanych na zajęciach (K_W03) Umiejętności • potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje w przeczytanym tekście i usłyszanym nagraniu a następnie wykorzystywać je do krótkiej wypowiedzi ustnej i pisemnej (K_U01) • umie samodzielnie rozpoznać formy języka potocznego mówionego i odróżnia je od form języka pisanego (K_U02) • umie samodzielnie rozwijać umiejętności związane z kompetencjami: czytanie ze zrozumieniem, rozumienie ze słuchu, pisanie i wypowiedź ustna (K_U02) • posiada umiejętność przygotowania krótkiej wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku francuskim dotyczącej zagadnień poruszanych w przeczytanym tekście i wysłuchanym nagraniu (K_U12) • posiada umiejętność zrelacjonowania w uporządkowanej formie różnych punktów widzenia na dany temat (K_U12) Kompetencje społeczne • rozumie potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych przez całe życie (K_K01) • potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role (K_K02) • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania w zakresie kompetencji językowych: czytanie ze zrozumieniem, rozumienie ze słuchu, pisanie i wypowiedź ustna (K_K03) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na zajęciach: (student ma prawo do 27% nieobecności – usprawiedliwionych lub nie), powyżej tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać; obecności stanowią 10% oceny na koniec semestru b) punktualne przychodzenie na zajęcia (czwarte i kolejne spóźnienie traktowane są jak nieobecność)- 5 % oceny na koniec semestru c) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych - 30% oceny na koniec semestru d) pozytywne zaliczenie wszystkich testów w semestrze- zalicza 60%. Zaliczenie testów stanowi 35% oceny na koniec semestru e) testy składają się pięciu części: gramatyka, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie 1. pisanie - krótki tekst (40 minut), na około 150 słów, na 20 pkt: 12 pkt za poprawność językową, 3 pkt za styl i bogactwo słownictwa, 3 pkt za treść, 2 pkt za strukturę; 2. rozumienie tekstu pisanego na 15 pkt; 3. słuchanie na 15 pkt; 4. gramatyka na 15 pkt; 5 słownictwo na 15 pkt -zalicza suma punktów - od 60 % z 80 pkt = 45 pkt; f) pozytywne zaliczenie wypowiedzi ustnej na koniec semestru z przygotowanych w domu tematów do opracowania i tekstów opracowywanych na miejscu w klasie (zalicza 12 punktów na 20– 3 pkt struktura, 3 pkt argumentacja, 14 poprawność językowa, stylistyczna i fonetyczna. ) - 20% oceny końcowej g) wywiązanie się z zajęć na platformie i dodatkowych w sali. Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot. Student ma prawo poprawiać niezliczone sprawdziany i wypowiedź ustną dodatkowo raz w ostatnim tygodniu zajęć. Procentowe wyliczenie oceny na koniec semestru: 60% -68%- ocena dostateczna 69%-76%- ocena dostateczny plus 77%-84%- ocena dobra 85%-92% - dobry plus 93%- 100%- bardzo dobry 2,5 ECTS: 0,5 ECTS- obecność 1 ECTS- aktywny udział w zajęciach, wywiązywanie się z zadań domowych 1 ECTS – zaliczenie testu pisemnego i zaliczenia ustnego na koniec semestru |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by University of Warsaw.